امام جمعه ملایر با تأکید بر اینکه نیازمند نهادینه شدن و اصلاح فرهنگ عمومی در جامعه هستیم، گفت: وضعیت و آمار تکدی‌گری در ملایر خدشه‌ای بر چهره فرهنگی این شهرستان است.
کد خبر: ۶۴۰۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵ 07 August 2018
امام جمعه ملایر با تأکید بر اینکه نیازمند نهادینه شدن و اصلاح فرهنگ عمومی در جامعه هستیم، گفت: وضعیت و آمار تکدی‌گری در ملایر خدشه‌ای بر چهره فرهنگی این شهرستان است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر برقراری در جلسه شورای فرهنگ عمومی ملایر، خواستار شناسایی و ساماندهی متکدیان و ارائه تسهیلات و شغل برای افراد نیازمندی شد که به این کار دست می‌زنند.

وی با بیان اینکه شهرداری، بهزیستی، کمیته امداد و نیروی انتظامی در این راستا باید پای کار باشند، اظهار کرد: مشاهده شده تعدادی از متکدیان که اکثرا هم غیربومی هستند در ساعتی مشخص صبح‌ها با سرویس وارد شهر شده و آخر شب جمع‌آوری می‌شوند، گویا توسط افرادی برای این کار سازماندهی شده‌اند و درآمد خوبی هم دارند.

امام جمعه ملایر با اشاره به اینکه تکدی‌گری جرم است، تصریح کرد: مبارزه با این معضل اجتماعی با انجام کار‌های تکراری و بیهوده، راه به‌جایی نمی‌برد و نیازمند انجام یک کار گسترده و فرهنگسازی عمومی است.

وی نسبت به وضیعت اعتیاد در ملایر هشدار داد و افزود: یکی از عوال اصلی فروپاشی نظام خانواده‌ها و افزایش آمار طلاق در جامعه، مسأله اعتیاد است که همانند آتشی خانمانسوز همه چیز را در خود می‌بلعد.

برقراری با بیان اینکه همه باید در این زمینه احساس تکلیف کند، گفت: اگر شورای فرهنگ عمومی ملایر در چند گزینه اساسی، چون اعتیاد، معتادان متجاهر، طلاق و بدحجابی کار کارشناسی و راهبردی انجام دهد و این معضلات را ریشه‌یابی و رفع کند، به وظیفه خطیر خود عمل کرده است. 

وی با تأکید بر اینکه باید در این راستا از سیاست‌های تشویقی در هر صنفی استفاده کنیم، به تأثیرات ماندگار تشویق و دیده شدن در قشر جوان اشاره کرد و ادامه داد: نباید در گذشته خود بمانیم بلکه باید آینده را درنظر بگیریم و برای ریشه‌کنی اعتیاد و بدحجابی به صورت حیثیتی وارد میدان عمل شویم.

برقراری اضافه کرد: این شهرستان گذشته خوبی داشته است، اما نباید فقط به این گذشته دلخوش باشیم بلکه باید حرکتی روبه جلو داشته و افق کاری را برای رسیدن به اهداف و تحقق آن ترسیم کنیم و مصوبات شورای فرهنگ عمومی باید در جامعه به مرحله اجرا رسیده و نمود و بروز داشته باشد. 

وی با بیان اینکه باید نیاز‌های فرهنگی جامعه را شناسایی و در جهت رفع آن‌ها بکوشیم، ادامه داد: جامعه به برخی بیماری‌های فرهنگی مبتلاست که باید در شورای فرهنگ عمومی این بیماری‌ها درمان و برایشان نسخه شفابخش تجویز کنیم.

امام جمعه ملایر با اشاره به اینکه در حال حاضر از خلأ فرهنگ عمومی در کشور رنج می‌بریم، گفت: اگر فرهنگ عمومی در جامعه، اصلاح و نهادینه شده و اعتلا یابد، بخش عظیمی از مشکلات کشور مرتفع می‌شود.

وی به بحث احتکار و دپوی کالا‌ها و اجناس ضروری کشور در انبار‌های افراد سودجو اشاره و خاطرنشان کرد: در زمان جنگ تحمیلی خیرین فراوانی بودند که با اقدامات خود نیاز‌های جامعه را تأمین و با محتکرین مقابله می‌کردند، اکنون نیز که در جنگ اقتصادی هستیم بازاریان و اصناف باید کمک حال دولت و مردم باشند نه اینکه به آسیاب دشمن آب بریزند.

اجرای ۹۰ طرح جمع‌آوری متکدیان در ملایر

معاون سیاسی، اجتماعی فرمانداری ملایر نیز به تشدید گشت‌های بازرسی شهرداری و نیروی انتظامی به همراه کارشناسان بهزیستی از سطح شهر در زمینه جمع‌آوری متکدیان اشاره کرد و گفت: براساس قانون تکدی‌گری جرم است و باید با آن برخورد کرد.

سعید کتابی با بیان اینکه برای مبارزه با این معضل اجتماعی نیازمند یک کار فرهنگی عظیم هستیم، اظهار کرد: تا زمانی‌که افراد ناآگاهانه و بر اساس احساس به متکدیان کمک می‌کنند و منبع درآمدی خوبی برای متکدیان وجود دارد، این معضل همچنان پابرجاست.

وی خواستار اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی ائمه جمعه و سایر متولیان فرهنگی به مردم شد تا در فصل حضور گردشگران تابستانی در ملایر شاهد این معضل در سطح شهر نباشیم.

کتابی با اشاره به اینکه طرح جمع‌آوری متکدیان با همکاری شهرداری درحال انجام است و تا کنون ۹۰ طرح در سالجاری انجام شده و طی آن ۲۴۰ متکدی جمع‌آوری شده‌اند، گفت: برخی از این افراد در میادین شهر اقدام به فروش و توزیع موادمخدر می‌کنند که با همکاری دادستان و نیروی انتظامی تعدادی از این افراد شناسایی و دستگیر شده‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار