عضو کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو گفت: ۱۰ میراث مستند از ایران تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی در فهرست بین المللی حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۶۳۲۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ 19 July 2018
عضو کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو گفت: ۱۰ میراث مستند از ایران تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی در فهرست بین المللی حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

به گزارش ایرنا، سوسن اصیلی در نخستین کارگاه آموزشی حافظه جهانی یونسکو در همدان اظهار داشت: شاهنامه بایسنقری، وقف نامه ربع رشیدی، مجموعه اسناد تشکیلات اداری دوره صفویه آستان قدس رضوی، التفهیم اثر ابوریحان بیرونی، خمسه نظامی، ذخیره خوارزمشاهی، مجموعه برگزیده نقشه‌های دوره قاجار، کلیات سعدی، المسالک و الممالک اصطخری و جامع التواریخ میراث مستندی هستند که در حافظه جهانی ثبت شده اند.

وی اضافه کرد: جامع التواریخ اثری از حکیم همدانی خواجه رشید الدین فضل الله است که در سال ۲۰۱۷ میلادی در فهرست بین المللی حافظه جهانی جای گرفته و اکنون در کاخ موزه گلستان نگهداری می‌شود.

عضو کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو گفت: میراث مستندی که در حافظه جهانی ثبت می‌شوند، قابل دسترسی برای تمام ملت‌های جهان خواهند بود و بهترین راه برای معرفی تاریخ و تمدن بشری به جهانیان هستند.

اصیلی، منقول بودن، ویژگی مادی، قابلیت نگهداری و آرشیو کردن را از ویژگی‌های میراث مستند دانست و گفت: این آثار باید قابلیت تکثیر داشته باشد و در یک فرایند مستند سازی به وجود آمده باشد.

حافظه جهانی عنوان برنامه از یونسکو است که در سال ۱۹۹۲ با هدف افزایش آگاهی همگانی و حفاظت پایدار و دسترسی جهانی به میراث مستند بشر راه اندازی شد.

به گزارش ایرنا، کارگاه آموزشی معرفی برنامه حافظه جهانی یونسکو توسط کمیته ملی حافظه جهانی به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور در شهر همدان با حضور دکتر فرهاد نظری دبیر علمی کمیته حافظه جهانی و مدیرکل دفتر ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دکتر فریبا افکاری استاد نسخه شناسی خطی و استاد دانشگاه تهران و مژده محمدی کارشناس ارشد کتابخانه تخصصی وزارت امور خارجه برگزار شد.

برنامه حافظه جهانی از زیرشاخه‌های آموزشی فرهنگی سازمان علمی آموزشی یونسکو است که هدف از آن شناسایی، معرفی، ثبت، حفاظت و نگهداری از میراث مستند کشورهاست.

دبیرخانه کمیته ملی حافظه جهانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی (تهران) مستقر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار