کمتر از ۴۰ روز دیگر به آغاز بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا زمان مانده و ورزشکاران استان همدان در معیت تیم‌های ملی مراحل پایانی و دشوار آماده‌سازی خود را طی می‌کنند.
کد خبر: ۶۲۸۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳ 11 July 2018
کمتر از ۴۰ روز دیگر به آغاز بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا زمان مانده و ورزشکاران استان همدان در معیت تیم‌های ملی مراحل پایانی و دشوار آماده‌سازی خود را طی می‌کنند.

به گزارش فارس، آرزو حکیمی یکی از ورزشکاران استان همدان است که برای دومین دوره متوالی حضور در بازی‌های آسیایی را تجربه خواهد کرد. قایقرانی که در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره‌جنوبی مدال برنز را به گردن آویخت و حالا به دنبال کسب مدالی خوش‌رنگ‌تر در کشور اندونزی است.

نخستین دانش‌آموز المپیکی ایران

حکیمی متولد ۲۹ فروردین‌ماه سال ۱۳۷۴ است. قایقرانی را زیر نظر نسرین عابدین‌فیروز مربی خوب نوشهری آغاز کرد و سال ۸۸ به تیم ملی راه یافت. یولداش مربی خارجی تیم ملی هم در موفقیت‌های او نقش مهمی داشت، تا جایی که سال ۱۳۹۰ و در مسابقات قهرمانی آسیا سه مدال طلا و یک مدال برنز به دست آورد و همان سال در رقابت‌های جوانان جهان عنوان چهارمی را کسب کرد تا قایقرانی ایران از ظهور یک پدیده خوش‌آتیه به خود ببالد.

اوج کار حکیمی، اما به المپیک ۲۰۱۲ لندن بازمی‌گردد. آخرین سهمیه قایقرانی ایران در المپیک لندن توسط آرزو معتمدی به‌دست آمد، اما او نتوانست سهمیه‌اش را حفظ کند و آرزو حکیمی بلیت ۲۰۰ متر کایاک بازی‌های لندن را از او گرفت.

معتمدی در رقابت‌های قهرمانی آسیا در تهران در شرایطی که در جایگاه چهارم قرار گرفت به دلیل حضور سه نفر اول در المپیک لندن موفق به کسب سهمیه شد، اما در مسابقه انتخابی داخلی نتوانست نتیجه خوبی بگیرد و جایش را با آرزو حکیمی جوان ۱۷ ساله ایرانی عوض کرد تا لقب نخستین دانش‌آموز المپیکی ایران بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به ورزشکار همدانی متعلق شود.

حکیمی در فاصله چند ماه به المپیک عازم رقابت‌های جهانی شد و نتایج قابل قبولی نیز کسب کرد و در لندن به جنگ رکوردهایش رفت، اما طبیعی بود که فاصله او با مدال المپیک در سن ۱۷ سالگی زیاد است.

سکوی اینچئون، کار بزرگ آرزو

آرزو حکیمی توانسته برای نخستین‌بار یک کایاک‌سوار دختر ایرانی باشد که به طور همزمان در دو مسافت این رشته به فینال A. مسابقات جهانی راه یابد.

یکی از افتخارات بزرگ این قایقران، اما کسب نشان برنز بازی‌های آسیایی است. چهار سال پیش و در اینچئون حکیمی در مرحله مقدماتی رقابت‌های کایاک ۵۰۰ متر زنان به عنوان نفر سوم در گروه خود به فینال رسید و در کایاک تک نفره مسافت ۲۰۰ متر هم در رقابت با حریفانی از ژاپن، اندونزی، قزاقستان، قرقیزستان، ماکائو و هند توانست با قرار گرفتن در جایگاه سوم راهی فینال شود.

در این دو فینال کار سختی در پیش داشت. در کایاک ۵۰۰ متر با اختلاف سه ثانیه و ۷۸ صدم‌ثانیه نسبت به نفر نخست جایگاه چهارم را به خود اختصاص داد.

حکیمی، اما در مسابقات کایاک یک نفره ۲۰۰ متر زنان بازی‌های آسیایی اینچئون به مدال برنز رسید و در فینال این رقابت‌ها به مصاف هشت قایقران دیگر رفت و با زمان ۴۱ دقیقه و ۸۰۷ صدم ثانیه به جایگاه سومی دست یافت.

حضور مداوم در کاپ‌های جهانی، قهرمانی آسیا و ...

حکیمی ظرف چند سال گذشته که پای ثابت حضور در اردو‌های تیم ملی آب‌های آرام بوده، در انواع و اقسام مسابقات بین‌المللی پارو زده و حالا در ۲۳ سالگی کوله‌باری از تجربه را همراه خود می‌بیند. تجربه‌ای که می‌تواند به موفقیت او در جاکارتا و حتی المپیک ۲۰۲۰ کمک کند.

در ویترین افتخارات رنگارنگ او می‌توان به درخشش در مسابقات قهرمانی آسیا در شانگ‌های چین و کسب چهار نشان رنگارنگ که همین پارسال به دست آمد، اشاره کرد.

این قایقران در کایاک چهار نفره بانوان ۲۰۰ متر بزرگسالان آسیا مدال برنز کسب کرد و در ماده ۲۰۰ متر دونفره نیز به نشان طلا دست یافت. در کایاک یک نفره ۲۰۰ متر بانوان بزرگسالان هم با اختلاف هزارم‌ثانیه صاحب مدال نقره شد و در کایاک چهارنفره هزار متر هم برنز گرفت.

روز‌های درخشان آرزوی قایقرانی

پنج سال پیش و درست در روز‌هایی که برخی رسانه‌ها به حاشیه خداحافظی آرزو حکیمی از تیم ملی دامن زدند، هیچکس فکر نمی‌کرد که دختر سختکوش آب‌های آرام ایران به‌قدری باصلابت بازگردد که حالا او را در صف مدعیان کسب مدال در المپیک توکیو هم قرار می‌دهند.

حتی بسیاری از کارشناسان وقتی او در المپیک ۲۰۱۲ با ۱۷ سال سن پارو زد به این موضوع اشاره کردند که حکیمی می‌تواند در المپیک‌های بعدی نیز روی سکو برود؛ اما فراموش نکنیم که موفقیت چه در بازی‌های آسیایی و چه در المپیک برای آرزو حکیمی مثل بقیه ورزشکاران حرفه‌ای مستلزم برآورده‌کردن یکسری انتظارات و خواسته‌هاست که در برهه‌ای برای حکیمی محقق نشد.

خیلی‌ها بر این عقیده‌اند که دختر ۲۳ ساله قایقرانی ایران با افتخارات بی‌شمار می‌تواند در ۲۰۱۸ جاکارتا مدال ۲۰۱۴ اینچئونش را خوش‌رنگ‌تر کند.

حالا همه نگاه‌ها به حکیمی است. او رویا‌های تازه خود را در آب‌های جاکارتا جست‌وجو می‌کند و فاصله‌اش با مدال طلای معتبرترین رویداد ورزشی قاره کهن کمتر از چیزی است که تصورش را داشته باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار