آتش سوزی‌های پیاپی در اوج گرمای خرمن سوز تابستان، گستره جغرافیایی پیدا کرده و این روز‌ها بیشترین حجم عملیاتی آتش نشانان همدانی را به همراه داشته است.
کد خبر: ۶۳۱۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱ 17 July 2018
آتش سوزی‌های پیاپی در اوج گرمای خرمن سوز تابستان، گستره جغرافیایی پیدا کرده و این روز‌ها بیشترین حجم عملیاتی آتش نشانان همدانی را به همراه داشته است.
 
به گزارش ایرنا، خشک شدن طبیعی علفزار‌ها به ویژه در حاشیه شهر سبب شده تا زمینه آتش سوزی‌های مهیب و بزرگ فراهم شود و در این بین برخی افراد از روی سهل انگاری و در مواردی عمدی، صحنه‌های دلخراش را در دامان طبیعت پدیدار کنند.

سه هزار هکتار باغ‌های حریم شهر همدان و ۵۸۰ هکتار پارک و فضای سبز داخل محدوده در همدان وجود دارد که وسعت برخی از نقاط به ویژه حاشیه نشین‌ها را علف‌های هرز و خشکیده پوشانده است.

خشکیدن علف‌های هرز در کنار فصل برداشت گندم و جو، زمینه گستردگی هرگونه احتمالات وقوع آتش سوزی را در همدان فراهم ساخته و حرارت گرمای هوا نیز چاشنی این وضعیت خطرناک شده است.

براساس آمار‌های موجود روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ عملیات اطفای حریق در علف‌های هرز و خشکیده به طور میانگین توسط آتش نشانان همدانی انجام می‌شود که فصل پرکار را برای آن‌ها رقم زده است.

حتی این روز‌ها که به ماه میانی فصل تابستان نزدیک می‌شویم و گرمای هوا به اوج خود رسیده است، شمار گزارش‌های مردمی پیرامون آتش سوزی در طبیعت افزایش یافته است.

در واقع خیالی بر آتش بس شدن طبیعت تابستانه همدان نیست و در کمین علفزار‌ها و گندم زار‌ها قرار گرفته است.

حتی در برخی موارد گستره آتش سوزی گندم زار‌ها خارج از شهر همدان بوده و با این حال نیرو‌های آتش نشانی با وجود اینکه باید تنها در سطح شهر باید خدمات ارائه دهند، نسبت به اعزام و مهار آتش اقدام کرده اند.

طبق آمار‌های اعلام شده، انسان بیشترین درصد بروز آتش در طبیعت است به گونه‌ای که علت اصلی این گونه حوادث از جمله آتش گرفتن گندم زار‌ها و علف‌های هرز مردم بوده و تنها بخش ناچیزی مربوط به خشکسالی و در نهایت آتش گرفتن خود به خودی علف‌های هرز و گندم زار‌ها است.

عمده نظریه کارشناسان آتش نشانی بیانگر آن است که حریق بر اثر بی احتیاطی عابران و انداختن ته سیگار یا هر وسیله مشتعل دیگری رخ داده و عمدی یا سهوی بودن در درجات بعدی بررسی‌ها صورت می‌گیرد.

** مهار ۱۵۰ آتش سوزی در یک هفته

رئیس سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی همدان در این باره می‌گوید: طی یک هفته گذشته ۱۵۰ عملیات اطفای حریق در همدان انجام شد که عمده آن مهار آتش در طبیعت بود.

محمدرضا بیاناتی افزود: این روز‌ها درصد بیشتر تماس‌های مردم پیرامون آتش سوزی در طبیعت به ویژه علفزارهاست.
وی بیان کرد: با این حال حجم گسترده‌ای از عملیات‌های اجرایی آتش نشانان همدانی در فصل تابستان و همزمان با گرم شدن هوا را اطفای حریق اختصاص می‌دهد.

بیاناتی به انجام ۲۸۳ عملیات اطفا حریق در سه ماهه نخست امسال اشاره کرد و افزود: مهار آتش در وسایل نقلیه با ۵۶ مورد، پوشش گیاهی ۵۶ مورد، اماکن مسکونی ۴۱ مورد و باغ‌ها و فضای سبز ۲۶ مورد بیشترین کاربری عملیات‌های اطفای حریق را شامل شده است.

وی با بیان اینکه علت وقوع ۱۵۲ حادثه آتش سوزی غیر عمدی، ۱۲۶ مورد عمدی و پنج مورد در دست بررسی کارشناسی است، گفت: در این حوادث ۱۵ تن مصدوم و ۱۳ تن با تلاش آتشنشانان نجات یافته اند.

بیاناتی خاطرنشان کرد:، اما از ابتدای ماه جاری درصد مهار آتش در پوشش‌های گیانی و فضای سبز افزایش چشمگیری یافته است.

** مردم حافظ طبیعت باشند نه آتش در خرمن

وی در ادامه از مردم خواست تا در این روز‌های سال که فصل گردشگری و تفریح در طبیعت است، حافظ پوشش‌های گیاهی باشند و اجازه ندهند آتش سهل انگاری و حتی تعمدی برخی افراد منجر به از بین بردن زیبایی‌های طبیعت شود.

رئیس سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی همدان اضافه کرد: از عموم مردم می‌خواهیم در جنگل ها، باغ‌ها و بوستان‌های شهری، درختان، گیاهان و زیبایی‌ها را حفظ کرده و از ایجاد آتش سوزی در این مکان‌ها خودداری کنند تا این سرمایه‌های ارزشمند ملی حفظ و از طبیعت لذت ببرند.

بیاناتی افزود: انتظار داریم خانواده‌ها از افروختن آتش در مناطق پوشش گیاهی به ویژه علفزار‌ها خودداری کرده و به کودکان خود نیز توصیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: ته سیگار روشن، چوب نیم سوخته و سوختن ذغال بیشتر خطر را برای بروز آتش سوزی‌های مهیب در دل طبیعت دارند و انتظار داریم مردم از خاموشی کامل آن اطمینان حاصل کنند.

* دوستداران طبیعت مراقب آتش سوزی‌های احتمالی باشند

رئیس هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی همدان نیز گفت: با توجه به افزایش دما و شروع فصل گرم سال انتظار داریم دوستداران طبیعت مراقب آتش سوزی‌های احتمالی ناشی از سهل انگاری برخی افراد به ویژه در کوهستان باشند.

علیرضا گوهری افزود: مساعد بودن شرایط جوی بسیاری از مردم علاقه‌مند را به حضور در مناطق بکر اعم از جنگل‌ها و دامنه کوه‌ها می‌کشاند.

وی اضافه کرد: تردد مردم در جنگل‌ها و مراتع همواره احتمال آتش سوزی را به دنبال دارد و از این رو از تمامی کوهنوردان و دوستداران طبیعت خواسته شده تا در حفظ و حراست از منابع طبیعی نقش پر رنگ و اثرگذار داشته باشند.

گوهری با تاکید بر رعایت توصیه‌های ایمنی در کوهستان در فصل گرم سال گفت: از گروه‌های طبیعت گردی و سایر اقشار جامعه درخواست می‌شود در حد امکان از روشن کردن آتش در طبیعت به ویژه عرصه‌های جنگلی خودداری شود.

** آتش رها شده را خاموش کنید

وی در ادامه افزود: انتظار می‌رود در صورت مواجهه با آتش روشن در بخش‌های نامتعارف، نسبت به اطلاع رسانی مناسب به روشن کنندگان آن اقدام شود.

رئیس هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی همدان خاطرنشان کرد: در صورت رویت آتش روشن رها شده نیز نسبت به خاموش کردن آتش اقدام شود.

گوهری خاطرنشان کرد: با توجه به اعلام فدراسیون کوهنوردی، در صورت مشاهده حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، موضوع در اسرع وقت به همراه موقعیت محل حریق با شماره تلفن ۱۵۰۴ (یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری) مطرح شود.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار