مدرسه محیطی که فرزندانمان در آن به تحصیل علم و دانش می‌پردازند و رشد می‌کنند و این روز‌ها زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه قسمتی از فضای حیاط و محوطه برخی مدارس به فضای تجاری تبدیل می‌شود تا به زعم آموزش و پرورش بخشی از هزینه‌ها از طریق تجاری سازی تامین شود. 
کد خبر: ۶۲۸۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸ 10 July 2018

مدرسه محیطی که فرزندانمان در آن به تحصیل علم و دانش می‌پردازند و رشد می‌کنند و این روز‌ها زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه قسمتی از فضای حیاط و محوطه برخی مدارس به فضای تجاری تبدیل می‌شود تا به زعم آموزش و پرورش بخشی از هزینه‌ها از طریق تجاری سازی تامین شود. 

در پی نگرانی برخی خانواده‌ها و پیگیر شدن والدین، به سراغ معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش همدان رفتیم.

 به گزارش تابناک همدان، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان آموزش پرورش استان همدان گفت: در سند ملی تحول بنیادین سازمان آموزش و پرورش به تنوع سازی منابع مالی و درآمد پایدار اشاره شده و مدارس نباید صرفا وابسته به منابع دولتی باشند.

تا ۵ درصد از فضای حیاط مدرسه به تجاری تبدیل می‌شود

محمد بداغی با اشاره به پیش نویس آیین نامه اجرایی بند (هـ) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۹۶، افزود: طبق این آیین نامه به آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود به منظور ساماندهی وبهینه سازی کاربری بخشی از املاک و فضا‌های آموزشی، ورزشی و تربیتی با رعایت ملاحظات تربیتی و آموزشی نسبت به احداث، بازسازی و ایجاد فضای مناسب اقدام نماید.

وی تصریح کرد: در ادامه این بند آمده است که فضایی که قرار است به فضای مناسبی تبدیل شود باید به تایید شورای آموزش و پرورش رسیده و سپس به تصویب کمیسیون ماده ۵ قانون تاسیس عالی شهر سازی و معماری برسد و آموزش و پرورش از پرداخت هر گونه عوارض و مبلغی معاف است.

بداغی با اشاره به اینکه این تغییر کاربری با ملاحظاتی همراه است، خاطر نشان ساخت: ایجاد فضای تجاری در مدارس باید متناسب با ارکان آموزشی و پرورشی بوده و این در آمد زایی نباید مغایرتی با مسایل آموزشی داشته باشد و این ساخت و ساز‌ها متناسب با کاربری‌های اطراف مدرسه خواهد بود و تنها تا ۵ درصد از فضای حیاط که منافاتی با سرانه آموزشی نداشته باشد، تغییراتی داده خواهد شد.
 
وی خاطر نشان ساخت: این طرح در استان همدان در تاریخ ۹۴/۴/۱ در شورای آموزش و پرورش مطرح و علاوه بر موافقت حداکثری، این طرح در شورا تکمیل و جهت اجرا به آموزش و پرورش ابلاغ شد.

آینده طرح تجاری سازی مدارس پیش بینی شده است

بداغی افزود: در این طرح اهداف تعریف وعواقب بلند مدت آن بررسی شده و فضا‌ها و محوطه‌های بلا استفاده‌ای که در برخی مدارس وجود دارد به فضای مناسب تری تبدیل خواهند شد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان آموزش وپرورش تصریح کرد: ۸ گام برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده و ۲۰ ضابطه اجرایی دارد که در بند (۱) این آیین نامه آمده است که آن دسته از واحد‌های آموزشی و پرورشی که مخروبه یا فرسوده و نا مناسب هستند و عرصه مازادی که برای فضای آموزشی متناسب نیست می‌توانند کاربری مناسبی داشته باشند.

مدارس "ماندگار"تاییدیه سازمان میراث فرهنگی دارند

بداغی در زمینه مدارس ماندگار نیز گفت: در یکی از بند‌های اشاره شده، مدارس ماندگار و تاریخی که به تایید سازمان میراث فرهنگی رسیده باشند به هیچ وجه ساخت و سازی در آن صورت نخواهد گرفت و مدارس وقفی نیز با موافقت خیر، اجرا خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: مدارس ابن سینا و شریعتی و امام خمینی سه مدرسه‌ای هستند که به تایید سازمان میراث فرهنگی رسیده و جزء مدارس ماندگار محسوب می‌شوند.

معاون آموزش و پرورش با اشاره به بند ۶ این آیین نامه نیز گفت: ملاحظات کارکردی در این طرح مد نظر قرار گرفته و باید تغییر ات  با محیط سنخیت داشته باشد و در مرحله آخر عرصه پیشنهادی باید به تایید کمیسیون ماده ۵ شهرداری برسد که تیم تخصصی این کمیسیون بعد از تحقیقات همه جانبه و در نظر گرفتن همه ملاحظات مجوز ساخت را صادر خواهند کرد. 

بداغی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۳ محل شناسایی و معرفی شده که ۱۸ محل به تصویب شورای آموزش و پرورش و کمیسیون ماده ۵ رسیده است و همه عرصه‌های معرفی شده توسط کمیته‌های مختلف بازدید و بررسی می‌شود.
 
نمایشگاه عرضه محصولات هنرجویان در هنرستان دیباج ساخت می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که هنرستان دیباج از هنرستان‌های قدیمی است و تغییرات در این مدرسه باعث صدمه محیط زیستی به دلیل وجود درختان تنومند خواهد شد، گفت: هنرستان دیباج ۵۰ سال است که در این شهر فعالیت دارد و فضایی که برای تجاری سازی در نظر گرفته شده سمت خیابان بوده و هیچگونه درختی وجود ندارد و مغایرتی با فاکتور‌های محیط زیستی ندارد. 

وی افزود: این فضا در هنرستان دیباج به نمایشگاه تبدیل خواهد شد که هنرجویان این هنرستان هنر‌های خود و محصولاتشان را در این نمایشگاه عرضه خواهند کرد.

بداغی تصریح کرد: با توجه به اشباع شدن رشته تجربی طبق برنامه پنجم و ششم توسعه، آموزش و پرورش موظف است رشته‌های کاربردی را توسعه و هنر جوی بیشتری را جذب کند و با ایجاد نمایشگاه در هنرستان‌ها، خانواده‌ها با رشته‌های هنری و فنی بیشتر آشنا شده و انگیزه دانش آموزان برای کسب مهارت آموزی افزایش داده می‌شود.

مدرسه دخترانه فاطمیه نیاز به تخریب و بازسازی دارد

وی در پاسخ به این سوال که مدرسه دخترانه فاطمیه نیز جز مدارس قدیمی است و می‌تواند جز مدارس ماندگار باشد نیز گفت: عرصه مدرسه فاطمیه نیاز به بازسازی و تخریب دارد و تاکنون به تاییدیه میراث فرهنگی جهت ماندگار شدن نرسیده است و بنای این مدرسه به تخریب و باز سازی کامل نیاز دارد.
 
گفتنی است «بر اساس بند (هـ) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده شده است، تا به منظور ساماندهی و بهینه سازی کاربری بخشی از املاک و فضا‌های آموزشی، ورزشی و تربیتی خود و با رعایت ملاحظات آموزشی و تربیتی، نسبت به احداث، بازسازی و بهره برداری از آن‌ها اقدام کند. تغییر کاربری موضوع این بند به پیشنهاد شورای آموزش و پرورش استان یا شهرستان و تصویب کمیسیون ماده (۵) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران صورت می‌گیرد و از پرداخت کلیه عوارض شامل تغییر کاربری، نقل و انتقال املاک، أخذ گواهی بهره برداری، احداث، تخریب و بازسازی و سایر عوارض شهرداری معاف است.»
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار