با وجود اعتراض نمایندگان مجلس به انتصاب یک مدیر غیربومی برای اداره فرهنگ همدان، اما طبق برنامه و وعده قبلی امروز تودیع و معارفه مدیرکل ارشاد برگزار شد.
کد خبر: ۶۳۱۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶ 17 July 2018
با وجود اعتراض نمایندگان مجلس به انتصاب یک مدیر غیربومی برای اداره فرهنگ همدان، اما طبق برنامه و وعده قبلی امروز تودیع و معارفه مدیرکل ارشاد برگزار شد.

به گزارش فارس، بعد از چندین سال فراز و نشیب بحث تغییر فاضل عبادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روز‌های گذشته، بالاخره این اتفاق رخ داد، تغییری که بسیاری از اهالی رسانه و فرهنگ را خوشحال کرد و در این میان شاید تعدادی را نیز ناراحت!

این تغییر البته با واکنش‌های مختلفی از سوی نمایندگان مواجه شد و دلیل آن نیز انتصاب یک مدیرکل غیر بومی برای همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین بود، موضوعی که باعث شد امیر خجسته در صورت عدم توقف این انتخاب و انتصاب از سوی وزیر ارشاد، بحث استیضاح او را مطرح کند.

با وجود این اتفاقات، اما طبق برنامه و وعده قبلی امروز تودیع و معارفه مدیرکل ارشاد برگزار شد و علیرضا درویش‌نژاد از هرمزگان سکان فرهنگ همدان را در دست گرفت.

وزیر ارشاد باید برای همدان مدیرکل بومی انتخاب می‌کرد

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در این خصوص با بیان اینکه انتصاب مدیرغیربومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان اظهار کرد: در استان مدیران فرهنگی زیادی داریم که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

حسن بهرام‌نیا با بیان اینکه به نظر می‌رسد که وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی باید اولویت اول را به افراد بومی‌ها دهد، افزود: در صورت نبود نیرو‌های فرهنگی بومی گزینه‌های غیر بومی باید لحاظ شود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی گزینه بومی در همدان داریم، تصریح کرد: لذا منطقی آن است که در زمینه فرهنگ، بومی گزینی اولویت اول باشد.

انتصاب مدیر غیر بومی توهین به مردم همدان است

در همین رابطه نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: آیا در همدانی که عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین را دارد یک فرد بومی پیدا نمی‌شود که بتواند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان شود؟

حمیدرضا حاجی‌‎بابایی با بیان اینکه ما برای تمام مدیران احترام قائل هستیم، گفت: انتصاب مدیر کل غیر بومی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همدان از نظر ما تحقیر مردم همدان است.

یکشنبه آینده طرح سؤال از وزیر فرهنگ را کلید می‌زنیم

دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مدیریت فرهنگ و ارشاد استان همدان باید از نخبگان و صاحب‌نظران خود استان انتخاب شود، افزود: مدیر فرهنگی استان همدان باید به ظرایف فرهنگی این استان آگاه باشد تا بتواند تحولی در استان ایجاد کند.

خجسته با اشاره به اینکه سؤال ما این است که مگر همدان قحط‌الرجال آمده که باید از خارج استان مدیر فرهنگی بیاوریم؟ چرا اگر پتانسیلی هست متناسب با ظرفیت‌های بومی مدیران از آن بهره برده نمی‌شود که مردم یک استان احساس اهانت به فرهنگ و تمدن خود را پیدا کنند؟

وی گفت: ما در مورد مدیریت‌هایی که نیاز به تخصص خاص دارد یا مسائل امنیتی و نظامی ویژه‌ای را شامل می‌شود از توان مدیران خارج از استان بهره می‌بریم، اما در حوزه فرهنگ و هنر به واقع این استان حتی توان کمک به مدیریت سایر نقاط کشور را هم دارد و شایسته نیست مدیر غیربومی سکان‌دار بحث فرهنگ استان باشد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان این‌که به معاون پارلمانی و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردیم که این معارفه را متوقف کنید، افزود: باید فردی از نیرو‌های خود استان بنابر خرد جمعی انتخاب شود، البته ما در مورد گرایش سیاسی فرد منتخب هم اصراری نداریم و هر فردی زیر چتر نظام و ملتزم به منویات ولایت‌فقیه در حوزه فرهنگ باشد از نظر ما می‌تواند برای این مدیریت پیشنهاد شود.

وی خاطرنشان کرد: با وزیر فرهنگ و ارشاد هم تماس گرفتیم که پیام مجمع را به ایشان اعلام کنند و گفتیم اگر سماجت کنند ما هم از ابزار‌های خود استفاده خواهیم کرد و سؤال و استیضاح را در دستور کار قرار می‌دهیم، چون این کار را توهین به مردم همدان می‌دانیم.

خجسته با بیان این‌که این مسئله مطالبه مردم و جوانان و به‌ویژه نخبگان است، گفت: مردم سؤال دارند که چرا حتی برای امور فرهنگی استان هم مدیر غیربومی انتخاب می‌شود تا سال‌ها زمان ببرد که این فرد به چم و خم فرهنگی استان آشنا شود.

خجسته عنوان کرد: با این کار‌ها وضعیتی ایجاد کرده‌اند که نیرو‌های نخبه ما دلسرد و ناراضی شده‌اند و ازنظر ما دیگر پذیرفته نیست که افرادی بیایند و در همدان کار را یاد بگیرند و بدون پاسخگویی در مورد فعالیت خود از استان بروند.

وی با بیان اینکه در مراسم تکریم و معارفه به نشانه اعتراض هیچ یک از نمایندگان استان حضور پیدا نخواهند کرد، خاطرنشان کرد: در پاسخ به بی‌حرمتی وزیر فرهنگ و انتصاب مدیر غیربومی یکشنبه آینده طرح سؤال از ایشان توسط نمایندگان استان همدان در مجلس مطرح می‌شود.

ناگفته نماند تجربه نشان داده بحث استیضاح وزیری در مجلس زمانی اجرایی می‌شود که موضوع دربرگیری بالایی داشته باشد و دیگر نمایندگان نیز همراهی لازم را داشته باشند، با این وجود باید منتظر ماند و دید در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار