با وجود آنکه پل‌های عابر پیاده مکانیزه در شهر همدان توسعه یافته است، اما هنوز عدم فرهنگسازی مناسب در استفاده از آن باعث شده بازدهی خوبی را شاهد نباشیم.
کد خبر: ۶۲۹۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸ 12 July 2018
با وجود آنکه پل‌های عابر پیاده مکانیزه در شهر همدان توسعه یافته است، اما هنوز عدم فرهنگسازی مناسب در استفاده از آن باعث شده بازدهی خوبی را شاهد نباشیم.

به گزارش فارس، وقتی پل‌های عابرپیاده در شهر همدان ایجاد شد استقبال چندانی از آن صورت نگرفت. کمی بعد برای اینکه از این پل‌ها استفاده شود، در زیر آن‌ها نرده‌هایی کشیده شد تا امکان تردد از پایین پل امکانپذیر نباشد و حتی دیه تصادف را هم اگر در حریم پل بود پرداخت نمی‌شد. اما این تدابیر هم به طور کامل موثر نیفتاد تا بالاخره مکانیزه کردن پل‌ها مرسوم شد و امروز بیشتر این پل‌ها به پله برقی و یا آسانسور مجهز هستند، ـ. اتفاقی که البته کم هم خون دل نداشت چرا که خرید تجهیزات و وارد کردن آن‌ها با تحریم‌های اقتصادی نیز مواجه شد و مدت‌ها طول کشید که وارد کشور شود ـ. شاید تقریبا در همان زمانی که خیال‌ها راحت شد که مشکل استفاده از پل حل شده، به یکباره مشکل جدیدی بروز کرد و هر روز شاهد تخریب این تجهیزات به دلایل مختلف بودیم و امروز این مشکل گاهی موجب می‌شود که برخی از تجهیزات مکانیزه ساعت‌ها از دسترس خارج شود.

همه این اتفاقات نشان می‌دهد که مشکل در ایجاد نرده و یا نصب پل مکانیزه نبود بلکه نبود فرهنگ شهروندی در این حوزه مشکل اصلی است و باید متولیان فرهنگی و اجتماعی شهر ورود بیشتری کرده و برای فرهنگ شهروندی در این بخش که با جان انسان‌ها به طور مستقیم ارتباط دارد بیشتر می‌پرداختند.

۱۸ پل عابر پیاده در شهر همدان

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به اینکه در تمام مناطق شهری احداث پل عابر پیاده در نظر گرفته شده، اظهار کرد: بلوار بعثت در مجاورت میدان بعثت، بلوار فاطمیه، بلوار بهشت، مجاور مجتمع مسکونی بوعلی در بلوار امام خمینی (ره)، بلوار ارتش مجاور صدا و سیما در سال ۹۷ در نظر گرفته شده است.

علی رحیمی‌فر افزود: برای احداث پل عابر پیاده مجتمع بوعلی باید مشکلات تملیکی آن برطرف شود که در این صورت در لیست انجام پروژه‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه‌ها در بودجه سال ۹۷ پیش بینی شده، تصریح کرد: در مجموع ۱۸ مورد پل عابر پیاده در شهر وجود دارد که ۳۰ مورد پله برقی و ۱۸ آسانسور در آن‌ها نصب شده است.

لزوم فرهنگ سازی برای استفاده از پل‌های عابر پیاده

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه ۱۴ پل عابر پیاده مکانیزه هستند، اظهار کرد: سه پل عابر پیاده دارای پله معمولی بوده و برخی از پل‌ها نیز هم دارای آسانسور و هم دارای پله برقی هستند.

کامران گردان با اشاره به اینکه مشکلاتی در حوزه آسیب وارد کردن به تجهیزات مکانیزه و آسانسور هستیم، افزود: به طور مداوم مشغول تعمیرات این تجهیزات بوده و نیاز به فرهنگسازی در این حوزه هستیم تا از این اموال عمومی بهتر نگهداری کنیم.

وی تصریح کرد: خانواده‌ها باید تذکراتی را به افراد به ویژه کودکان بدهند تا همواره مجبور به هزینه‌کرد در حوزه تعمیر این تجهیزات نباشیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه با توجه به تقاضای اهالی به شورای ترافیک به احداث پل‌های عابرپیاده اقدام کردیم، ادامه داد: برای پل شهید قهاری‌سعید در نظر داریم که یک پل احداث شود تا در مقابل دادگاه خانواده نصب شود.

وی با اشاره به اینکه نیاز به احداث پل بیشتر در شهر نداریم، خاطرنشان کرد: برای نگهداری از این پل‌ها و استفاده از آن‌ها به فرهنگسازی نیاز داریم چراکه برای هدایت مردم مجبور شدیم گاهی نرده‌کشی را انجام دهیم.

گردان با بیان اینکه باید برای نصب پایه پل فضای خوبی فراهم باشد، گفت: مردم هم برای ایمنی بیشتر و بهتر گاهی باید کمی پیاده‌روی داشته باشند.

جلوگیری از خطرات جانی

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری همدان نیز در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه پل‌های عابرپیاده برای شهر بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: تردد عابران پیاده از عرض سواره‌رو باید به پل‌ها منتقل شود تا خطرات جانی را کاهش و حتی به صفر برسد.

احسان صباغ خاطرنشان کرد: وقتی با احداث پل‌های غیر همسطح، زیرگذر و روگذر‌ها به دنبال روانسازی و افزایش سهم جابجایی در معابر شهری هستیم، سرعت افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس سیاست‌های شهرداری به دنبال احداث پل‌های عابرپیاده معمولی و مکانیزه هستیم، گفت: در طول سال‌های گذشته احداث این پل‌ها شدت گرفته و طی چهار سال گذشته ۲۵۰ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری همدان با بیان اینکه تمام تجهیزات الکترونیکی و مکانیزه شهر به سنسور‌های مختلف مجهز هستند، اظهار کرد: اگر آب یا اجسام خارجی وارد این تجهیزات شود به طور خودکار سیستم قطع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از سنسور‌های امنیتی برای اینکه مشکلی، چون گیر کردن کفش یا چادر بانوان پیش نیاید در محیط بیرونی پله‌ها قرار گرفته، افزود: به همین دلیل عده معدودی از شهروندان هستند که از این امکانات به درستی استفاده نمی‌کند و به پل‌ها آسیب وارد می‌شود.

صباغ با بیان اینکه استفاده بهینه از این امکانات صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: اخلال در عملکرد تجهیزات مکانیزه بیشتر در زمان‌های تعطیلی مدارس رخ می‌دهد و طبیعتا تعمیر این تجهیزات زمان‌بر است و ممکن است که در این فاصله شهروندانی قصد استفاده از پل را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه از نظر تکنیکال خرابی‌های عمده در تجهیزات مکانیزه پل‌های عابرپیاده صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: بیشتر اخلالی که در کارایی این پل‌ها انجام می‌شود به دلیل استفاده نادرست از این تجهیزات است.

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری همدان با بیان اینکه مالک اصلی این تجهیزات مردم شهر همدان است، خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل استفاده نادرست درصد محدودی از افراد به این تجهیزات صدمه وارد می‌شود و دلیل خرابی‌ها قطعات بی‌کیفیت یا خرابی آن‌ها نیست.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌هایی برای احداث پل عابرپیاده در نظر داریم، گفت: برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای نصب پل‌های عابر پیاده در نظر گرفته شده و در آینده نزدیک باید به استاندارد‌های بین المللی برسیم.

تجربه جوامع مختلف نشان داده که توسعه بدون در نظر گرفتن فرهنگ نمی‌تواند به طور کامل محقق شود و باید در کنار انجام فعالیت‌های عمرانی فرهنگ سازی لازم نیز صورت گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار