این روز‌ها قطعی برق موجب گلایه‌مندی بسیاری از شهروندان شده است که در این میان صنف قصابان و نانوایان با این عنوان که از این مسئله خسارت مالی دیده‌اند از این وضعیت شاکی هستند.
کد خبر: ۶۳۲۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶ 19 July 2018
این روز‌ها قطعی برق موجب گلایه‌مندی بسیاری از شهروندان شده است که در این میان صنف قصابان و نانوایان با این عنوان که از این مسئله خسارت مالی دیده‌اند از این وضعیت شاکی هستند.

به گزارش فارس، این روز‌ها قطعی برق به یک دغدغه برای مردم تبدیل شده است، زیرا شرایط طوری شده که مجبورند کار خود را با این قطعی تنظیم کنند.

نانوا‌ها به نوعی اعتراض دارند و معتقدند با قطع برق پخت نان با اختلال مواجه می‌شود، زیرا در مواقعی ژنراتور نیز پاسخگوی کار آن‌ها نیست، قصابان نیز معتقدند قطع برق دو نوبت در روز موجب فاسد شدن گوشت می‌شود.

همچنین برخی از افرادی که با رایانه و سیستم‌های الکترونیکی سروکار دارند نیز از وورد آسیب به این سیستم‌ها با قطع و وصلی برق خبر می‌دهند.

اما با توجه به اینکه این مسئله کشوری است و چاره‌ای جز همراهی با آن نیست، حتماً شرایط لازم برای کمترین خاموشی در نظر گرفته شده است و مشاغل حساس و آسیب‌پذیر نیز از قطعی برق مستثنی شده‌اند، اما در این میان هستند اصناف و یا شهروندانی که هنوز گلایه‌مندند.

۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو مرغ در همدان فاسد شده است

مسؤول اتحادیه قصابان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه قطعی برق بر کار قصابان اثر داشته است، اظهار کرد: گوشت در هوای گرم کدر و کریه‌المنظر می‌شود و طبق گزارشی که داده شد، رفتگران در سطل زباله گوشت‌های دور ریخته زیادی را دیده‌اند.

اکبر سپهری‌وفا با بیان اینکه طبق اعلام همکاران ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو مرغ یک واحد فاسد شده است، افزود: قطعی برق در هوای گرم اثرگذار است، زیرا گوشت یک روز کشتار می‌شود، یک روز در کشتارگاه مانده و سپس وارد بازار می‌شود که در صورت گرمای هوا، فاسد می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه شرکت برق عنوان می‌کند دو ساعت خاموشی تأثیرگذار نخواهد بود، گفت: اگر گوشت دو ساعت خارج از یخچال نگهداری شود، رنگ آن تغییر کرده و از حالت بازاری بودن خارج می‌شود و مشتری هم ممکن است گوشتی تازه نخرد.

رئیس اتحادیه قصابان همدان با اشاره به اینکه چشم ما به برق و یخچال است، افزود: ما همواره نگران هستیم که برق برود و مشکل ایجاد شود، زیرا گوشت گوسفندی سه روز و گوشت گوساله پنج روز می‌تواند ماندگاری داشته باشد و گرمای دوساعته بر روی گوشت اثرگذار است.

۲ هزار و ۷۰۰ کیسه آرد دور ریخته شده است

مسؤول اتحادیه نانوایان همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه شرکت برق به صنف نانوایان اعلام کرده به علت قطعی احتمالی برق نانوا‌ها مجهز به موتور برق شوند، اظهار کرد: پنج سال است که این موضوع اعلام می‌شود، اما نانوایان از کجا برای ژنراتور ۱۰ میلیون تومان هزینه کنند؟

ابوذر گلمحمدی در پاسخ به اینکه شرکت برق عنوان می‌کند نانوا‌ها می‌توانند ژانراتور اجاره کنند، گفت: ژنراتور اجاره‌ای برای نانوایی جواب نمی‌دهد، زیرا نانوایی نیاز به موتور برق ۷ هزار دارد.

وی ادامه داد: طی ۱۰ روز گذشته که نانوا‌ها هم مشمول قطعی برق شدند، ۲ هزار و ۷۰۰ کیسه آرد که خمیر شده بود، دور ریخته شده است و این مسئله در جاده حیدره قابل مشاهده است.

مسؤول اتحادیه نانوایان همدان با تأکید بر اینکه خمیر نان دو ساعت که هیچ بلکه در هوای گرم در ۱۰ دقیقه نیز می‌ترشد، افزود: شرکت برق جدولی ارائه داده که طبق آن برق قطع نمی‌شود و در صحبت با آن‌ها نیز گفتند هر جا بار مصرف بالا باشد، قطع می‌شود و ۱۰ تا ۲۰ درصد طبق جدول داده شده، عمل می‌شود.

وی با طرح این سوال که اگر زمانی بحران شهر را بگیرد، مردم نان از کجا تهیه کنند، افزود: این مسئله ممکن است با مدیریت نادرست به یک بحران تبدیل شود در حالی که هیچکس آن را جدی نمی‌گیرد.

گلمحمدی با اشاره به اینکه در استان همدان تنها سه درصد نانوایان ژنراتور دارند، افزود: مابقی نانوایان فاقد ژانراتور هستند، چون درآمد آنچنانی برای تهیه این وسیله ندارند، نانوایی برق سه فاز نیاز دارد و با ژنراتور اجاره‌ای نمی‌توان کار کرد.

قطع اینترنت مراکز روستایی به علت نبود برق بود

رئیس اداره روابط عمومی مخابرات منطقه همدان نیز در گفت‌وگو با فارس در خصوص قطع اینترنت مراکز روستایی و کم‌ظرفیت اظهار کرد: این مشکل به علت قطع برق رخ داده است.

فریدون حسن‌پور بیان کرد: با توجه به اینکه در این مراکز روستایی امکان نصب دیزل و ژنراتور‌های پرقدرت وجود ندارد، باطری‌ها توانایی و ظرفیت زمانی محدودی دارند.

وی از قطعی اینترنت در این مراکز به دلیل قطع برق پوزش خواست و از صبر و شکیبایی مردم قدردانی کرد.

منکر تبعات قطعی برق نیستیم، اما این مسئله سراسری است

بر این اساس مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس توضیحاتی داد و اظهار کرد: با توجه به اینکه مدیریت برق شبکه ۲۰۰ مگاوات حداکثر بار خاموشی را از همدان خواسته است که بر این اساس برنامه قطعی برق از سوی شرکت توزیع برق در اختیار مردم گذاشته شده است.

احمدرضا روزبیانی بیان کرد: با وجود اعلام برنامه قطعی برق، ممکن است که این ۲۰۰ مگاوات در روز با قطعی برق پر شود امکان هم دارد که این میزان محقق نشود.

وی با بیان اینکه اعلام کردیم که ۷۶ خط را در سه گروه قطع خواهیم کرد، افزود: به میزان باری که از ما درخواست کنند بر اساس جدول «الف، ب، ج» که داده شده، برای مشترک اعلام کردیم اگر میزان بار کم باشد، از ابتدای گروه یک «الف» تا هر خطی که میزانی که طی می‌کند پر می‌شود و در ساعت بعدی قطع، بقیه خط قطع می‌شود که اگر بار زیاد باشد، به دو بار قطعی نیز ممکن است منجر شود.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان همدان تصریح کرد: دو بار قطعی برق زمانی اتفاق می‌افتد که گروه «الف» قطعاً قطعی ساعت ۹ تا ۱۱ و ۱۵ تا ۱۷ را داشته باشد، اما به گروه وسط یک بار قطعی خواهد خورد.

وی با بیان اینکه معمولاً از ساعت ۱۹ به بعد قطعی برق نداریم، گفت: در اکثر مواقع قطعی برق از ساعت ۱۹ عصر تمام می‌شود و در کل کشور کاهش می‌یابد.

روزبیانی در خصوص نگرانی قصابان از فاسد شدن گوشت در مدت قطعی برق بیان کرد: اینکه گفته می‌شود در دو ساعت گوشت فاسد می‌شود، درست نیست، زیرا در عرض دو ساعت نمی‌توان گفت که گوشتی فاسد می‌شود.

وی با بیان اینکه ما منکر تبعات قطعی برق نیستیم، اما این مسئله سراسری است و چاره‌ای نداریم، اضافه کرد: وقتی جدول قطعی‌ها مشخص شده است نانوا هم باید بداند که در این دو ساعت پخت نکند و یا از دستگاه ژانراتور استفاده کند.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان همدان با بیان اینکه هنوز معلوم نیست این قطعی‌ها تا چه زمانی ادامه دارد، گفت: طبق اعلام مدیران بالادستی و طبق گزارش هواشناسی گفته شده است که این قطعی‌ها از اواسط مردادماه کاهش می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه این قطعی‌ها مربوط به همدان نیست و دست مدیریت شبکه است، گفت: استان همدان و یا استان‌هایی، چون خراسان رضوی مشکلی برای خاموشی ندارند، اما برای اینکه مدیریت شبکه بتواند در توزیع کامل برق به همه نقاط مشکلی نداشته باشد، این اتفاق می‌افتد.

روزبیانی بیان کرد: به صنف خبازان نامه زده شده است که ساعات قطعی خود را ببینند و مطابق با آن پخت کنند و یا ژنراتور داشته باشد.

وی اضافه کرد: شرکت برق در تلاش است که آب شرب شهر و بیمارستان‌ها که از مراکز حساس است، قطع نشود و همین خود یک اقدام مثبت است.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان همدان با بیان اینکه اطلاع‌رسانی‌های قطعی انجام شده و می‌شود، افزود: نشست خبری این موضوع برگزار شده، در گفت‌وگوی خبری سیما بیان شده و هر روز ساعت ۱۰ صبح نیز یکی از مدیران و معاونان به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنند.

امیدواریم برای رفاه حال همشهریان و صنوفی که با زندگی روزمره مردم سروکار دارند، در تابستان گرم فکری شود تا علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف برق، آن‌ها نیز متضرر نشده و بتوانند خدمات‌رسانی خود را بدون مشکل ادامه دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار