رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در همدان گفت: مجلس شورای اسلامی باید درباره علت تائید صلاحیت یک اقلیت دینی پاسخگو باشد و این اشتباه را به نام شورای نگهبان نزند.
کد خبر: ۶۳۱۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷ 18 July 2018
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در همدان گفت: مجلس شورای اسلامی باید درباره علت تائید صلاحیت یک اقلیت دینی پاسخگو باشد و این اشتباه را به نام شورای نگهبان نزند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام جلال مرادی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره عضویت اقلیت‌های مذهبی در شورای اسلامی شهر و روستا اظهار داشت: شورای نگهبان تکلیفی در بررسی صلاحیت داوطلبان شورای اسلامی شهر و روستا ندارد.

وی یادآوری کرد: در چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا اقلیت مذهبی نیز برای ورود به شورا داوطلب شده و با کسب حداکثر آرا، در شورای اسلامی شهر مشغول به فعالیت شد.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در همدان بیان کرد: نظارت بر انتخابات شورا‌ها بر عهده مجلس شورای اسلامی است.

حجت الاسلام مرادی ادامه داد: با این وجود مجلس شورای اسلامی قبل از آغاز انتخابات شورا‌های اسلامی دوره گذشته از شورای نگهبان استفساریه خواست مبنی بر اینکه 'آیا اقلیت‌های دینی می‌توانند در شورای شهر فعالیت کنند.
 
وی افزود: فق‌های شورای نگهبان در پاسخ به این استفساری با استناد به قاعده 'نفی سبیل' مبنی بر اینکه اقلیت دینی نمی‌تواند بر مسلمین مسئولیت داشته باشندبه آن‌ها اعلام کرد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در همدان اظهار داشت:، اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان یاد شده این استفساریه را رعایت نکردند.

حجت الاسلام مرادی ادامه داد: آن‌ها یک اقلیت مذهبی را نامنویسی، تائید صلاحیت کرده و این داوطلب با شرکت در انتخابات رای آورد، حالا می‌گویند نظر شورای نگهبان اجرا نمی‌شود.

وی تاکید کرد: در این باره مساله روانی و جو علیه شورای نگهبان ایجاد کردند با این تفسیر که شورای نگهبان مانع ورود این فرد به شورای اسلامی شهر شده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در همدان توضیح داد: مجلس از شورای نگهبان یک نظر خواهی کرد که پاسخ اش را نیز دریافت کرد، با این وجود چرا باید خلاف استفساریه عمل کنند.

حجت الاسلام مرادی گفت: این مساله در مجلس تشخیص مصلحت نظام مطرح شده است که در صورت تصویب در این مجمع باز هم این موضوع شرعی نمی‌شود.

وی افزود: چراکه اگر مساله مورد اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شود هم بر اساس حکم ثانویه که، ولی فقیه می‌فرماید 'این مساله شرعی یا قانونی نبوده، اما به اندازه‌ای می‌تواند انجام شود' عمل می‌شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در همدان تاکید کرد: شورای نگهبان شرعی نبوده حضور اقلیت مذهبی در انتخابات شورا‌ها را قبل از آغاز فرایند انتخابات اعلام کرده است.

حجت الاسلام مرادی ادامه داد: رعایت نکردن این موضوع از سوی مجلس، موجب نامنویسی و در ادامه کسب رای این فرد شد که هم اینک این اشتباه را می‌خواهند به نام شورای نگهبان تمام کنند.

ه. گزارش ایرنا، سپنتا نیکنام از اعضای منتخب شورای اسلامی شهر یزد نخستین بار در سال ۱۳۹۲ به عضویت در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر یزد انتخاب شد. وی در سال ۹۶ با ۲۲ هزار رأی به عنوان نفر هفتم، بار دیگر به عضویت در این شورا انتخاب شد.

با شکایت علی اصغر باقری، نامزد شکست خورده انتخابات از نیکنام به دلیل زرتشتی بودن او، شعبه ۴۳ دیوان عدالت اداری در حکمی عضویت او را به دلیل مسلمان نبودن معلق کرد.

قانون انتخابات شورا‌ها که در خرداد سال ۱۳۷۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و حدود سه هفته بعد، از سوی شورای نگهبان تأیید شده ماده ۲۶ شرایط انتخاب‌شوندگان (کاندیداها) در هنگام ثبت نام را تعیین می‌کند.

بر اساس بند ج. ماده ۲۶، «اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه» یکی از شرایط لازم برای انتخاب شوندگان است. همچنین بر اساس تبصره ۱ ماده ۲، «اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند و…».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار