رییس کمیسیون خدمات شهری حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان گفت: پویش روز بدون پلاستیک نباید در حد شعار بماند بلکه باید از این پویش‌ها و مناسبت‌ها به عنوان یک شروع استفاده کرد.
کد خبر: ۶۳۳۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 24 July 2018
رییس کمیسیون خدمات شهری حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان گفت: پویش روز بدون پلاستیک نباید در حد شعار بماند بلکه باید از این پویش‌ها و مناسبت‌ها به عنوان یک شروع استفاده کرد.

 به گزارش تابناک همدان به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی، کامران گردان در مراسم پویش بزرگ همه داناییم برای “نه به کیسه‌های پاستیکی” افزود: یکی از مهمترین راهکار‌ها برای بهبود محیط زیست، فرهنگ‌سازی و اجرای برنامه‌های اینچنینی است.

وی اظهار کرد: هر سال یک روز به عنوان روز بدون پلاستیک نامگذاری شده، اما متاسفانه تا حدودی در حد شعار مانده و تنها درگیر همین یک روز هستیم در حالی که باید از این فعالیت‌ها به عنوان یک شروع استفاده کرد.

 گردان با بیان اینکه روز بدون پلاستیک می‌تواند به عنوان روزی برای اطلاع رسانی، هشدار‌ها و راه حل‌ها خودنمایی کند، اضافه کرد: این اقدام فرهنگی باید در جامعه نهادینه شود و برای تحقق این امر لازم است اینگونه پویش و برنامه‌ها مستمر ادامه داشته باشد.

 وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران از نظر جمعیتی در رتبه ۱۷ جهان است، اما از نظر استفاده از پلاستیک رتبه پنجم جهان قرار گرفته و سالانه ۱۷۷ هزاران تن تولید پلاستیک دارد. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان همچنین با اشاره به اینکه سالانه حدود ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون بشکه نفت برای تولید کیسه‌های پلاستیکی مورد نیاز است، افزود: سالانه هزاران گونه از جانوران آبزی، ماهی‌ها و پرندگان بر اثر بلعیدن کیسه‌های نایلونی و یا گیرکردن در آن‌ها دچار خفگی شده و از بین می‌روند. 

 گردان با اشاره به آسیب زباله‌های پلاستیکی به محیط زیست، ادامه داد: همچنین پاستیک‌ها سلامت انسان را به خطر انداخته تا جایی که می‌توان گفت: هوا، غبار، آب و غذا می‌توانند به راحتی ما را در معرض مواد شیمیایی موجود در پلاستیک‌ها قرار دهند، زیرا همه این مواد بکار رفته در ظروف یکبار مصرف جذب نشده و بخشی از آن وارد مواد غذایی می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه تولید پلاستیک‌ها میزان زیادی از آب و انرژی را به خود اختصاص می‌دهد، اضافه کرد: این در حالی است که ۵۰ درصد پلاستیک مصرفی در جهان فقط یک بار توسط ما استفاوه می‌شود.

 وی یادآور شد: در سایر کشور‌های جهان تدابیر لازم برای کاهش استفاده یا حذف تدریجی پلاستیک از چرخه زندگی اندیشیده شده است که از جمله در بنگلادش در سال ۲۰۰۲ استفاده از کیسه‌های پلاستیکی ممنوع شده و در برخی کشور‌های اروپایی استفاده از کیسه‌های پلاستیکی ممنوع یا با وضع مالیات‌های سنگینی برای استفاده کنندگان از پلاستیک همراه است.

گردان در پایان برگزاری برنامه پویش نه به کیسه‌های پلاستیکی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: شعار «نه به کیسه‌های پلاستیکی» باید فرهنگ‌سازی شود و یکی از مهمترین راهکار‌ها برای بهبود محیط زیست، فرهنگ‌سازی و اجرای برنامه‌های اینچنینی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار