پیش بینی آینده بازار مسکن همیشه از دشوارترین تحلیل‌هایی به شمار می‌رودکه کارشناسان همواره نظرات مختلفی در این زمینه دارند. بنا به اعتقاد صاحب نظران، ادامه‌ی رشد قیمت مسکن به رکود معاملات منجر خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از جهش قیمت‌ها بازار مسکن شاهد افت شدیدی در انتظار بازار است.
کد خبر: ۶۲۸۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷ 08 July 2018
پیش بینی آینده بازار مسکن همیشه از دشوارترین تحلیل‌هایی به شمار می‌رود که کارشناسان همواره نظرات مختلفی در این زمینه دارند. بنا به اعتقاد صاحب نظران، ادامه‌ی رشد قیمت مسکن به رکود معاملات منجر خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از جهش قیمت‌ها بازار مسکن شاهد افت شدیدی در انتظار بازار است.

به گزارش تابناک همدان، اثرپذیری بازار مسکن از جهش قیمت ارز و طلا در دومین ماه از سال جاری خود را نشان داد و این افزایش با نوساناتی همراه بود وحال باید دید این نوسانات به کاهش قیمت مسکن منجر خواهد شد یا خیر؟

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در دیدار با اعضای هیأت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان همدان گفت: انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان شرکای مدیریت شهری در شهر هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر، شهردار همدان، معاونان و مدیران مناطق شهرداری همدان با رئیس و اعضای انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان همدان دیدار داشتند و بر لزوم همکاری‌ها و تعاملات بیشتر تأکید کردند.

به گزارش هگمتانه رئیس شورای اسلامی شهر همدان در این دیدار افزود: اعضای انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان شرکای مدیریت شهری در شهر هستند که بایستی با تسهیل امور، رفع موانع و حمایت از اعضاء، جایگاه این انجمن را ارتقا دهیم چرا که امروزه صنعت ساختمان سازی به سمت و سوی کیفی سازی در حال حرکت است و انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان نیز به این مقوله مهم و اثرگذار توجه و اهتمام ویژه‌ای دارد که در این میان شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان همواره بر لزوم حمایت از اعضای این انجمن تأکید دارد.

ابراهیم مولوی افزود: به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان شهری در حوزه سیاست گذاری‌ها و تدوین قوانین کمک خواهیم کرد تا اعضای این انجمن با آرامش خاطر اقدام به ساخت و ساز مسکن‌های با کیفیت در شهر کنند و انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان را از مدیریت شهری جدا نمی‌دانیم و در این میان با اعمال تخفیفات قانونی و تسهیل امور تلاش کرده ایم تا خواسته‌های شهروندان و اعضای این انجمن در حوزه مسکن مرتفع شود و همواره با فراق بال پذیرای پیشنهادات، انتقادات و نظرات سازنده آنان در جهت توسعه و آبادانی شهر همدان هستیم.
 
مسکن گران، اما بدون مشتری/ چاردیواری، اختیاری!

هرچند قیمت مسکن افزایش یافته، اما خریداری هم در بازار وجود ندارد؛ سازوکاری هم بر روی بازار آن نیست، قیمت‌ها هر روز بالاتر از دیروز می‌شود و در این میان هم برخی قیمت دلخواه خود را بدون هیچ ضابطه‌ای مطرح می‌کنند، شاید با استدلال «چاردیواری، اختیاری!».

به گزارش خبرگزاری فارس، هر زمانی که بازار مسکن دچار التهاب می­‌شود و قیمت‌ها به یکباره افزایش می­‌یابد، همه دنبال مقصر ماجرا می‌­گردند و سعی می­‌کنند نوک انگشت اتهام را سمت افراد یا جریان­‌هایی بگیرند.

هر زمان نیز که قیمت مسکن افزایش می‌­یابد ممکن است با رکود یا سکون مواجه شود، اما چندان کاهش نمی­‌یابد و این التهاب­‌ها تأثیرات بلندمدت خود را برجای می­‌گذارد. این بار که قیمت­‌ها افزایش یافت برخی مشاوران املاک را مقصر عنوان کردند. اما با این وجود فعالان بازار مسکن این مسأله را قبول ندارند و دلایل خود را مطرح می­‌کنند.
 
مسکن بدون مشتری هم گران است

یک شهروند همدانی در گفت‌وگو با فارس گفت: شرایط طوری شده که اگر کسی قصد خرید خانه داشته باشد تصمیم‌گیری بسیار دشوار شده است و اگر هم تعلل کند با افزایش قیمت مواجه می­‌شود و در نتیجه توانایی برای خرید مسکن دلخواه کاهش می‌یابد.

محمدحسین فرهانی­‌امجد که مقابل یک مشاور املاک ایستاده بود و قیمت برخی منازل را نگاه می‌کرد، افزود: هفته پیش با همسرم یک آپارتمان دیدیم که مورد پسند واقع شد، اما تصمیم گرفتیم که بیشتر جستجو کنیم، بعد از چند روز که دوباره به همان مشاور املاک برای خرید خانه مراجعه کردیم دیدیم که قیمت افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: اگرچه چندان خریداری نیز در بازار وجود ندارد، اما قیمت‌­ها کاهش نیافته است.

یک شهروند دیگر که سخنان ما را می‌شنید وارد بحث شد و گفت: به یک مشاور املاک برای فروش واحد مسکونی خود مراجعه کردم وقتی قیمت را پرسید از او خواستم که نظر کارشناسی خود را ارائه دهد، اما از انجام این کار خودداری کرد و گفت: هرچه شما بگویید می‌نویسم!

علی محسنی­‌فر افزود: همین مسأله به افزایش قیمت مسکن منجر خواهد شد طبیعی است که فروشنده دوست دارد، ملک خود را به بیشترین قیمت ممکن به فروش برساند.

وی تصریح کرد: قطعا باید یک سازوکار منطقی برای تعیین قیمت مسکن به وجود آید تا همه بتوانند صاحب یک مسکن مناسب بشوند و کمتر دغدغه داشته باشند.

این شهروند ادامه داد: امروز که مجبوریم برای حفظ ارزش دارایی خود مسکن خریداری کنیم چاره‌­ای نیست که متولیان در این حوزه ورود کنند.

پرداخت وام ۵۰ میلیونی نوسازی مسکن اجباری شد

عضو هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران از مصوبه هیأت دولت مبنی بر تکلیفی شدن اعطای وام ۵۰ میلیون تومانی نوسازی مسکن از سوی بانک‌ها با سود ۹ درصد خبر داد.

مجید روستا گفت: در این مصوبه پیشنهادات شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص اختصاص اراضی دولتی واقع در بافت‌های فرسوده به این شرکت برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری، تخصیص یارانه به سود تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی نوسازی بافت فرسوده و همچنین کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن در بافت فرسوده از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم از ۸ به ۶ درصد به تصویب رسید.

وی درباره تکلیفی شدن پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی بازسازی بافت فرسوده اظهار داشت: پیشتر نیز اعطای این وام به تصویب رسیده بود، اما شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی در ابلاغیه خود به بانک‌ها آن، پرداخت این وام از سوی بانک‌ها را «مشروط به وجود منابع و مصارف» کرده بودند، اما در مصوبه جدید، بانک‌ها «مکلف» به پرداخت این تسهیلات شده اند.

عضو هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: بر اساس مصوبه شب گذشته هیأت دولت قرار شده با تصویب شورای پول و اعتبار، نرخ سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به میزان نصف سود تعیین شده از سوی این شورا پرداخت شود؛ بنابراین اگر رقم تعیین شده برای سود تسهیلات بانکی از سوی شورای پول و اعتبار در حال حاضر ۱۸ درصد است، برای وام نوسازی ۹ درصد آن را دولت به عنوان یارانه تسهیلات به بانک‌ها پرداخت می‌کند و ۹ درصد آن را دریافت کننده وام پرداخت خواهد کرد.

افزایش وام مسکن با بازپرداخت ۲۰ ساله

هگمتانه، گروه ایران و جهان: مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن از افزایش سقف تسهیلات پرداختی از محل حساب‌های پس انداز مسکن جوانان افتتاحی سال ۹۷ خبر داد.

مسکن مورد نیاز جامعه تأمین نمی­‌شود

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان همدان در گفت­‌و­گو با فارس اظهار کرد: تولید مسکن سالانه باید حدود یک میلیون واحد باشد که این مهم محقق نشده و مسؤولان نیز به آن توجه لازم را مبذول نداشتند در حالی که بار‌ها این مسأله را مطرح کردیم.

علی عندلیبی با اشاره به اینکه وقتی عرضه کاهش و تقاضا افزایش می‌­یابد وضعیت فعلی بازار مسکن را شکل می­‌دهد، افزود: اگر بر اساس متولدین دهه ۶۰ برای ساخت مسکن برنامه‌ریزی می­کردی‌م با بحران­ امروزی مواجه نمی‌شدیم.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار واحد مسکونی به جای یک‌میلیون واحد مورد نیاز احداث شده است؛ تصریح کرد: کمبود عرضه در بازار امروز مشکل اصلی مسکن است.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان با اشاره به اینکه بخش دیگر دلایل افزایش قیمت مسکن به گرانی مصالح ساختمانی بازمی‌گردد، ادامه داد: تمام مصالح ساختمانی بین ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشتند و بنابراین قیمت تمام شده ساخت افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه امروز عرضه ساختمان در مشاوران املاک نیز کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: نمی‌توان برای مشاوران املاک نقش قابل توجهی در افزایش قیمت مسکن تصور کرد، هرچند ممکن است برخی افراد به صورت محدود به سوداگری بپردازند که چندان در کلیت بازار تأثیرگذار نیست.

عندلیبی با اشاره به اینکه عوارض پروانه ساختمانی و مالیات‌ها نیز افزایش یافته است، گفت: متأسفانه در پنج سال به فریاد‌های کارشناسان و فعالان بازار مسکن گوش ندادند و گاهی دلایل مشکلات را موارد انحرافی بیان می­کنند.

وی اظهار کرد: قوانین عجیب و غریب وضع شده که انگیزه برای تولید مسکن برای بخش خصوص را از بین می­‌برد.

دبیر انجمن انبوهسازان مسکن همدان با تأکید بر اینکه ۵۰ درصد هزینه ساخت به قیمت زمین بازمی‌­گردد، گفت: مشکل وقتی برطرف می‌­شود که هر ساله یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود.

وی اظهار کرد: وضعیت امروز بازار مسکن قابل پیش بینی بود و این مسأله نیز گوشزد شد که به طور کامل مورد توجه قرار نگرفت.

عندلیبی با بیان اینکه تولیدکننده از گران شدن ساختمان منفعتی ندارد، افزود: بیشتر انبوه‌سازان تولیدات خود را به قیمت قبلی به مشتریان واگذار کردند و سود زیادی دریافت نکردند.

بدون تردید تا زمانی که مسکن به عنوان یک کالای سرمایه­‌ای برای حفظ دارایی­‌های مردم مورد استفاده قرار می­‌گیرد نمی‌توان شرایط مطلوبی را برای این نیاز اساسی خانواده­‌ها به وجود آورد.

برطرف شدن مشکل مسکن جامعه در گرو یک اقتصاد پویا و تولیدمحور است که بازارهایی، چون بورس و صنایع کوچک برای سرمایه‌گذاری و حفظ دارایی شهروندان جذابیت داشته باشد و مردم از ثبات قیمت­‌ها اطمینان حاصل کنند؛ بنابراین تا این سازوکار‌ها فراهم نشود، بازارهایی، چون ارز، سکه و مسکن مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار