رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی همدان گفت: سهمیه این استان از تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی در سالجاری ۵۱۰ میلیارد ریال اعلام و تاکنون ۱۰ درصد از آن محقق شده است.
کد خبر: ۶۳۱۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷ 18 July 2018
رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی همدان گفت: سهمیه این استان از تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی در سالجاری ۵۱۰ میلیارد ریال اعلام و تاکنون ۱۰ درصد از آن محقق شده است.

اکبر راستار در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته کل سهمیه مکانیزاسیون کشاورزی استان همدان ۶۸۰ میلیارد ریال بود که ۵۸ درصد از آن معادل ۴۰۰ میلیارد ریال جذب شد.

وی با بیان اینکه همدان یکی از استان‌های پیشرو در زمینه جذب تسهیلات مکانیزاسیون در کشور است، گفت: درجه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی همدان ۷۱ درصد است.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی همدان اضافه کرد: کشاورزی حفاظتی در ۴۷ هزار و ۴۵۶ هکتار از مزارع استان همدان اجرا شده است.

راستار با بیان اینکه کشاورزی حفاظتی یکی از روش‌های مدرن کشاورزی در جهان به شمار می‌رود، اظهار داشت: این طرح در هشت هزار و ۶۵۰ هکتار از مزارع این استان آغاز شد و به ۴۲ هزار و ۳۷۹ هکتار در سال ۹۶ رسید.

وی با بیان اینکه کشاورزی حفاظتی از فرسایش و فشردگی خاک جلوگیری کرده و در مصرف آب و انرژی صرفه‌جویی می‌کند، گفت: در استان همدان ۵۰۰ هزار هکتار مزرعه دیم وجود دارد که اولویت اجرای طرح کشاورزی حفاظتی هستند.

راستار با اشاره به وجود ۲۸۰ هزار هکتار زمین آیش در استان همدان، خاطرنشان کرد: با کشاورزی حفاظتی سعی بر این است که این میزان اراضی را به سمت کشت حبوبات و دانه‌های روغنی و علوفه دیم ببریم.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی همدان اضافه کرد: سال گذشته ۶ هزار ۷۰۰ کمباین و تراکتور زیر ۱۳ سال و ۲ هزار دستگاه تراکتور و کمباین بین ۱۳ تا ۲۰ ساله شماره‌گذاری شد.

وی اظهار داشت: میانگین ضایعات برداشت کشاورزی در کشور ۶.۷ درصد است که در این استان رقم یاد شده ۵.۱ درصد ارزیابی می‌شود.

راستار خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۰۱ دستگاه بذرکار ریزدانه‌کار ویژه کشت کلزا با پنج هزار و ۹۲۰ میلیون ریال یارانه و ۶ دستگاه هد برداشت کلزا به کشاورزان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه ۲ شرکت تولید ماشین‌آلات کشاورزی در استان همدان وجود دارد، گفت: این شرکت‌ها سه هزار و ۲۲۰ دستگاه ماشین آلات تولید و برای ۱۴۴ تن اشتغالزایی کرده اند.

گفتنی است استان همدان حدود پنج درصد از محصولات کشاورزی کل کشور را تولید می‌کند که ۲۳ درصد از ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی استان نیز مربوط به این بخش است.

سهم این استان در حوزه ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور ۳.۳ درصد است.

استان همدان یک هزار و ۹۵۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۴۶ درصد آن منابع طبیعی، ۳۳ درصد مربوطه به حوزه زراعت، ۳.۷ درصد در حوزه باغ‌ها و ۱۳.۱ درصد هم در بخش آیش است.

این استان از مهمترین قطب‌های کشاورزی کشور است و ۱۴۲ هزار بهره بردار در این بخش فعال هستند و ۲۶ درصد اشتغال همدان مربوط به این بخش می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار