با دستور استاندار همدان مجوز بهره برداری از معدن سنگ آهن در منطقه حفاظت شده آلموبلاغ اسدآباد باطل شد.
کد خبر: ۶۳۳۱۴۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳ 22 July 2018
با دستور استاندار همدان مجوز بهره برداری از معدن سنگ آهن در منطقه حفاظت شده آلموبلاغ اسدآباد باطل شد.

به گزارش ایرنا، استاندار همدان در دومین نشست شورای معادن با تاکید بر ضرورت نگهداری از مناطق حفاظت شده استان افزود: حراست از مناطق حفاظت شده بر انجام عملیات معدن کاری اولویت دارد بنابراین مجوز صادر شده برای معادن واقع در مناطق حفاظت شده باید لغو شود.

محمدناصر نیکبخت بیان کرد: همچنین حفاظت از مناطق حفاظت شده حیات وحش با توجه به در معرض انقراض قرار گرفتن برخی گونه‌های جانوری و گیاهی در این مناطق امری ضروری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان نیز خاطرنشان کرد: درخواستی مبنی بر عملیات اکتشافی و احداث معدن در منطقه حفاظت شده آلموبلاغ در سال ۱۳۸۸ به دلیل وجود حساسیت‌های بالای زیستگاهی و وجود زیستگاه‌های حیات وحش در معرض خطر با مخالفت اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان مواجه و به درخواست کننده اعلام شد.

عادل عربی افزود: با ارتقای منطقه آلموبلاغ از شکار ممنوع به حفاظت شده در سال ۱۳۸۹ به دلیل وجود قابلیت‌ها و حساسیت‌های بالای اکولوژیکی و تنوع زیستی ارزشمند، مطابق قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع، قوانین حاکم بر مناطق چهارگانه که قابل واگذاری به غیر نیست.

وی اضافه کرد: این موضوع به دستگاه‌های متولی هم اعلام شد، اما پروانه اکتشافی ماده معدنی بدون استعلام از محیط زیست در سال ۱۳۹۰ از سوی سازمان متولی صادر شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: با شروع عملیات اکتشافی در منطقه آلموبلاغ، و تخریب منطقه از طریق ایجاد راه دسترسی و عملیات اکتشافی، یگان حفاظت محیط زیست از ادامه اجرای عملیات ممانعت کرد.

عربی اظهار داشت: بهره برداری از معادن از جمله فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌رود که می‌تواند در توسعه و ایجاد اشتغال در هر منطقه نقش مهمی داشته باشد.

وی اضافه کرد:، اما با توجه به اینکه تنها ۳.۲ درصد از استان همدان به مناطق حفاظت شده اختصاص یافته است اگر اجازه فعالیت معدنی در این اراضی داده شود، ذخایر ژنتیکی استان به صفر می‌رسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: بسیاری از معادن کشور با وجود درآمد‌های اقتصادی، ملاحظه زیست محیطی و شرایط اعلام شده بر روی کاغذ در زمان واگذاری را رعایت نمی‌کنند که این موضوع، موجب ایجاد خسارت‌هایی در بخش محیط زیست و منابع طبیعی شده است.

عربی افزود: این گونه معادن به جز اینکه تخریب پوشش گیاهی و زیستگاه‌های جانوری را سبب شده اند به علت ایجاد تاسیسات و فعالیت‌های شبانه روزی و ایجاد گرد و غبار در مسیر آلودگی هوا، می‌توانند به عنوان عامل تشدید ورود ذرات معلق به هوا در سطح استان شوند.

وی گفت: بهره برداری از معادن می‌تواند خسارت‌هایی به خاک وارد کند و به علت رعایت نشدن اصول حفاظت از خاک‌ها در اطراف معادن با یک بارندگی خاک به حرکت درآمده و در پایین دست از جمله پشت سد‌ها رسوب می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: این استان به واسطه وجود ظرفیت‌ها و جاذبه‌ها گردشگری می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل شود در حالیکه بسیاری از معادن استان به علت جانمایی نامناسب موجب آلودگی بصری در مناطق طبیعی شده اند.

منطقه حفاظت شده آلموبلاغ با سیمای کوهستانی و تپه ماهوری در شمال شهرستان اسدآباد و از زیستگاه‌های با اهمیت قوچ ومیش ارمنی در استان همدان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار