رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان با بیان اینکه مدیریت شهری را در رویداد‌های بین‌المللی و گردشگری «همدان ۲۰۱۸» وارد بازی نکرده‌اند، گفت: هیچ‌گونه استراتژی و برنامه راهبردی در این رویداد بزرگ دیده نشده است.
کد خبر: ۶۴۲۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱ 14 August 2018
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان با بیان اینکه مدیریت شهری را در رویداد‌های بین‌المللی و گردشگری «همدان ۲۰۱۸» وارد بازی نکرده‌اند، گفت: هیچ‌گونه استراتژی و برنامه راهبردی در این رویداد بزرگ دیده نشده است.

به گزارش تابناک همدان، حسین قراباغی در جمع فعالان گردشگری همدان، با بیان اینکه جامعه ما را محوریت دغدغه انسان‌ها حرکت می‌دهد، اظهار داشت: هر چند جریان فرآیند‌ها باید برمبنای سیستماتیک و استانداردسازی باشد.

وی با انتقاد از اینکه متأسفانه مدیریت شهری را در رویداد‌های بین‌المللی و گردشگری «همدان ۲۰۱۸» وارد بازی نکرده‌اند، گفت: هیچ‌گونه استراتژی و برنامه راهبردی در این رویداد بزرگ دیده نشده و کسی هم پاسخگو نیست.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان بیان کرد: دولت باید به این شکل پیش می‌رفت که در اجرا و جریان‌سازی رویداد بین‌المللی «همدان ۲۰۱۸»، ناظر گروه‌های داوطلب باشد.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون هرگونه تبلیغات و اطلاع‌رسانی قابل مشاهده این رویداد در سطح شهر، با هزینه شهرداری بوده است، افزود: شهرداری همدان در حد توان اقتصادی خود زیرساخت‌های گردشگری را مهیا کرده است و با در نظر گرفتن معافیت‌های ویژه و ارزان‌قیمت، بر حمایت گردشگری تأکید دارد.

قراباغی تصریح کرد: به شهرداری همدان توصیه شده است مکان‌های قابل استفاده برای اقامت مسافران و گردشگران را آماده‌سازی کنند که این اقدام در پارک ملل در فرودگاه همدان در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه با ایجاد اقامتگاه‌های مناسب، سیمای منظر شهری احیا می‌شود و مردم بومی نیز از ظرفیت‌های شهر بهره‌مند می‌شوند، ادامه داد: با توجه به اینکه تمام دغدغه‌های فعالان گردشگری بر مبنای تجربه و علم است، باید همه در این خصوص کمک کنند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان خاطرنشان کرد: تاکنون بر اساس آموخته‌هایمان پیش رفته‌ایم و در حال حاضر نیازمند جمع‌بندی نظرات متخصصان و دغدغه‌مندان حوزه‌های مختلف هستیم.

وی ایجاد اتاق فکر در این زمینه را یکی از ضرورت‌ها برشمرد و یادآور شد: بستر ایجاد اتاق فکر با حضور فعالان و دغدغه‌مندان حوزه‌های مختلف آماده است تا شاید حرکت مثبتی پیش برود و در مسیر مشخص و روشنی، مطالبه‌گری صورت گیرد.

قراباغی با بیان اینکه فعالان گردشگری باید ورود جدی در این موضوع داشته باشند تا یک جریان مطالبه‌گر شکل بگیرد، اظهار کرد: فعالان گردشگری از شهرداری، شورای شهر، میراث فرهنگی و... مطالبه گری کنند، ما نیز کمک می‌کنیم تا حرکت رو به جلو را پیش بگیریم و خروجی جلسات نیز جریان‌سازی مطالبات فعالان مدنی باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید نقد منصفانه را در دستور کار قرار دهیم، گفت: تمام مباحث برگرفته از نبود آموزش مناسب است، بنابراین باید در این خصوص چاره‌اندیشی شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان بیان کرد: با توجه به اینکه آموزش شهروندی در هر حوزه‌ای باید پیامدی به دنبال داشته باشد، بنابراین رویداد بزرگی، چون «همدان ۲۰۱۸» نیز بدون پیامد و رهاورد برای این استان، مفهومی نخواهد داشت.

یکی از فعالان گردشگری استان همدان نیز در این نشست با بیان اینکه کار‌های بر زمین مانده‌ای در حوزه گردشگری همدان مشهود است، افزود: باید کار‌های زمین مانده تعیین تکلیف شوند.

ساره پورجهان با تأکید بر اینکه تمام تلاش‌ها صورت می‌گیرد تا میزبان یک رویداد بین‌المللی باشیم، تصریح کرد:، اما در این بازه کوتاه مدت و طلایی، همچنان محوریت گردشگری را جدی نمی‌گیرند.

وی برگزاری رویداد‌های بین‌المللی و گردشگری «همدان ۲۰۱۸» را فرصت بزرگی برای توسعه استان دانست و ادامه داد: باید در حد توان تمام فرصت‌ها و سرمایه‌ها را جذب کنیم و از برگزاری این رویداد بهره‌برداری داشته باشیم.

این فعال گردشگری استان همدان خاطرنشان کرد: متأسفانه ظاهر امر اینگونه نشان می‌دهد که مسؤولان بر ماندگاری اثر این رویداد گردشگری نمی‌اندیشند در حالی که این رویداد می‌تواند به عنوان پله ترقی، مقصد را چند درجه توسعه دهد.

وی با بیان اینکه در تمام نقاط دنیا قاعده بر این است که مقصد‌های گردشگری تلاش می‌کنند که بتوانند میزبانی رویداد‌های بزرگ به ویژه بین‌المللی را به دست آورند، یادآور شد: در طول میزبانی این رویدادها، گرچه اغلب زمان محدود است، اما تبلیغات گسترده‌ای با هزینه‌های به شدت اندک و رضایت‌بخش برای یک مقصد گردشگری صورت می‌گیرد.

پورجهان با تأکید بر اینکه تلاش‌های گسترده سازمان‌های متولی و ارگان‌های ذیربط برای برگزاری هرچه بهتر رویدادها، موجب توسعه بخش‌هایی از ساختار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه می‌شود، اظهار کرد: اثر میزبانی و برگزاری یک رویداد به ویژه در سطح بین‌المللی، آنقدر مهم و تأثیرگذار است که می‌تواند روند توسعه جامعه و مقصد گردشگری را چندین مرحله جلوتر ببرد.

وی در ادامه گفت: آنچه مهم است برون‌داد و اثرات برگزاری و میزبانی این رویداد است که چنانچه به صورت علمی و قاعده‌مند پیش برود، باید اثرات مثبت آن را در بطن جامعه مشاهده کرد.

این فعال گردشگری استان همدان افزود: برای توسعه شهر، ابتدا باید گردشگری بومی را توسعه دهیم که اگر با کیفیت و رضایت‌بخش باشد، در سطح بین‌المللی هم موفق خواهیم بود.

وی با بیان اینکه منظر شهری ما نیز دچار آلودگی‌های بصری است، تصریح کرد: این موضوع در حالیست که پایتخت گردشگری آسیایی هستیم.

پورجهان با اشاره به پیشنهاداتی در حوزه گردشگری، ادامه داد: به طور قطع هر پیشنهاد ارائه شده برای خروجی مناسب‌تر نیازمند طرح‌های بلند مدت با حضور فعالان گردشگری است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد اقامتگاه‌های ارزان قیمت و حذف چادرزنی در شهر، توجه ویژه نسبت به شناخت ظرفیت تحمل مناطق گردشگری شهر، آموزش و مهارت‌آموزی افرادی که بیشتر از همه با گردشگران سروکار دارند و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با شهرداری و سازمان فنی و حرفه‌ای در قالب ارائه طرح‌های مطالعاتی و عملیاتی توسط فعالان و دغدغه‌مندان گردشگری از جمله پیشنهادات قابل طرح است.

این فعال گردشگری استان همدان یادآور شد: با توجه به اینکه از نیمه دهه ۸۰، تمام دانشگاه‌های استان به آموزش دانشجویان گردشگری پرداختند، اکنون زمانِ بهره‌گیری از این نیرو‌های تحصیل کرده بومی است.

وی با تأکید بر فرهنگ‌سازی مباحث گردشگری، اظهار کرد: باید استاندارد‌های آموزش تعریف شود تا از مشکلات پیش رو بکاهیم.

یکی دیگر از فعالان گردشگری استان همدان نیز با اشاره به ضعف‌های گردشگری در استان، گفت: باید برای آموزش نیرو‌های انسانی فعال در بخش‌های دولتی و غیردولتی ورود جدی پیدا کنیم.

مهرداد ضیایی‌مهر با تأکید بر آموزش در این حوزه اثرگذار، بیان کرد: در ایجاد زیرساخت‌ها بحث صرفاً بر روی بنا نیست، بلکه باید بُعد نیروی انسانی و آمادگی آن‌ها بر مبنای علمی و عملی نیز دیده شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار