معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مدت‌هاست مدیریت شهری از نوع کیفیت زندگی در شهر‌ها در ابعاد مختلف بحران ایمنی، هویت، محیط زیست و... غافل شده است به طوری که بیش از ۳۰ درصد یعنی ۱۹ میلیون نفر درگیر کیفیت زندگی در محلات مختلف هستند و از این شرایط رنج می‌برند.
کد خبر: ۶۳۷۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷ 01 August 2018

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مدت‌هاست مدیریت شهری از نوع کیفیت زندگی در شهر‌ها در ابعاد مختلف بحران ایمنی، هویت، محیط زیست و... غافل شده است به طوری که بیش از ۳۰ درصد یعنی ۱۹ میلیون نفر درگیر کیفیت زندگی در محلات مختلف هستند و از این شرایط رنج می‌برند.

به گزارش فارس، محمدسعید ایزدی در چهارمین نشست هم‌اندیشی شهراندیشی با عنوان بازآفرینی شهری در مرکز همایش‌های قرآنی و بین المللی همدان با بیان اینکه موضوع بازآفرینی شهری یکی از سیاست‌های کلان دولت است که در همه محافل شنیده می‌شود، اظهار کرد: نگرانی و دغدغه امروز فعالان شهرسازی این است که آیا سیاست بازآفرینی شهری امروز در مسیر درست قرار دارد و یا در برخی مواقع دچار انحراف شده است.

وی در خصوص چگونگی و چیستی فرآیند بازآفرینی افزود: مدت‌هاست مدیریت شهری از نوع کیفیت زندگی در شهر‌ها در ابعاد مختلف بحران ایمنی، هویت، محیط زیست و... غافل شده است به طوری که امروزه در شهر‌های ما بیش از ۳۰ درصد یعنی ۱۹ میلیون نفر درگیر کیفیت زندگی در محلات مختلف هستند و از این شرایط رنج می‌برند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متاسفانه پدیده فقر درآمدی، آموزشی، خدماتی و... در ابعاد گسترده در شهرنشینی امروز وجود دارد به طوری که عدم تعادل و نابرابری در فضا‌های سبز، خدمات ورزشی، بهداشتی و درمانی در مقیاس ملی وجود دارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه محلات شهر همدان قابل قیاس با شهر‌های دیگر کشور از نظر کیفیت زندگی نیست، گفت: برای مثال در سیستان و بلوچستان و تبریز نابرابری کیفیت زندگی مشهود است و در چابهار نیز در حال حاضر ۶۴ درصد به صورت حاشیه‌نشینی زندگی می‌کنند.

ایزدی با اشاره به اینکه از نظر پایین بودن ایمنی در شهر‌ها کشور ما جزو ۱۰ کشور بلاخیز در دنیاست، تصریح کرد: متاسفانه در شرایط کنونی شهر‌های کشور تاب‌آوری لازم را در مواجهه با پدیده‌های مختلف همچون زلزله ندارد به طوری که هم اکنون در ساختمان‌های نوساخته نیز در برخی موارد دچار مشکل می‌شویم.

وی در خصوص بحران هویت که به مانند دیگر پدیده‌های دیگر شهرنشینی آنطور که باید ملموس نیست نیز اضافه کرد: متاسفانه پیشینه و گذشته ما که ماحصل گفت‌وگوی فرهنگی بوده در حال تخریب است و آنچه امروز می‌سازیم هیچ ربطی به فرهنگ و پیشینه ما ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: راه حل همه مسائل و مشکلات اعم از بحران محیط زیست، خشکسالی‌های پی در پی، تخریب زیست بوم‌ها و... در شهر‌ها اجرای سیاست بازآفرینی است که باید عرصه‌های گسترده در این زمینه مورد بازآفرینی قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه بازآفرینی شهری، سیاستی جامع و یکپارچه برای هدایت روند رشد و توسعه شهرهاست، بیان کرد: دولت در اجرای این سیاست کلان باید به جای مداخله‌گری نقش حمایتگر و تسهیل گر را پیدا کند چراکه در این سیاست نقش محوری مدیریت شهری همراه با رویکرد شهرنگری باید با مشارکت مردمی همراه شود.

ایزدی در خصوص ویژگی‌های بازآفرینی شهری اظهار کرد: این سیاست کلان باید به صورت تقاضامحور در محلات مختلف براساس اولویت‌بندی انجام شود به طوری که اقدامات به صورت تقاضامحور صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه به جرأت تجربه صد درصدی در حوزه بازآفرینی شهری وجود ندارد، افزود: اتفاقی که در این حوزه افتاده این است که بسیاری از محلات در مسیر بازآفرینی قرار گرفته به طوری که در استان‌های مختلف کشور نمونه‌هایی از این بازآفرینی‌ها قابل مشاهده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بازآفرینی فرآیندی عملی است که فرآیند است نه یک پروژه که در این فرآیند به نگاه جریان‌ساز و مدیریت یکپارچه شهری نیاز داریم.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این نشست هم‌اندیشی با بیان اینکه هر کدام از مراکز استان‌ها دارای هزاران هکتار بافت فرسوده شهری هستند، گفت: این باغات به عنوان ثروت فرهنگی هستند که اگر دوباره احیا شوند همین می‌تواند از توسعه نامتوازن شهر‌ها جلوگیری کند.

ابراهیم مولوی ادامه داد: همدان به دلیل داشتن باغات و دره‌های زیاد در گذشته به باغ‌شهر معروف بوده که همین موجب شده تا به عنوان شهر سبز پایدار جهان اسلام معرفی شود.

وی با بیان اینکه ظرف پنج سال گدشته مجوز‌های بلندمرتبه‌سازی در همدان صادر نشده است، خاطرنشان کرد: وجود محلات قدیمی در همدان و انجام فرآیند بازآفرینی آن می‌تواند ایجاد بحران هویت شهرنشینی را در همدان حل و فصل کند چراکه در امر بازآفرینی، دغدغه اصلی ماندن ساکنان اصلی در محلات است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار