این روز‌ها شنا و شیرجه استان‌ همدان با روز‌های خوب خود فاصله زیادی دارد به‌طوری‌که دچار رخوت شده و دمیدن روح تازه در مدیریت این ورزش را گوشزد می‌کند.
کد خبر: ۶۳۰۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴ 15 July 2018
 این روز‌ها شنا و شیرجه استان‌ همدان با روز‌های خوب خود فاصله زیادی دارد به‌طوری‌که دچار رخوت شده و دمیدن روح تازه در مدیریت این ورزش را گوشزد می‌کند.

به گزارش مهر،  شنا بدون شک یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ورزش‌های جهان به شمار می‌رود کمااینکه در ایران نیز خانواده‌های بسیاری در فصل گرم تابستان فرزندانشان را به کلاس‌های شنا می‌فرستند تا هم بخشی از اوقات فراغتشان را بگذرانند و هم گرمای هوا را برای آن‌ها قابل‌تحمل‌تر کنند.

اما متأسفانه هزینه بالای شنا در کشور و به تبع آن در استان‌همدان باعث شده ورزش شنا فلج شود به طوری که چندی پیش مدیر یکی از استخر‌های همدان با اعتراض به هزینه‌های بالای مدیریت استخر عنوان کرد اگر استخر شنای خود را ببندم و در آن قالی‌شویی بزنم سود بیشتر کسب خواهم کرد.

دخل‌وخرج استخر‌ها با هم نمی‌خواند

گفته می‌شود استخر‌های خصوصی به دلیل بالا بودن هزینه‌ها توان اداره مجموعه را ندارد و دخل‌وخرج این استخر‌ها معمولاً با هم نمی‌خواند و نبود زیرساخت‌های لازم باعث می‌شود تا روزبه‌روز شاهد رکورد‌های فاجعه آوری در رشته شنا در کشور باشیم.

همین شرایط بر شنای همدان نیز حاکم است و از چندین سال قبل تاکنون شنای استان‌همدان حال‌وروز خوبی ندارد و به‌نوعی تعطیل‌شده که می‌توان از دلایل آن را نبود زیرساخت‌های لازم و عدم توجه به استعدادیابی در رشته شنا در استان دانست تاجایی که باید شاهد روز‌های تیره و تارتری برای شنا استان باشیم.

هزینه‌های سرسام‌آور آموزش شنا در همدان

یک شهروند همدانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به هزینه‌های سرسام‌آور آموزش شنا اظهار داشت: متأسفانه هزینه ۱۰ تا ۱۵ جلسه آموزش شنا در کمترین حالت بیش از ۲۰۰ هزار تومان است و حتی نظارتی نیز در این زمینه صورت نمی‌گیرد و شاهد دریافت مبالغی بسیار بیشتر از این نیز هستیم.

اکبر احمدی افزود: با توجه به اقتصاد خانواده‌ها و هزینه‌های زندگی؛ کمتر خانواده‌ای توان پرداخت این پول را دارد و با این شرایط هم می‌خواهیم در ورزش شنا که مورد تأکید پیامبر اسلام (ص) است پیشرفت وجود داشته باشد.

وی بابیان اینکه شنا باید در مدارس آموزش داده شود، گفت: اگر می‌بینیم در کشور‌های توسعه‌یافته ورزش شنا رشد قابل‌ملاحظه داشته به این دلیل است که در سیستم آموزش این کشور‌ها آموزش شنا برای کودکان اجباری است.

این شهروند همدانی بابیان اینکه آموزش‌وپرورش باید در این زمینه ورود پیدا کند و در هر منطقه که چند مدرسه وجود دارد یک استخر معین هم وجود داشته باشد، گفت: دانش آموزان باید به‌طور رایگان از استخر‌ها استفاده کنند و آموزش شنا ببینند.

استخر‌ها برای درآمدزایی به بخش خصوصی واگذارشده است

یکی از مربیان شنای استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات رشته شنا اظهار داشت: ابتدا باید بحث‌های سخت‌افزاری را اکه مدنظر قرار بدهیم چرتاستخر‌های سرپوشیده زیادی داریم، اما متأسفانه یک استخر ویژه قهرمان‌پروری نداریم و تمام استخر‌ها برای درآمدزایی به بخش خصوصی واگذارشده است.

جمال جنانی افزود: امکانات سخت‌افزاری در استان همدان وجود دارد، اما در اختیار متولیان امر قهرمان‌پروری قرار نمی‌گیرد و به‌صورت مداوم این استخر‌ها در اختیار هیئت‌های استانی قرار ندارد.

وی گفت: حتی یک استخر سالم و استاندارد برای قهرمان‌پروری در اختیار متولیان نیست و تا زمانی که در این حوزه سرمایه‌گذاری نشود، مشکل خواهیم داشت.

مربی شنای استان همدان با اشاره به توان رقابت گفت: هیئت‌هایی که در زمینه قهرمان‌پروری کار می‌کنند نمی‌توانند با بخش خصوصی و درآمدزایی رقابت کنند و حال انکه اکثر افرادی که استخر‌ها را اجاره می‌کنند، تخصصی در این حوزه ندارند و این موضوع ضربه بزرگی به شنای استان می‌زند.

وی عنوان کرد: در استان‌هایی همچون مشهد و تهران که در شنای کشور صاحب جایگاه هستند ۱۲ جلسه تمرینی به حوزه قهرمانی اختصاص داده‌شده در صورتی که در همدان تنها سه جلسه تمرینی داریم.

هزینه‌های هیئت و نگهداری استخر بسیار زیاد است

جنانی بابیان اینکه پتانسیل‌های خوبی در استان همدان داریم و اگر از شناگرانی همچون مانی پاک صفت حمایت شوند امثال او آینده بسیار خوبی در شنا پیش روی خود دارند، بیان کرد: هزینه‌های هیئت و نگهداری استخر بسیار زیاد است، ولی علیرغم این مشکلات ما لیگ استانی را دو ماه یک‌بار با حضور ۶۰ ورزشکار برگزار کرده‌ایم.

مربی شنای استان‌همدان عنوان کرد: اگر می‌خواهیم موفق باشیم باید حداقل در مرکز استان دو استخر را در اختیار هیئت قرار دهیم به طوری که یک استخر برای بانوان و یک استخر برای آقایان مدنظر باشد.

وی بابیان اینکه در تمام جهان تمرینات شنا به‌صورت ۹ جلسه و ۱۲ جلسه استاندارد در هفته برنامه‌ریزی می‌شود، گفت: روزی شناگر بودم و آرزو کردم مربی تیم شهر خودم در همدان شوم و امروز آرزویم این است که شناگران همدانی در سطح کشور مدال بگیرند.

دبیر هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان‌همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این‌که همدان ورزشکاران مستعدی در رشته شنا دارد، اظهار داشت: در همدان این ظرفیت وجود دارد که شناگران بتوانند در مسابقات مختلف مدال کسب کنند، اما کمبود امکانات مانع پیشرفت این رشته ورزشی در این شهر شده است.

محرم روزبه افزود: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ورزش شنا این است که این رشته در رده قهرمانی نسبت به سایر ورزش‌ها، کمترین آسیب‌دیدگی را برای ورزشکار دارد.

یکی از معضلات اصلی هیئت شنا در اختیار نداشتن استخر برای هیئت است
دبیر هیئت شنا، شیرجه و واترپلو همدان بابیان اینکه یکی از معضلات اصلی هیئت شنا در اختیار نداشتن استخر برای هیئت است، گفت: درگذشته هیئت شنای این استان فعالیت بهتری داشت، اما از زمانی که استخر‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته از امکانات هیئت کم شده و همین مسئله باعث عقب افتادن هیئت شنای همدان از هدف خود شده است.

وی عنوان کرد: قبل از اینکه استخر‌های این استان به بخش خصوصی تعلق بگیرد سه سانس در هفته در اختیار هیئت شنا بود و باعث تمرینات کافی بچه‌ها و پیشرفت‌های کاریشان در این رشته می‌شد.

می‌توانیم در لیگ‌های کشوری حرف برای گفتن داشته باشیم

روزبه با اشاره به نوجوانان مستعد شنای استان‌همدان که استعداد قهرمان شدن در سطح کشوری را دارند، بیان کرد: در رشته واترپلو اگر حمایت لازم صورت بگیرد می‌توانیم در لیگ‌های کشوری حرف برای گفتن داشته باشیم.

دبیر هیئت شنای استان‌همدان عنوان کرد: همچنین در بحث استعدادیابی نیز قدم‌های بسیار خوبی را برداشته‌ایم و هر ۶ ماه یک‌بار جشنواره شنا را در همدان برگزار می‌کنیم.

وی بابیان اینکه طرح سباح در آموزش‌وپرورش نیز طرح خوبی بود که می‌توانست به رشد ورزش شنا کمک کند، گفت: متأسفانه این طرح متوقف شد، اما هر شش ماه یک‌بار در استخر‌های کوثر، کارگران و الوند طرح استعدادیابی را در همدان اجرا می‌کنیم.

یکی از علت‌های نیمه فعال بودن شنای استان‌همدان نبودن امکانات است
وی با اشاره به دلایل افت شنا استان‌همدان گفت: یکی از علت‌های نیمه فعال بودن شنای استان‌همدان نبودن امکانات است، چرا که شنا ورزشی است که محیط خاص خود یعنی آب و استخر را می‌طلبد و مربی این رشته نمی‌تواند همچون مربی فوتبال در صورت نبودن امکانات استعداد بچه‌های خود را در زمین خاکی شکوفا کند.

روزبه یادآور شد: علی‌رغم این مشکلات تمام تلاش‌های خود را انجام داده‌ام تا بچه‌های مستعد در این رشته ورزشی را حفظ کرده و استعدادهایشان را شکوفا کنم، اما باید قانونی مصوب شود که برای تمدید فعالیت استخر‌ها از هیئت شنای استان استعلام گرفته شود نه اینکه بدون هماهنگی با هیئت مجوز فعالیت مربی یا مدیری که یک شناگر را هم نتوانسته پرورش دهد تمدید شود.

هیئت شنای همدان تخته شیرجه ندارد

دبیر هیئت شنا و شیرجه و واترپلو استان‌همدان با اشاره به مشکلات مالی بیان کرد: در هیئت مشکلات مالی داریم و در حال حاضر هیئت شنای همدان تخته شیرجه ندارد و برای خرید آن ۱۲۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که این از عهده هیئت خارج است.

وی افزود: هم‌اکنون ۱۶۰ ورزشکار بیمه‌شده در رشته شنا فعال هستند و در شنا و شیرجه و واترپلو ۱۲۰ مدال توزیع می‌شود که متأسفانه هیئت شنای همدان هیچ سهمی در این مقام‌ها ندارد..

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت شنای همدان اظهار داشت: تا مهرماه سال جاری مهلت مدیریت فعلی هیئت شنا استان‌همدان به پایان خواهد رسید و بعد از این تاریخ از تمامی علاقه‌مندان و کسانی که توانایی در خود می‌بینند برای ثبت‌نام دعوت می‌کنیم.

رسول منعم افزود: شنا همدان نیاز به تعامل مدیران استخر‌ها و ایجاد کارگروه برای حل مشکلات فعلی را دارد.

وی با توصیه به مدیریت فعلی هیئت شنا استان همدان گفت: از ریاست فعلی هیئت شنا استان انتظار داریم قوی‌تر کار کنند و وقت بیشتری در این زمینه بگذارند.

در پایان گفتنی است ورزش شنا بار‌ها و بار‌ها در دین مبین اسلام و توسط امامان ما توصیه و تأکید شده، اما امروز شنا در استان‌همدان در خاموشی بسر می‌برد و در حال غرق شدن است به طوری که بهبود وضعیت موجود نیازمند تغییر نگاه و توجه ویژه مسئولان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار