رئیس دانشگاه صنعتی همدان از ارتقاء ۲ پله‌ای رتبه دانشگاه صنعتی همدان و افتتاح اولین آزمایشگاه حوزه‌های سردسیر کشور در دانشگاه صنعتی همدان خبر داد.
کد خبر: ۶۲۶۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵ 05 July 2018
رئیس دانشگاه صنعتی همدان از ارتقاء ۲ پله‌ای رتبه دانشگاه صنعتی همدان و افتتاح اولین آزمایشگاه حوزه‌های سردسیر کشور در دانشگاه صنعتی همدان خبر داد.

به گزارش تابناک همدان، محمود نیلی در جمع خبرنگاران با اشاره به دوازدهمین سالگرد تأسیس دانشگاه صنعتی همدان اظهار کرد: در این دانشگاه ۲ هزار دانشجو را فارغ‌التحصیل شده ودر حال حاضر نیز یک‌هزار و ۹۳۰ نفر مشغول به تحصیل هستند.

وی از پیشرفت ۶۲ درصدی پروژه‌های عمرانی دانشگاه خبر داد و گفت: با حضور یکی از خیران پروژه دانشکده فناوری‌های نوین در این دانشگاه به بهره‌برداری رسید.
 
ایجاد برج پژوهشی در دانشگاه صنعتی همدان

نیلی با اشاره به توفیقات دانشگاه صنعتی همدان در زمینه‌های مختلف تصریح کرد: ساختمان جدیدی در دانشگاه با ۶ هزار و ۲۰۰ مترمربع فضای فیزیکی در فضای پژوهشی تبدیل به برج پژوهشی شده که نیمی از آزمایشگاه‌ها به این مکان منتقل شده و نیمی در حال جابجایی است.

وی تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه را ۵۳ نفر اعلام کرد و گفت: اعضای هیات علمی حق‌التدریس ۷۰ نفر هستند و غیر از اعضای هیات علمی و کارکنان ۶۸ نفر در بخش‌های مختلف مشغول فعالیت هستند.

نیلی به دو پله ارتقای رتبه دانشگاه صنعتی بین دانشگاه‌های صنعتی کشور اشاره کرد و افزود: دانشگاه صنعتی همدان در رده‌بندی ISC از رده ۱۸ به ۱۶ ارتقا یافت، رسیدن به دانشگاه‌های رده یک هدف ماست که امیدواریم جزو ۱۰ دانشگاه صنعتی برتر در برنامه پنج سال آتی شویم.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان خاطرنشان کرد: ارتباط با صنعت و هدایت دانشجویان کانون شکوفایی و نوآوری از دو سال پیش راه‌اندازی شده به طوری که ۹ گروه دانشجویی در ۹ کانون فعالیت دارند و تیم‌ها برای صنعت هدایت می‌شوند؛ این کانون مرکز رشدی برای دانشجویان است.

نیلی با اشاره به وجود ۲۹ دانشگاه صنعتی در کشور، تصریح کرد: دانشگاه صنعتی همدان از نظر پژوهشی رتبه ۱۵ را داراست و نسبت مقالات انتشار یافته نسبت به اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های منطقه ۴ رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه یادآور شد: فضای سبز دانشگاه با مشارکت استانداری ۸۰ درصد افزایش یافت و پروژه جدید ساختمان برق و کامپیوتر در دست احداث است که امیدواریم سال جاری آغاز به کار کند.

نیلی با اشاره به اینکه همدان به استان غیرصنعتی و نیمه‌صنعتی معروف است، گفت: در حال حاضر ۱۷ قرارداد با صنایع استان بسته شده است. قرارداد‌های منعقد شده در کشور و منطقه افقی برای اساتید جوان فراهم خواهد ساخت.

وی در ادامه با اشاره به قرارداد‌های داخلی دانشگاه، اظهار کرد: تاکنون با وزارت دفاع سه قرارداد داشتیم که دو قرارداد آن منعقد شده است.

نیلی با بیان اینکه با صنایع دفاعی ارتباط تنگاتنگی داریم خاطر نشان ساخت: بخشی از پروژه‌های زیردریایی نیزبه ما واگذار شده و با توجه به فعالیت مهندسی شیمی ارتباط خوبی با وزارت دفاع داریم.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان با اشاره به برگزاری مراسم روز مهندس به صورت هرساله، بیان کرد: در ارتباط بین‌المللی یک قرارداد سه‌جانبه با دانشگاه لولئو سوئد و بوعلی در زمینه مناطق سرد حوزه‌های مهندسی بررسی و کار مشترک شکل گرفته است.

پیش‌بینی جذب ۱۵ دانشجوی خارجی تا پایان سال ۹۸

وی با اشاره به اهداف راهبردی دانشگاه صنعتی همدان گفت: ما به دنبال تحقیقات و پژوهش‌هایی هستیم که بر زندگی مردم تأثیر داشته باشد.

نیلی با بیان اینکه دانشگاه ضمن شناسایی مشکلات استان و منطقه، به دنبال مهارت‌افزایی دانشجویان است، افزود: نگاه دانشگاه مردم محور است ونگاه ما به محیط تربیتی و امنیت و ارامش فکر می‌کنیمو مهندسی شرط توسعه کشور محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اشتغال و کارآفرینی دو مقوله مهم و از چالش‌های بزرگ کشور است، تصریح کرد: ممکن است در وضعیت جدید تحریم جهانی قرار گیریم و با شرایط جدید راهی جز استفاده از کمک دانشگاهی نداریم.

نیلی با بیان اینکه باید از تفکر درون‌زایی و برونگرایی استفاده می‌کنیم، گفت: سعی شده در سیستم مدیران صنعت استان تحول ایجاد کنیم و ۲۰ درصد مدیران صنعت استان و منطقه از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه باشند.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه یکی از چالش‌ها این است از مدیران سیاسی انتظار داریم رویکرد به دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های تخصصی را بیشتر کنند، ادامه داد: دانشگاه معدن و پتانسیل نیرو‌های فعال است که می‌توانند مشکلات را حل کنند.

وی در خصوص فعالیت تشکل‌ها نیز خاطرنشان کرد: از بدو ورود به دانشگاه با تنوع تشکل مواجه بودم و تشکل‌های متقاضی تشکیل و از همه جناح‌های فکری در دانشگاه وجود دارد.

نیلی با تأکید بر اینکه تشکل‌ها بدون هیچ استرس و فشاری فعالیت می‌کنند، یادآور شد: کرسی آزاداندیشی بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی تحول‌خواه فعال است ضمن اینکه یکی از اهداف راهبردی دانشگاه ایجاد شادابی و نشاط در این حوزه است.

وی در خصوص وضعیت خوابگاه‌ها و تغذیه دانشجویان نیز گفت: خوابگاه ملکی نداریم، اما ۱۰ خوابگاه خودگردان در حال فعالیت هستند، نقش دانشگاه در این زمینه بیشتر نظارتی است.
 
رییس دانشگاه صنعتی همدان خاطر نشان ساخت: در مسئله تغذیه نیز سعی کردیم این مورد را در درجه اعلی قرار دهیم به طوری که از سال گذشته برنج ایرانی در پخت استفاده می‌شود و سعی شده تغذیه دانشجویان ارتقا یابد.

وی در ادامه در خصوص مسائل صنفی دانشگاه نیز، یادآور شد: سال گذشته اولین دوره شورا‌های صنفی با رأی‌گیری و حضور ۸۸۰ نفر تشکیل شد.

نیلی از پیش‌بینی جذب ۱۵ دانشجوی خارجی تا پایان سال ۹۸ خبر داد و اظهار داشت: اقداماتی در این زمینه با دانشگاه سوئد انجام شده که شامل تصویب سند است.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان با اشاره به اینکه R&D پنج شرکت داخل استان تأثیرگذار بودیم، تأکید کرد: مدیران صنعت از دانشجویان ما راضی بودند.

وی اظهار کرد: در مهندسی رباتیک حدود ۳۵ درصد دانشجویان این دانشگاه در R&D‌ها جذب شده‌اند که امیدواریم تا پایان سال آمار قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان شاغل به رسانه‌ها ارائه کنیم.

نیلی در ادامه با بیان اینکه چهار شرکت توسط اساتید این دانشگاه اداره می‌شود، افزود: این شرکت‌ها در پارک علم و فناوری و مرکز رشد مستقر هستند وبرنامه آتی دانشگاه ایجاد ۱۰ شرکت دانش‌بنیان است.
 
اجرای طرح مشترک مدرسه اشتغال
 
وی در خصوص اقدامات فرهنگی و بودجه دانشگاه در این بخش، اظهار کرد: بودجه فرهنگی طی سال ۱۷۰ میلیون تومان است که بین تشکل‌ها، نشریه، کانون‌ها و برنامه‌ها به تناسب توزیع می‌شود؛ در مجموع ۱۷ تشکل داریم.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان به اجرای طرح مشترک مدرسه اشتغال اشاره کرد و گفت: این طرح به صورت مشترک با دانشگاه صنعتی شریف اجرا می‌شود، این طرح تلفیقی و مشارکتی با آموزش و پرورش خواهد بود که دانشجویان می‌توانند از سال سوم با گذراندن ۱۲۰ واحد با شرایط جدید خود را آشنا کنند.

وی از طراحی یک پکیج کارآفرینی در دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: از سال گذشته با فنی و حرفه‌ای وارد کار شدیم تا دانشجویان برای ورود به کار آماده شوند.

نیلی ادامه داد: طرح با مهندسی برق شروع می‌شود، ضمن اینکه وزارت علوم، دانشگاه صنعتی همدان را به عنوان پایلوت انتحخاب کرده که امیدواریم بتوانیم افراد دارای مهارتی را تحویل جامعه دهیم.

وی با تأکید بر اینکه نباید مهندس بیکار داشته باشیم، افزود: برای حرفه مهندسی باید جایگاه مناسبی تعریف کنیم و اگر مباحثی از جمله ریزگردها، محیط زیست، سیلاب‌ها و کمبود آب مطرح است نتیجه پایین آمدن درجه مهندسی در کشور است.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان به عدم تمایل خانواده‌ها به تحصیل فرزندانشان در حوزه‌های مهندسی اشاره کردو گفت: اعتقاد دارم جامعه بدون مهندس هویت محیط زیستی ندارد اگر افراد نخبه به حوزه‌های مهندسی از عمران، شیمی، معدن و.. ورود کنند ثروت و پول به جامعه روی می‌آورد؛ معتقدم جامعه ما در حوزه مهندسی غفلت می‌کند.

نیلی در خصوص تحقیقات منجر به کارآفرین در دانشگاه نیز یادآور شد: دو محقق دانشگاه در حوزه مهندسی پزشکی و رباتیک به عنوان محقق فناور برتر استان معرفی شدند.

وی در خصوص صندلی خالی این دانشگاه نیز خاطرنشان کرد: ۶ درصد عدم مراجعه داشتیم، اما در برخی رشته‌ها مراجعه ۱۰۷ درصد بوده است.

رشته مهندسی مکانیک گرایش مکاترونیک احیا شد

نیلی با اشاره به ایجاد رشته مهندسی مکانیک با گرایش مکاترونیک با ظرفیت ۷۰ دانشجو، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته رشته مهندسی مکانیک گرایش مکاترونیک احیا شد و قرار است تمام آزمایشگاه‌های مهندسی رباتیک که تجهیز شده بود در اختیار مکاترونیک است.

نیلی اظهار کرد: می‌خواهیم افراد ماهر تأثیرگذار تربیت کنیم به همین دلیل نگاه ما به ورودی‌های سال‌های تحصیلی جامع است.

نیلی با در پایان تصریح کرد: ارتقاء دانشگاه‌ها در گرو همکاری‌های شبکه‌ای است و اکنون دانشگاه صنعتی همدان وارد فاز برونگرایی شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار