میثم ناصرنژاد
کد خبر: ۶۳۶۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱ 29 July 2018
انتصاب مدیران بومی یا غیربومی همواره نقل محافل رسانه‌ای به هنگام آیین‌های تکریم و معارفه در دستگاه‌های دولتی بوده و این حساسیت با عنوان سریال دنبال دار نزد برخی نمایندگان، رسانه ها، صاحب نظران عرصه‌های مختلف و حتی مردم در حال چرخش است.

در این بین اغلب عینک بدبینی در مقابل انتصاب غیربومی‌ها به چشم زده و هرگز نمی‌پسندند که یک غیربومی سکان دار مسئولیتی در استان همدان باشد.

در واقع عده‌ای گمان می‌برند در نبود مدیر بومی، قطار توسعه استان متوقف می‌شود و مدیر غیربومی این توانایی را ندارد که به توسعه و پیشرفت کمک کند.

این در حالیست که خدمت در هر نقطه و مکانی مرز نمی‌شناسد و به اعتقاد مدیران کاربلد، باتجربه و کوشا، همه جای ایران سرای من است و در هر پست و مقامی خادم مردم باید بود.
 
حال اینکه عده‌ای عکس این فلسفه مدیریتی و با دیدگاه محدود و قومی، اعتقادی بر توانمندی نیرو‌های غیربومی ندارند.

افکار بسته، تنگ نظری‌ها و عادت همیشگی بر بی اعتمادی به مدیران غیربومی، سبب شده تا اغلب دوران مدیریت‌های غیربومی در همدان نیز آبستن حواشی ناخوشایند شود.

اگر عمق نگاه‌ها برپایه منطق، وجدان و صداقت استوار باشد به طور قطع این باور که مسئولیت پذیری در هر پست و مقامی مرز نمی‌شناسد، فتح باب دیدگاه‌ها خواهد بود.
 
به طور کلی معیار انتخاب یک مدیر اعم از بومی یا غیربومی، شایسته سالاری و شایسته گزینی در سیستم مدیریتی است و با همین اعتقاد اگر مدیر منصوبی، مدیر غیربومی کارآمد باشد، بازخورد مثبت را نزد افکار عمومی محلی و استانی خواهد داشت.

در استان همدان هستند مدیران غیربومی که سال‌ها سکان دار امور مدیریتی در حوزه‌های مختلف بوده و به خوبی توانسته اند در توسعه و اعتلای استان نقش آفرین باشند.

از مدیریت ارشد استان تا برخی مدیران استانداری و دستگاه‌های اجرایی در این سال‌های اخیر کارنامه‌ای درخشان در رونق اقتصادی، گردشگری، آموزشی، فرهنگی و حوزه‌های دیگر به ثبت رسیده و رضایت مردم را نیز به دنبال داشته است.

بنابراین، این تفکر که مدیر غیربومی تاثیری در روند توسعه استان ندارد، نگرش اشتباه است؛ هر چند شاید در برخی پست‌ها باشند مدیران غیربومی که کارساز نبوده و با خرد جمعی مسئولان ارشد استان جابجا شدند.

تردیدی نیست به هنگام روی کار آمدن مدیر غیربومی در استان، توانمندی وی در اولویت انتخاب باشد و استاندار همدان که خود شخصی غیربومی است نیز تاکید فراوان بر همین توانمندی و تاثیرگذاری بر امور کلان مدیریتی و در نهایت رضایت مندی مردمی دارد.

از سوی دیگر هر مدیری اعم از بومی و غیربومی که در همدان چند سالی ردای خدمت پوشیده است، به هنگام خروج از این استان به جایگاه والای مدیریتی در عرصه کشوری رسیده و این نشانگر توانمندی سیستم مدیریتی کلان استان در آموزش و تربیت نسل مدیران کارآمد است.

شایسته سالاری همواره به عنوان یک مبنا در انتصاب مدیران دستگاه‌های اجرایی مورد تاکید محمدناصر نیکبخت استاندار همدان بوده و همین مساله شتاب یکنواخت در توسعه عرصه‌های مختلف مدیریتی و اجرایی استان را به دنبال داشته است.

استان همدان فارغ از تفکرات بومی و غیربومی، نیاز به مدیران توانمند و اثرگذار دارد و منطق در این است که در هر پست و مقامی که ضعف مدیریتی و اجرایی وجود دارد، فرش قرمز زیر پای مدیران غیربومی کاربلد، جسور، کارآمد و شایسته پهن کرد.

به تازگی در انتصاب یکی از مدیران غیربومی عرصه فرهنگی استان موضع گیری‌های صورت گرفت در حالیکه هرگز توجهی به تاثیرگذاری این مدیر در استان ماقبل خدمت خود نشد.

مدیری که به استناد سوابق کاری او در یکی از استان‌های جنوبی کشور، تحولات فرهنگی و رسانه‌ای به چشم می‌خورد و خروجی خوبی را نزد صاحبان قلم، فرهنگ و هنر استان قبلی داشته است.
 
حال اینکه برخی بدون کنکاش و ارزیابی دقیق عملکرد وی، انتقاد از انتصاب غیربومی بودن این مدیر را مطرح می‌کنند و توجهی به سوابق درخشان و توانمندی مدیریتی وی ندارند.

باید توجه داشت که خدمت در هر نقطه‌ای از کشور مرز نمی‌شناسد و اگر به دنبال رشد و اعتلای استان هستیم، شایسته سالاری را باید مبنای انتصابات کنیم.
 
همه جای ایران سرای من است...
 
نویسنده:میثم ناصر نژاد خبرنگار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار