رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان از کاهش ۳۱ درصدی صادرات لبنیات از همدان به سایر کشور‌ها خبر داد و گفت: بیش از ۳ میلیون دلار لبنیات از همدان صادر شد.
کد خبر: ۶۳۱۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹ 17 July 2018
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان از کاهش ۳۱ درصدی صادرات لبنیات از همدان به سایر کشور‌ها خبر داد و گفت: بیش از ۳ میلیون دلار لبنیات از همدان صادر شد.

به گزارش فارس، حمیدرضا متین  با بیان اینکه سالانه ۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی در استان تولید می‌شود، اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد تولیدات کشاورزی همدان مازاد نیاز استان بوده که باید برای صادرات آن به سایر کشور‌ها گام‌های اساسی برداشت.

وی با بیان اینکه برای صادرات محصولات کشاورزی استان به کشور‌های اروپایی باید استاندارد‌های جهانی را در تولید محصولات رعایت کرد، گفت: کشاورزان باید در تولیدات خود مقوله‌های علمی را رعایت کنند تا بتوان در بازار‌های جهانی رقابت کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان از صادرات ۳۶ میلیون و ۵۳۴ هزار دلار محصول کشاورزی در سال ۹۴ از گمرک همدان خبر داد و گفت: این میزان ۲۸ درصد از کل صادرات استان همدان را شامل می‌شود که نسبت به مدت مشابه ۶ درصد از نظر ارزی کاهش و ۶۶ درصد از نظر وزنی افزایش داشته که نشان از کاهش قیمت پایه کالا‌های این بخش دارد.

وی با اشاره به اینکه صادرات لبنیات در سال ۹۷ به یکی از کالا‌های اصلی صادرات استان تبدیل شده است، گفت: از ابتدای سال تا پایان خرداد ماه ۳ میلیون ۶۴۳ هزار و ۱۲۱ دلار انواع لبنیات تولیدی استان به سایر کشور‌ها صادر شده است.

متین با اشاره به اینکه این میزان صادرات ۲ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۶۱۶ تن وزن داشته است، عنوان کرد: میزان صادرات محصولات لبنی از استان در مدت مشابه سال گذشته ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۶۵۰ دلار بوده که صادرات امسال در مقایسه با سال گذشته ۳۱ درصد کاهش داشته است.

وی با اعلام اینکه محصولات لبنی با اختصاص ۱۵ درصد از کل صادرات استان، رتبه دوم صادرات همدان را به خود اختصاص داده‌اند، بیان کرد: این محصولات به کشور‌های عراق و افغانستان صادر شده است.

به گزارش فارس، پرداختن به صادرات مناسب‌ترین راه عبور از مشکلات اقتصادی است و بر این اساس توسعه صادرات به عنوان عامل مهمی برای توسعه اقتصادی مطرح است چراکه دستیابی به بازار‌های خارجی امکان استفاده از ظرفیت کامل و تولید اقتصادی را فراهم کرده و در نتیجه کاهش هزینه تولید و تامین منافع مصرف‌کننده داخلی را به‌دنبال خواهد داشت.

برهمین اساس رهایی از اقتصاد تک‌محصولی و ایجاد تنوع در اقلام صادرات و توسعه صادرات فرآورده‌های صنعتی از ضرورت‌های عام کشور‌های جهان سوم و از ضرورت‌های خاص جمهوری اسلامی ایران است.

به اعتقاد کارشناسان با ایجاد تنوع در درآمد‌های ارزی و افزایش مستمر سهم صادرات غیرنفتی از این درآمد، نه تنها موضع کشور در توسعه صادرات غیرنفتی تقویت می‌شود بلکه به سبب اینکه فروش نفت در آن حالت تنها مجرای درآمدی کشور نیست، در صادرات و فروش نفت نیز موضع مستحکم‌تری می‌یابد، ضمن اینکه توسعه صادرات، بی‌تردید دارای اهمیتی استراتژیک برای اقتصاد کشور است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار