مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گردشگری نقطه عطف دیپلماسی عمومی‌است و بازیگر اصلی آن مردم هستند، گفت: همدان از شهر‌های زیبا و دارای ظرفیت بزرگ گردشگری و فرهنگی‌است.
کد خبر: ۶۲۹۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴ 14 July 2018
مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گردشگری نقطه عطف دیپلماسی عمومی‌است و بازیگر اصلی آن مردم هستند، گفت: همدان از شهر‌های زیبا و دارای ظرفیت بزرگ گردشگری و فرهنگی‌است.

به گزارش تسنیم ، سید علی پاکدامن در جمع مسئولان کشوری و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در عصرحاضر گردشگری موضوعی پیچیده در عرصه تعاملات بین المللی و فرهنگی است.

وی با بیان اینکه گردشگری نقطه عطف فرهنگی است، گفت: گردشگری یعنی جایی که دولت‌ها پای خود را عقب می‌کشند و مردم می‌توانند به طور مستقیم با یکدیگرمواجه شده و به گفت و گو بپردازند.

مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در گردشگری این مردم هستند که تصمیم می‌گیرند فازغ از کلیشه‌ها و انگاره سازی رسانه‌ها، چه کسانی را در کجا ملاقات کنند ابراز کرد: مردم در گردشگری در واقع به جست‌وجو وحقیقت دست می‌زنند.

وی بیان کرد: گردشگری با ایجاد ارتباط بدون واسطه بین ملت‌ها، مفهموم حقیقی دیپلماسی عمومی که همان مردم برای مردم است را محقق می‌سازد و صلح پایدار را به ارمغان می‌آرود.

پاکدامن با اعلام اینکه گردشگران سفرای صلح و دوستی هستند، گفت: گردشگری با تاثیرات عمیق فرهنگی و اجتماعی ابرازای برای حرکت به سمت جهانی عاری از خشونت و تحقق زندگی مسالمت آمیز برای همه است

 وی ابراز کرد: ایجاد همگرایی در کنار تلاش برای حفظ ظرفیت‌های فرهنگی ملل زمینه ساز اصلی است که حقیقت آن از دل شناخت و پذیریش تفاوت ها، اجتناب از یک سویه نگری و تحمیل باور‌ها و خواست‌ها بیرون می‌آید.

مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با تاکید براینکه لازمه توسعه جهانی گردشگری عزم و اراده جهانی برای برقراری تعاملات فرهنگی متوازن و تلاش برای حفظ خورده فرهنگ‌هاست، گفت: ما امروز به دنبال معرفی ایران و ایرانی با تمامی مولفه‌های فرهنگی هنری منحصر به فرد و تمدن‌ساز خود به جهانیان هستیم.

وی با بیان اینکه ایران گنجینه‌ای از تاریخ چند هزار ساله بشری است که بخشی از آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، اظهار داشت: ثبت ۲۲ اثر مملموس فرهنگی و طبیعی، ۱۴ اثر معنوی و ناملموس فرهنگی و دارای بودن ۳۶۰ رشته از ۴۶۰ رشته صنایع دستی شناخته شده در جهان، تنوع قومی، زبانی و گویشی آداب رسوم، آیین‌های مذهبی و ملی، آوا‌ها و موسیقی اصیل ایرانی و جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی تنها بخشی از ظرفیت‌های ایران است.

پاکدامن با ابراز اینکه برخی از این شناخت محصول پیشرفت تکنولوژی در عرصه ارتباطات است که تحسین جهانیان را بر انگیخته و گردشگران بسیاری را به ایران جذب کرده است، ابراز کرد: تحولات پردامنه و سریع تکنولوژی سبب تحولاتی عظیم در زندگی مدرن شده است که گردشگری نیز مانند دیگر غرصه‌ها از تبعات مستثنی نیست.

وی با اعلام اینکه تحولات ارتباطی و اطلاعاتی سبب رقابت سخت، تنگاتنگ و شفاف در این عرصه شده است، گفت: شاید ساده‌ترین و کاربردی‌ترین مثال ورود تکنولوژی به عرصه ارتباطات و گردشگری نصب اپلیکیشن در گوشی‌های هوشمند است که سبب هوشمند سازی سرویس‌های گردشگری شده است.

مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه استفاده از بستر آی تی و برداشتن موانع را سبب تسهیل سفر و کسب اطلاعات برای گردشگران دانست و ابراز کرد: این امکان به گردشگران اجازه می‌دهد اطلاعات بسیاری را از ذائقه غذایی کشور مقصد، امکانات حمل و نقل و ... را به دست آورند.

وی تصریح کرد: دیپلماسی عمومی و گردشگری دو واقعیت به هم پیوسته هستند که میان آن‌ها رابطه مستقیم و متقابل وجود دارد به همین دلیل گردشگری از مفهوم‌های اصلی و پررونق کشور‌ها است که در تحقق اهداف دیپلماسی بسیار موثر است.

پاکدامن بیان کرد: دیپلماسی عمومی سبب توسعه صنعت گردشگری و گردشگری نیز سبب ایجاد توزان فرهنگی و ایجاد ارتباط بین ملت‌ها می‌شود.

ایران کشوری بزرگ با ظرفیت‌های قوی در زمینه‌های مختلف است

سفیر مالزی در ایران با بیان اینکه ایران کشوری بزرگ با ظرفیت‌هایی قوی در زمینه‌های مختلف است، گفت:انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت گرشگری آسیا بسیار خوب و به‌جا بوده است.

داتو رستم یحیی شامگاه پنجشنبه در جمع مسئولان کشوری و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امروز که همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شده است این فرصت را به من داد تا با چشمان خود این واقعیت را تماشا کنم.

وی با اشاره به اینکه ایران کشوری بزرگ با ظرفیت‌های بسیار زیاد تاریخی و تمدنی است و اینکه چرا تا امروز به عنوان مقصد گردشگری مشخص نشده است را نمی‌دانم گفت: ما در مالزی بنا‌هایی را داریم که قدمت آن‌ها تنها به ۵۰۰ سال پیش می‌رسد، اما در ایران بنا‌هایی را می‌بینیم که عمری هزار ساله یا چند صد ساله دارند.

سفیر کشور مالزی در جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد: ایران شگفتی‌های بسیاری مانند قلعه الموت و ماسوله دارد که ما تحت تاثیر آن قرار گرفتیم شگفتی‌هایی که ما از طریق دیدن فیلم‌های هالیودی متوجه وجود آن‌ها شدیم وبرای دیدن آن‌ها به ایران سفر کردیم.

وی با تاکید برلزوم ارائه تبلیغات مناسب درباره جاذبه‌های گردشگری ایران به گردشگران خارجی ابراز کرد: در ایران همه چیز از کو‌ها و قله‌های پر برف تا داغ‌ترین جای جهان یعنی کویر لوت وجود دارد به همین دلیل می‌گویم هر گردشگری به ایران بیاید پشیمان نمی‌شود.

 داتو رستم یحیی با اشاره به مهمان نوازی مردم ایران ابراز کرد: ما در مالزی تاریخ و تمدنی مانند ایران نداریم، اما با خلاقیت در عرصه گردشگری توانستیم داشته‌های خود را از زوایای مختلف مانند خرید، بازنشستگی، پزشکی، آموزشی وغیره ارائه دهیم.

وی بیان کرد: در مالزی برنامه‌ای در راستای توسعه گردشگری راه اندازی کرده‌ایم مثلا اگر در مالزی خانه‌ای بخرید می‌توانید مقیم این کشور شوید به همین دلیل توانستیم سالانه ۲۸ میلیون گردشگر با درآمدی ۱۵ میلیارد دلاری را جذب کنیم.

سفیر کشور مالزی در ایران با اشاره به اینکه گردشگری توانسته برای یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است گفت: ما با اقدامات خود توانستیم رقم جذب گردشگر در مالزی را به ۳۶ میلیون نفر برسانیم که این رقم بیش از جمعیت مالزی است.

وی با تاکید براینکه ما با این کار در‌های کشور را به روی همه باز کردیم، تصریح کرد: ما نباید آنچه که نمی‌توانیم متوقف کنیم را متوقف کنیم چرا که تبدیل به حرکتی زیرزمینی می‌شود.

داتو رستم یحیی با اعلام اینکه ایران کشوری امن است که باید این ویژگی تبلیغ شود، اظهار داشت: هنگامی که ما گردشگری را قبول داریم باید آزادنه آن را قبول کنیم و محدودیتی ایجاد نکنیم.

وی تصریح کرد: گردشگری مردم را به هم نزدیک می‌کند و سبب م‌یشود مردم در رابطه با هم به توافقاتی دست یابند که همین امر نیز سبب تسهیل شدن روابط بین دولت‌ها می‌شود.

سفیر مالزی در ایران، عنوان کرد: ما نیازمند تبادل تجار در بین کشور‌ها هستیم بنابراین تحریم‌ها چه باشند چه نباشند روابط جمهوری اسلامی ایران و مالزی به نفع مردمان هر دو کشور ادامه می‌یابد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار