رئیس شورای اسلامی شهر همدان از میزبانی شصت‌و‌دومین اجلاس سراسری روسای شورا‌های اسلامی کلانشهر‌ها و مراکز استان‌های کشور و شورای عالی استان‌ها در آبان ماه خبر داد.
کد خبر: ۶۳۳۱۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸ 22 July 2018
رئیس شورای اسلامی شهر همدان از میزبانی شصت‌و‌دومین اجلاس سراسری روسای شورا‌های اسلامی کلانشهر‌ها و مراکز استان‌های کشور و شورای عالی استان‌ها در آبان ماه خبر داد.

به گزارش فارس، ابراهیم مولوی در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر خود به آذربایجان غربی طی هفته گذشته برای حضور در شصت‌و‌یکمین اجلاس سراسری مجمع مشورتی روسای شورا‌های شهر کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها و چهارمین جلسه شورای عالی استان‌ها، اظهار کرد: تمام مدیران شهری، استاندار و نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس دست به دست یکدیگر همایش خوبی طی دو روز برگزار کردند.

وی با بیان اینکه روز اول همایش به برگزاری کمیسیون‌های چهارگانه مشترک شورای عالی استان‌ها و مجمع مشورتی گذشت، گفت: همایش اصلی بعد از ظهر پنج‌شنبه به ریاست محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر و رئیس مجمع مشورتی مراکز استان‌ها و کلانشهر‌ها و رئیس شورای عالی استان‌ها برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: مباحث خوبی در خصوص کمک به مدیریت شهری برای عبور از بحران مالی در مباحث اقتصادی در این همایش عنوان شد.

وی با بیان اینکه در کمیسیون‌های چهارگانه این مجموعه اکثر مباحث که قرار است در صحن اصلی مطرح شود چکش کاری شده بود، افزود: از کمیسیون‌ها دستور کار‌های مختلف ارائه شده بود؛ به عنوان مثال کمیسیون عمران شهری و توسعه پایدار دو دستور کار بازآفرینی محلات شهری که سیاست دولت است و حفاظت و حراست باغات شهری و ارائه راهکار برای حفاظت و حراست باغات، توسط مالکان مطرح شد.

مولوی با تأکید بر اینکه در این همایش قرار بر این شد در مراکز استان‌ها در راستای حفاظت باغات به مالکان اجازه ساخت و ساز محدود داده شود، تصریح کرد: این امر موجب می‌شود، مالکان از فضای سبز نگهداری و در گسترش آن بکوشند.

وی با بیان اینکه در مبحث بازآفرینی شهری سیاست‌های وزیر راه و شهرسازی و دولت این است که گسترش شهر‌ها و مسکن مهر را ممنوع کرده است، ادامه داد: تمام توان و سیاست گذاشته شده که بافت‌های قدیمی و تاریخی در مراکز استان‌ها با دخالت‌های آگاهانه بازسازی، احیا و باززنده‌سازی شده و به چرخه حیات شهری اضافه شود.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان میانگین بافت‌های تاریخی و قدیمی هر مرکز استان را ۸۰۰ هکتار دانست و خاطرنشان کرد: در صورت تحقق بازآفرینی شهری در این مناطق به دلیل وجود خدمات آب، برق، گاز، آسفالت و دسترسی به نقاط مختلف شهر و مرکز شهر باعث عدم توسعه نامتوازن، عدم بی‌قواره شدن شهر‌ها و تخریب اراضی حاصلخیز و باغات حاشیه شهر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه بازآفرینی شهری سبب می‌شود توسعه درون‌زا داشته باشیم، یادآور شد: این امر سبب می‌شود بافتی که امروزه تبدیل به معضل برای مدیران شهری شده با یک حیاط مجدد که در کالبد آن دمیده می‌شود به زندگی شهری توسعه یافته برگردانیم.

مولوی مهمترین مطلب در این مجمع با حضور ۳۲ نفر را اعلام آمادگی شهر‌هایی همچون رشت، اصفهان و اراک برای برگزاری نشست آتی دانست و اظهار کرد: بعد از دفاعیات روسای شورای این شهر‌ها و نظر مساعد اکثر اعضا کهن شهر همدان میزبان شصت‌و‌دومین اجلاس سراسری روسای شورا‌های اسلامی کلانشهر‌ها و مراکز استان‌های کشور و شورای عالی استان‌ها در آبان ماه انتخاب شد.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را با توجه به موفقیت حاصل شده با رایزنی‌های صورت گرفته برای استفاده از این فرصت به منظور معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های همدان به مجموع کشور خواهیم داشت، گفت: برگزاری همایش‌ها و نشست‌های این چنینی که همفکری، هم‌اندیشی و ارائه راهکار است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: شورای عالی استان‌ها بعد از دولت و مجلس تنها مرجعی است که می‌تواند لایحه ارائه دهد.

وی به موضوع حذف سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و افزود: اگر این لایحه در مجلس تصویب شود تمام مدیریت شهری و شهرداری‌ها دچار ورشکستی خواهند شد؛ مقرر شده ارزش افزوده به حساب خزانه واریز شود و از استانداری به شهرداری‌ها ارائه شود.

مولوی با بیان اینکه ۹۰ درصد ارزش افزوده در مرکز استان اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: در تقسیم این مهم لحاظ نمی‌شود و به عنوان مثال سال گذشته حدود دو تا سه میلیارد تومان به شهرداری همدان داده شد.

وی با بیان اینکه در این همایش مقرر شد شورای شهر استان‌ها با نمایندگان استان‌ها در مجلس شورای شهر برای توجیه آن‌ها به منظور عدم تصویب حذف سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده رایزنی کنند، ادامه داد: متأسفانه این امر در کمیسیون اقتصادی مجلس مصوب شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه برگزاری این همایش‌ها در ادامه بحث ظرفیت‌های و پتانسیل‌های همدان است، خاطرنشان کرد: یک هزار و ۸۰۰ جاذبه در همدان می‌تواند از طریق شبکه گسترده و مویرگی شورا‌ها در کشور اطلاع‌رسانی شود و به دنبال این امر حضور مسافران، گردشگران و گردش مالی و اقتصادی اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه طی دو روز همایش، کهن شهر همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین در آنتن رسانه‌ها قرار می‌گیرد، یادآور شد: این امر به نوعی در ادامه مباحث ۲۰۱۸ خواهد بود که تلاش می‌کنیم متولیان، مسؤولان و گردشگران را به همدان بیاوریم تکمیل کننده آن سیکل خواهد بود.

مولوی با بیان اینکه بسیاری از مباحثی که شهر درگیر است در دستور کار بیاوریم، اظهار کرد: بحث میراث فرهنگی، رعایت حریم‌های متعدد که ادارات برای املاک در نظر گرفته‌اند و ایجاد درآمد‌های پایدار در شهر‌هایی همچون همدان که صنعتی نیستند و از بودجه کلانشهر‌ها نیز نمی‌توانند استفاده کنند از جمله مواردی است که می‌تواند در دستور کار قرار دهیم.

وی در ادامه زمان برگزاری این همایش را قبل از برگزاری اجلاس UNWTO دانست و گفت: زمان برگزاری اجلاس سراسری روسای شورا‌های اسلامی کلانشهر‌ها و مراکز استان‌های کشور و شورای عالی استان‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ آبان ماه خواهد بود.

رئیس شورای شهر همدان با اشاره به موضوع لایحه یکپارچه‌سازی مدیریت شهری، بیان کرد: این موضوع نیز به عنوان یکی از معضلات مدیریت شهری در ایران در همایش یاد شده مطرح شد.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری که در کشور‌های پیشرفته در حال انجام است، افزود: همان وظایف مدیریت شهری را در کشور ما از ۲۲ تا ۳۵ نهاد انجام می‌دهد که این امر به عدم مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری برمی‌گردد.

مولوی با بیان اینکه باید مدیریت شهری به اندازه‌ای قدرتمند باشد که شهردار کلیددار شهر باشد، تصریح کرد: هدر رفت منابع و حق‌الناس به دلیل عدم یکپارچه بودن مدیریت شهری است؛ امروز یک رضایت‌مندی نسبی از معابر شهر همدان در مردم وجود دارد.

وی به اجرای ۳۰۰ هزار تن آسفالت در سطح شهر طی سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: تمام معابر در این برنامه مدنظر است و برای پخش، تهیه و توزیع این میزان آسفالت در شهر زحمات بسیاری کشیده شد و نظارت خوبی نیز اجرا خواهد شد؛ بر کار پیمانکاران نیز نظارت می‌شود.

رئیس شورای شهر همدان خاطرنشان کرد: در بلوار شهید احمدی‌روشن در هر متر مربع، ۱۵۰ کیلوگرم بتون استفاده می‌شود که تثبیت بستر علمی با همکاری متخصصان دانشگاه صنعتی همدان انجام شود؛ این اقدام از میدان مدرس تا میدان پژوهش انجام و پس از تکمیل، مسیر برگشت نیز انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مصوبات شورای عالی استان‌ها برای تمام شورا‌ها لازم‌الاجراست، یادآور شد: این امر به دلیل کلان بودن و اشراف این مصوبات قابلیت اجرایی دارد و باید هرچه بیشتر با این شورا ارتباط برقرار کنیم چراکه به نفع همدان است و در تسهیل و روان‌سازی مشکلات کمک می‌کند.

مولوی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای طی هفته جاری با ۹ نماینده استان در مجلس به منظور به شور گذاشتن موضوع عدم مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: شهریورماه نشستی با روسای شورای عالی استان‌ها و کمیسیون‌ها و رئیس مجمع مشورتی روسای مراکز استان‌ها و کلانشهر‌ها داریم که دستور کار، تاریخ و برنامه‌ها ارائه شود.

وی با بیان اینکه مسوولیت کامل برگزاری همایش آبان ماه با استان همدان است، گفت: بعد از آماده شدن دستور کار با کمیسیون‌های شورای شهر نیز جلسه‌ای برای معرفی هرچه بیشتر همدان به منظور تهیه بسته‌هایی برگزار خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: مجموع مهمان‌ها حدود ۱۰۰ نفر خواهد بود؛ در نظر داریم مباحث و مشکلات شهر را در قالب دستور کار همایش بگنجانیم تا بتوانیم به عنوان مصوبه در شورا مصوب کنیم.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه هر کاری در شورا انجام شده با همدلی، همفکری و رأی اکثریت بوده است، افزود: رضایتمندی نسبی از مدیریت شهری و انتخاب شهردار نتیجه این همدلی‌ها بوده است در بسیاری از موارد منافع شخصی، حزبی و گروهی کنار گذاشته شد و به نفع شهر رأی دادیم.

مولوی با بیان اینکه در زمان انتخاب شهردار می‌گفتند چرا لیست امید اصلاح‌طلب، شهردار اصولگرا انتخاب می‌کند؟، تصریح کرد: معتقد بودم اصولگرایی که بتواند در شهر من یک قدم مثبت بردارد دستش را می‌بوسم.

وی با بیان اینکه چپ و راست و اصولگرا و اصلاح‌طلب برای زمان انتخابات است، ادامه داد: اکنون باید دست در دست هم برای انجام کار و خدمت به مردم دهیم چراکه اطراف ما را دشمن گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان خاطرنشان کرد: همچون گذشته با کمک خداوند و مردم مقاوم و انقلابی مسائل و مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت.

وی با تأکید بر اینکه اگر همه با هم باشیم صد‌ها از این تحریم‌ها مردم را از پای درنمی‌آورد، یادآور شد: بی‌عدالتی، ناعدالتی و ریخت و پاش‌های میلیاردی آقازاده‌ها مردم را اذیت می‌کند و باید با آن‌ها برخورد شود.

انتهای پیام/۸۹۰۳۹/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار