دیار تاکستان‌های زرخیر ملایر که نام و آوازه اش سالهاست در آنسوی مرز‌ها خودنمایی می‌کند، مقصد تور رسانه‌ای استان همدان بود تا شیرینی سفرشان با انگور و کشمش دوچندان شود.
کد خبر: ۶۲۸۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶ 11 July 2018
 دیار تاکستان‌های زرخیر ملایر که نام و آوازه اش سالهاست در آنسوی مرز‌ها خودنمایی می‌کند، مقصد تور رسانه‌ای استان همدان بود تا شیرینی سفرشان با انگور و کشمش دوچندان شود.

به گزارش ایرنا، در شرایطی که کشور درگیر مشکلات اقتصادی است و بخش تولید و صنعت آزمون سختی را پس می‌دهد، دیدن اینکه چرخ صنعت می‌چرخد بسیار دلچسب است.

خطه طلای سبز ملایر که سهم عمده‌ای در گرم نگه داشتن تنور صنعت و صادرات استان دارد، این بار به همت روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی همدان مقصد تور رسانه‌ای استان بود تا جریان حیات صنعت را بار دیگر از نزدیک لمس کرده و با نگاه کنجکاوانه، مدار تولید را در بخش کشاورزی نظاره گر باشد.

کارخانه فرآوری تیزاب تاک یکی از ۵۳ واحد فعال فرآوری کشمش در ملایر است که برای رسیدن به چرخه تولید آن، باید موزار‌های در هم تنیده انگور که گویی فرش مخملین سبز زیر پایمان گسترانیده بود، را طی می‌کردیم، واحدی که برای شروع جریان حیاتش بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده بود.

بهرام حاتمی مدیر عامل شرکت تیزاب تاک است که فرزندش با بردباری ما را در این بازدید همراهی کرد. او هنوز به ۳۰ سالگی نرسیده، اما در صنعت کشمش و صادراتش خبره است و از اینکه کشمش تولیدی آن‌ها به بیش از ۱۲ کشور دنیا صادر می‌شود بر خود می‌بالد.

حاتمی ظرفیت تولید سالیانه چهار تا هشت هزار تن کشمش و ایجاد شغل برای بیش از ۶۰ تن به صورت مستقیم و غیرمستقیم را بخشی از توانایی‌های این واحد عنوان و نوآوری در بسته بندی کشمش صادراتی، مشتری مداری و افزایش بازار‌های رقابتی را از اهداف مهم شرکت بیان می‌کند.

اما نبود سرمایه در گردش، به روز رسانی مستمر ماشین آلات، ایجاد نابسامانی در بازار ارز و ورود رقبای جدید از جمله مشکلاتی است که به گفته حاتمی اگر بخواهیم همپای رقبای اروپایی همچون ترکیه حرکت کنیم، باید میلیارد‌ها ریال صرف نوسازی و به روز رسانی واحد خود کنیم که در شرایط کنونی دشوار است.

با توجه به اینکه احداث تصفیه خانه برای پساب این واحد‌ها یکی از الزامات صنعت کشمش ملایر به شمار می‌رود، او می‌گوید: برای ایجاد تصفیه خانه سه میلیارد ریال هزینه کرده ایم که هزینه نگهداری آن بسیار بالا و روزانه حدود ۵۰ میلیون ریال است.

در این میان، اما رقبای خارجی همچون ازبکستان و هند که با برند کشمش ملایر در بازار‌های جهانی وارد شده اند، ترس و دلهره‌ای را بر پیکره طلای سبز انداخته اند که در کنار نابسامانی‌های ارزی و تحریم‌های موجود، چرخه تولید این صنعت را تحت تاثیر قرار داده و به گفته فعالان این صنعت در آینده بازار اروپا را از دست خواهند داد.

اینکه ملایر به واسطه تولید سالیانه حدود ۴۰۰ هزار تن انگور، همدان را پس از خراسان رضوی و فارس در رتبه سوم کشور قرار داده و سالیانه ۳۵ تا ۴۰ هزار تن کشمش ملایر از این استان صادر می‌شود، بسیار امیدوار کننده است تا نگاهمان را به آینده وسعت ببخشیم و نگذاریم طلای سبز در این وادی رنگ ببازد.

**رسانه‌ها حامی جذب جوانان به بخش کشاورزی باشند

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی همدان در جریان این بازدید، سطح زیر کشت انگور ملایر را ۱۰ هزار و ۴۰۰ هکتار عنوان کرد که سه درصد از سطح زیر کشت کشور، ۶.۶ درصد از تولید کل انگور کشور و ۶۰ درصد تولید استان همدان را به خود اختصاص داده است.

غلامحسین تقوی رعایت استاندارد‌های لازم در تولید و بسته بندی، حمل درست انگور از باغ تا کارخانه، میزان استفاده درست گوگرد و کربنات مصرفی و به روزرسانی ماشین آلات را از جمله دغدغه‌های موجود صنعت کشمش برشمرد.

این در حالیست که تقوی بهبود روند صادرات کشمش را در گرو ایجاد یک ارتباط بین دستگاهی البته با همکاری و همراهی باغداران و کارخانه داران و تشکیل زنجیره لازم دانست و از رسانه‌ها و صدا و سیما درخواست کرد: برای تشویق و ترغیب جوانان تحصیل کرده در بخش کشاورزی یار و حامی آنان باشیم.

از شیرینی کشمش گذشتیم و به شرکت پنیر و خامه ملایر با عنوان تجاری 'پلاره' رسیدیم که کمتر خاطر کارگران و شاغلانش را در نحوه پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا آزرده و در این وادی سخت اقتصادی همچنان روی پای خود ایستاده و در صدد راه اندازی فاز دوم کارخانه است.

باید برای بازدید از چرخه تولید کارخانه موارد بهداشتی را با پوشیدن روپوش و پاپوش رعایت می‌کردیم؛ تمامی اجزای این واحد، صنعتی و به روز بود و ۲۰ نوع محصول لبنی در این واحد با بسته بندی‌های بسیار شکیل تولید می‌شود.

رئیس هیات مدیره شرکت پلاره ملایر در حین بازدید تور رسانه‌ای کمتر به مشکلات می‌پردازد و محور بحثش راه اندازی طرح توسعه کارخانه در ۱۱ هزار مترمربع مساحت است که خطی جدید برای تولید پنیر ورقه‌ای است و ۶ ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

احسان شجاعی که همراه و دوشادوش پدرش که خاک خورده صنعت است، چرخ کارخانه را می‌چرخاند، به فعالیت ۶۰۰ تن در این واحد صنعتی به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشاره می‌کند که با راه اندازی فاز جدید تعداد نیرو‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته او ظرفیت تولید این واحد صنعتی ۲۰ هزار تن در سال است که نیمی از تولیدات آن به کشور‌های همجوار صادر می‌شود.

مسیرمان از محور ملایر - همدان به سمت ملایر - سامن تغییر می‌کند. شرکت بابونه حمزه با نام تجاری 'آلش' واقع در شهرک صنعتی مواد غذایی سامن آخرین مقصد بازدید ما بود که به محض ورود با پذیرایی زیتون، خیار شور و انواع ترشیجات مذاقمان را از شیرینی به شوری و ترشی تغییر داد؛ اینجا، اما جنس مشکلات فرق می‌کرد.

**می خواهیم چرخ صنعت بچرخد

صاحبانش کمی از نحوه همکاری شرکت شهرک‌های همدان دلخور بودند و برای اینکه دغدغه مان را به صنعت نشان دهیم، یکی از خبرنگاران طی تماس تلفنی با کیوان گردان مدیرعامل شرکت شهرک‌های همدان خواستار حل مشکل این واحد شد.

درد دل‌های مدیران این کارخانه زیاد بود، اما در پس این مشکلات خوشحال بودند که زمینه اشتغال ۴۰ تن را فراهم کرده اند و ۱۹ هزار تن انواع شوری و ترشیجات با هشت نوع محصول در سال تولید می‌کنند.

مژده بروجردی مدیر تولید این واحد صنعتی که حرفهایش بسیار به دل می‌نشست، گفت: با وجود همه ناملایمت‌ها تلاش کردیم چرخ صنعت بچرخد و بتوانیم زمینه فعالیت را برای جوانان جویای کار مهیا کنیم.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۰ میلیارد ریال برای راه اندازی این واحد سرمایه گذاری کرده ایم و تا ۲ ماه آینده خط تولید صنعتی این شرکت راه اندازی می‌شود و وارد بازار صادرات می‌شویم.

به گزارش ایرنا، استان همدان دارای ۴۳۲ واحد در بخش صنایع کشاورزی با ظرفیت کل تولید سه میلیون و ۳۲۴ هزار تن است که از این تعداد ملایر با ۱۵۵ واحد رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

بخش کشاورزی این استان با ۹۸۰ هزار هکتار وسعت، سالیانه قادر به تولید چهار میلیون و ۹۸۵ هزار تن انواع محصولات در بخش‌های زراعی، دامی، باغی و شیلات است و زمینه اشتغال برای هشت هزارو ۳۴۰ تن را در بخش صنایع غذایی و مرتبط با بخش کشاورزی را فراهم کرده است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار