معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد به اجرای طرح‌هایی در راستای تأمین کاغذ مورد نیاز مطبوعات اشاره کرد و به تشریح چگونگی رفع مشکل رسانه‌ها پرداخت.
کد خبر: ۶۴۴۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ 18 August 2018
معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد به اجرای طرح‌هایی در راستای تأمین کاغذ مورد نیاز مطبوعات اشاره کرد و به تشریح چگونگی رفع مشکل رسانه‌ها پرداخت.

به گزارش ایسنا، محمد سلطانی‌فر در دیدار با اصحاب رسانه استان همدان، با اشاره به مشکل این روز‌های روزنامه‌ها در موضوع کاغذ اظهار کرد: گرانی کاغذ منبعث از فضای اقتصادی جامعه آغاز شده و گسترش یافته و اگرچه وزارت ارشاد تولی‌گری مستقیم در این موضوع ندارد، اما راهکار‌هایی برای رفع مشکل کاغذ دیده شده‌است.

وی تشریح کرد: متأسفانه در افزایش قیمت کاغذ شکل‌گیری کمیته کاغذ در ۵ بخش مختلف از جمله وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی آن توأم با افزایش تقاضای کمیته‌ها از شرکت‌های خارجی تأثیرگذار بود به طوریکه شرکت‌های عرضه‌کننده در مواجهه با این حجم از تقاضا تصمیم به بالا بردن قیمت گرفتند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد از اجرای ۲ طرح در راستای تأمین کاغذ مورد نیاز مطبوعات خبر داد و افزود: طرح تولید کاغذ از روزنامه باطله که با احداث کارخانه‌ای در اراک شکل گرفته‌است، سالانه ۱۸ هزار تن تولید کاغذ را در پی خواهد داشت و طرح تولید کاغذ از سنگ آهک در یزد نیز به تأمین نیاز کشور کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از سودجویی امثال «جان‌محمدی» از دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به بهانه واردات کاغذ، رسانه‌ها را متولی واردات کاغذ کردیم، گفت: در کنار این رویکرد از تجار هم خواسته شد تا حد توان، کاغذ وارد کنند، اما وزارت صمت تا سقف ۲۶۰ تا ۲۷۰ میلیون تن اجازه واردات داده که تقاضا داریم رسانه‌ها در مطالبه‌گری در این زمینه ورود کنند.

سلطانی‌فر ادامه داد: در حال حاضر مقادیر بسیار بالایی کاغذ را در نوشهر دپو کرده‌ایم و از طرفی شرکت چوب و کاغذ مازندران را فرصتی برای جبران نیاز کاغذ تا پایان سال می‌دانیم.

وی در ادامه به موضوع بیمه خبرنگاران اشاره و بیان کرد: رویکرد ما در موضوع بیمه بر این قرار است که تصدی‌گری دولت کاهش یافته به خود رسانه‌ها واگذار شود از این‌رو یارانه بیمه به رسانه‌ها اعطا شد، اما این روند هم مشکلات بسیاری از جمله شکایت بیمه‌شدگان غیررسانه‌ای از رسانه تحت پوشش خود به دنبال داشت.

این مقام مسئول اظهار کرد: در حال حاضر مقرر شده یارانه بیمه به جای اصلی خود در سرفصل‌های یارانه بازگردد و هر مدیر مسئولی که اعضای رسانه خود را بیمه نکند از حمایت یارانه‌ای محروم خواهد شد.

وی همچنین عنوان کرد: امسال در طرح بیمه تکمیلی سرمد تا سقف ۳ هزار نفر بیمه خبرنگاران دیده شده است که تا کنون یک‌هزار و ۲۰۸ نفر در آن عضو شده‌اند و اعضای صندوق هنر می‌توانند از این بیمه تکمیلی بهره‌مند شوند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد گریزی هم به لغو طرح اشتراک داشت و تصریح کرد: این طرح بیش از ۷۰ میلیارد تومان از سهمیه یارانه وزارت ارشاد را به خود اختصاص داده بود، اما به علت بروز مشکلاتی از قبیل: تقلیل انگیزه در خبرنگاران برای تحریر گزارش و تحلیل و خبر لغو شد.

وی همچنین به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با قرض‌الحسنه مهر ایران در اعطای تسهیلات رسانه‌ای اشاره و بیان کرد: بر اساس این تفاهم رسانه‌ها می‌توانند تا سقف ۱۷۰ میلیون تومان و خبرنگاران تا سقف ۲۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود ۴ درصد دریافت کنند.

سلطانی‌فر متذکر شد: یکی از اقداماتی که تلاش می‌کنیم در حمایت از رسانه‌ها در دعاوی حقوقی با دستگاه‌ها قبل از دادگاه و تشکیل پرونده شکل بگیرد رفع مشکل در شورای مشورتی رسیدگی به شکایات رسانه‌ای است.

وی همچنین از تلاش در جهت تقویت فضای آموزش خبرنگاران خبر داد و اعلام کرد: آموزش حوزه نیمه‌مغفول رسانه است که باید جایگزین شیوه‌های مدرن شده و توانمندی‌های به‌روز رسانه‌ای برای خبرنگاران فراهم شود.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد در ادامه با بیان اینکه ۱۰ میلیارد تومان اعتبار در فضای مجازی در جریان است، گفت: باید شیوه‌های درآمدزایی در فضای مجازی شکل گرفته و در بین اصحاب رسانه ترویج شود.

وی همچنین به گردش ۳ هزار میلیارد تومانی پول در فضای تبلیغات خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اشاره و بیان کرد: در سال ۹۶ به ۲۶۶ پایگاه خبری و در نیمه نخست سال ۹۷ به ۴۷۷ پایگاه یارانه تعلق گرفته است و دلیلی ندارد خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری هم از آگهی‌های دولتی سهم داشته باشند.

وی در پایان به حضور هزار خبرنگار خارجی در رویداد ۲۰۱۸ در همدان اشاره کرد و گفت: ۱۶۰ رسانه خارجی در کشور ما دارای مجوز هستند که باید فضای تعامل و تبادل اطلاعات با این رسانه‌ها تقویت شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار