امروزه در هر جامعه‌ای زنان و دختران نیمی از جمعیت انسانی را تشکیل داده‌اند که این قشر نقش مهمی در توسعه جامعه ایفا کرده و تأمین سلامت جسمانی و در پی آن سلامت روحی و روانی آنان تضمین سلامت خانواده و جامعه خواهد بود.
کد خبر: ۶۴۴۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹ 18 August 2018
امروزه در هر جامعه‌ای زنان و دختران نیمی از جمعیت انسانی را تشکیل داده‌اند که این قشر نقش مهمی در توسعه جامعه ایفا کرده و تأمین سلامت جسمانی و در پی آن سلامت روحی و روانی آنان تضمین سلامت خانواده و جامعه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، با ترویج زندگی شهرنشینی که در آن خانه‌ها کوچک و کوچک‌تر شده، از تناسب فضای خانه‌ها برای آسایش و راحتی زنان و دختران در امر ورزش و تفریح نیز کاسته شده است.

در چنین شرایطی فراهم آوردن مکان‌هایی امن به دور از هر دغدغه برای فعالیت‌های مختلف ورزشی، تفریحی، بازی و سرگرمی که حق طبیعی آنان است، از مهمترین وظایف جامعه خواهد بود.

در حالیکه امکانات و تجهیزات ورزشی در شهرستان اسدآباد به صورت مساوی برای زنان و مردان در این شهرستان مهیا شده، اما بسیاری از زنان این دیار که امکان ورزش در خانه را ندارند و یا آپارتمان‌های کوچک و دلگیر هیچ رغبتی برای آنان نمی‌گذارد با وجود این اوصاف راضی نیستند از امکانات و تجهیزات مهیا شده در شهر خود استفاده و بهره داشته باشند و به دلایل مختلف سرانه ورزشی بانوان این دیار رضایت‌بخش نیست و چنگی به دل نمی‌زند و این امر نیازمند ریشه‌یابی و جستجوی چرایی این مشکل است.

فرماندار شهرستان اسدآباد در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: توجه به ورزش بانوان موجب افزایش روحیه نشاط و شادابی و تضمین سلامت جامعه و تربیت نسلی پویا و سالم خواهد بود.

کریم حمیدوند اظهار کرد: به عنوان یک مسئول احساس می‌کنم بانوان را نادیده گرفته‌ایم و تنها در زمان انتخابات برای حضور حداکثری و به صحنه آمدن این قشر ترغیب و تشویق داریم و در دیگر صحنه‌های مختلف از حضور آنان ممکن است ناراحت شویم در حالیکه باید بانوان را در تمام صحنه‌ها مشارکت داد و در صحنه‌های مختلف نادیده نگرفت.

وی با اشاره به اینکه بانوان ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل داده‌اند، تصریح کرد: به بانوان و دختران باید توجه ویژه‌ای در جامعه داشته باشیم چرا که فرزندان و مادران سالم موجب تربیت نسلی سالم در جامعه بوده که از نقش موثری در اعتلا و اهداف عالی جامعه برخوردار هستند.

حمیدوند خاطرنشان کرد: متأسفانه به ورزش بانوان در جامعه کمتر توجه شده که امیدواریم با جدی گرفته شدن ورزش در میان بانوان شاهد تربیت فرزندانی سالم باشیم و نشاط و شادابی جامعه نیز افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه وقتی جامعه با آسیب‌های متعددی مانند مشکلات روحی، افسردگی، کم‌تحرکی در میان دختران و زنان روبروست باید از فرصت ورزش برای حل این مسائل استفاده کرد، یادآور شد: حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی بیانگر توانمندی و استعداد این گروه از جامعه بوده و با تقویت رشته‌های مختلف ورزشی باید نسبت به ارتقاء سلامت جسمی و روحی جامعه کمک کنیم.

حمیدوند با اشاره به اینکه مشارکت بانوان اسدآبادی در ورزش کمتر از ۱۰ درصد است که این میزان به هیچ عنوان قابل قبول نیست، یادآور شد: با توجه به باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی موجود در سطح شهرستان برای ارتقاء سرانه ورزش بانوان اسدآبادی نیاز است ابتدا پیش از هر اقدامی چرایی عدم تمایل بانوان به ورزش و عدم حضور در باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی را بررسی کرده و برنامه‌هایی را برای ارتقاء سرانه ورزشی بانوان درنظر بگیریم و در این راستا اداره ورزش و جوانان شهرستان از نقش موثری در راستای این برنامه‌ریزی‌ها برخوردار بوده که می‌طلبد ادارات و دستگاه‌های ذیربط نیز به کمک این اداره بیایند و همکاری لازم را داشته باشند. 

حمیدوند یکی از علل پایین بودن سرانه ورزشی بانوان را در اسداباد مسائل و رویکرد‌های فرهنگی و سنتی بودن جامعه دانست و گفت: هنوز فرهنگ جامعه حتی در بین بانوان به شکلی است که به ورزش بانوان نگاه جنسیتی می‌شود.

مدیر اداره ورزش و امور جوانان شهرستان اسدآباد هم از تغییرات اساسی در هیئت‌های ورزشی بانوان و فعال کردن این هیئت‌ها خبر داد و گفت: چارت‌های هیئت‌های ورزشی اسدآباد تدوین شده و در حال حاضر در شهرستان ۲۶ هیئت ورزشی فعالیت دارد که از این تعداد ۲۰ هیئت برای بانوان فعال دایر است.

محمد طلایی‌منعم با اشاره به اینکه بخش زیادی از بانوان ورزشکار شهرستان در باشگاه‌های خصوصی ورزش می‌کنند، تصریح کرد: ۶ باشگاه خصوصی و ۵ باشگاه عمومی زیر نظر اداره ورزش و جوانان در اختیار بانوان اسدآبادی قرار دارد.

وی افزود: ورزش بانوان یکی از اولویت‌های اداره ورزش و جوانان است و معتقدیم توجه به این مبحث بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف خواهد کرد.

طلایی‌منعم اضافه کرد:در دوره‌های گذشته ورزش بانوان اسدآبادی کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت، اما امروز یکی از اولویت‌های توسعه کمی و کیفی این نهاد، ورزش بانوان است که روند رو به رشدی در پیش دارد.

وی به پایین بودن هزینه‌های باشگاه‌های این شهرستان اشاره کرد و گفت: مجهزترین باشگاه ورزشی استان در حال حاضر در شهرستان اسدآباد قرار دارد که این باشگاه روزانه ۲ هزار تومان برای ارائه بهترین دستگاه‌های ورزشی کشور از ورزشکاران دریافت می‌کند.

مدیر اداره ورزش و امور جوانان شهرستان اسدآباد در ادامه یاد آورشد: سایر باشگاه‌ها نیز با دریافت روزانه ۱۵۰۰ تومان دستگاه‌های ورزشی را در اختیار بانوان قرار می‌دهند که با وجود کم بودن این هزینه‌ها باز هم بانوان اسدآبادی چندان استقبالی از این باشگاه‌های ورزشی ندارند.

طلایی‌منعم اضافه کرد: با آغاز سالتحصیلی دانشجویان غیربومی معمولا در باشگاه‌های شهرستان حضور پیدا می‌کنند که این امر با آغاز سالتحصیلی تاحدودی سرانه ورزشی شهرستان را ارتقاء می‌دهد.

وی گفت: در برخی از باشگاه‌های ورزشی ورودی باشگاه‌ها را برای جذب بانوان رایگان کرده‌ایم که این امر نیز در ورزش بانوان در باشگاه‌ها تأثیری به همراه نداشته است.

طلایی‌منعم با اشاره به باشگاه‌های روستایی خاطرنشان کرد: سالن‌های ورزشی روستایی با رشته‌های ژیمناستیک، ایروبیک، رشته‌های رزمی، فوتسال و والیبال فرصت خوبی را برای تحرک و فعالیت‌های بانوان روستایی فراهم کرده و خوشبختانه استقبال خوبی را شاهد بودیم.

وی اظهار کرد: سالن ورزشی چنارسفلی به عنوان بزرگترین روستای شهرستان با ۳ هزار نفر جمعیت قرار بر تغییر کاربری بود که با جذب اعتبارات این مسأله منتفی و این سالن ورزشی در آینده نزدیک احداث خواهد شد.

طلایی‌منعم اضافه کرد: در حال حاضر در روستا‌های موسی‌آباد، جنت‌آباد، وندرآباد و در بخش پیرسلمان سالن ورزشی آموزش و پرورش برای ورزشکاران ساخته شده است.

مدیر اداره ورزش و امور جوانان اسدآباد افزود: آموزش و پرورش برای فعال کردن ورزش بانوان در شهرستان دارای ظرفیت خوبی بوده که با آغاز سالتحصیلی جدید برنامه‌ها و اقدامات جدیدی برای جذب دختران دانش‌آموز و در کنار آنان مادرانشان در پیش خواهیم گرفت.

وی کانون پرورش فکری و هلال احمر را از دیگر دستگاه‌های همراه در موضوع ورزش بانوان شهرستان خواند و گفت: شهرداری به عنوان یکی از دستگاه‌ها خدمات‌رسان نه تنها این نهاد را در نهادینه کردن ورزش در شهرستان یاری نمی‌کند بلکه گاهی در این مسیر سنگ‌اندازی هم دارد.

اما در این بین چرایی و علت عدم رغبت بانوان اسدآبادی به ورزش و استفاده از امکانات باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی در این شهرستان را نیز از منظر بانوان این دیار جویا شدیم.

فاطمه میرزاپور به عنوان یکی از بانوان اسدآبادی به خبرنگار ایسنا گفت: هنوز جمله «ورزش برای سلامتی مفید است» به دلایل رویکرد سنتی و فرهنگی در این جامعه جا نیفتاده و علاوه بر این اکثریت بانوان شاغل به علت تأهل علاقمند و متعهد هستند که بخش دوم از روز خود را به وظیفه خانه‌داری و همسر و فرزند خود اختصاص دهند.

این آموزگار نبود مربیان متخصص در باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی را از دیگر دلایل در این راستا برشمرد و افزود: عدم اطلاع از مکان‌ها و تجهیزات ورزشی لازم در سطح شهرستان، عدم شادابی و تحرک بانوان در منزل، عدم تشویق آقایان برای ورزش کردن در بیرون از منزل، داشتن احساس مسئولیت بالا نسبت به فرزندان، نبود امکانات ورزشی در سطح روستا‌ها و مشغله بالای بانوان روستایی نیز از آیتم‌هایی به شمار می‌رود که در این شهرستان استقبال بانوان از ورزش را تحت‌تأثیر قرار داده است.

مریم یوسفی هم اظهار کرد: عدم امکانات ورزشی مناسب، نبود مربی متخصص و عدم مناسب بودن فضای ورزشی باشگاه‌ها از دلایل بی‌میلی بانوان این شهرستان به ورزش است.

این بانوی خانه‌دار اسدآبادی به خبرنگار ایسنا گفت: گاهی نیز اگر سری به استخر شنای خصوصی این شهر می‌زنیم باید بلافاصله با یک هزینه چندین برابری برای درمان به پزشک مراجعه کنیم.

وی افزود: باشگاه‌های سطح شهرستان تنها به فکر درآمد خود هستند و در این باشگاه‌ها عدم وجود مربیان متخصص موجب شده بانوان کمتر به این اماکن مراجعه کنند. 

شمسی احمدی هم به عنوان یکی از بانوان تحصیلکرده خانه‌دار به ایسنا گفت: بنده تمایل بسیاری به ورزش دارم، اما با وجود باشگاه‌های متعدد ورزشی نبود امکانات ورزشی مناسب موجب شده نتوانیم از این اماکن ورزشی بهره ببریم.

وی افزود: بنده دارای فرزند کوچکی هستم و محیطی، چون پارک بانوان را برای این شهرستان لازم می‌دانم تا بدین ترتیب خیال مادران از کودکانشان راحت بوده و مشغله فکری در رابطه با کودکانشان نداشته باشند. 

طیبه قنبری، مربی زبان هم گفت: بنده اگر اضافه وزن داشته باشم با پیاده‌روی سریع و رژیم غذایی وزنم را کنترل خواهم کرد و نیازی به باشگاه نمی‌بینم و پولی به باشگاه‌های ورزشی نمی‌دهم.

سمیه هاتفی نیز اظهار کرد: بنده به عنوان یک کارمند ترجیح می‌دهم بخش دیگری از زمان خود را در روز به دیگر کار‌های شخصی خود در منزل رسیدگی کنم و حتی بخشی از کار‌های ادارایم را به منزل می‌برم و وقتی برای ورزش برای بنده باقی نمی‌ماند.

وی گفت: اکثریت سانس‌های سالن‌های ورزشی در این شهرستان برای بانوان در صبح است که در این زمان نیز بانوان شاغل سرکار بوده و نمی‌توانند از باشگاه‌های ورزشی بهره‌مند شوند.

اسدی هم اظهار کرد: به نظر بنده علت اصلی ورزش نکردنم احترام قائل شدن برای همه چیز و همه کس به غیر از وجود خودم است چرا که برای همه چیز به غیر از ورزش وقت دارم. 

وی خاطرنشان کرد: بچه و وقت به نظرم بهانه و توجیهی برای ورزش نکردن بوده و اگر ما بانوان بخواهیم ورزش کنیم شبکه‌های تلویزیون از ساعت هفت صبح ورزش صبحگاهی دارند و می‌توان بدون آنکه از منزل خارج شد و هزینه صرف کرد در کنار فرزند و کودکت با خیال آسوده ورزش کنی و ورزش را هم در بین اعضا خانواده نهادینه کرد.

در پایان اینکه باید تدبیری اساسی برای ارتقاء سرانه ورزش بانوان این شهرستان توسط مسئولان اندیشیده شده و به ریشه‌یابی تخصصی‌تر نسبت به مرتفع شدن مشکلات پیش‌روی بانوان اسدآبادی در بحث ورزش پرداخته شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار