هم‌زمان با پایان سال تحصیلی مدیریت روز‌های ۳ ماهه فصل تابستان به دغدغه‌ای برای والدین و فرزندان تبدیل می‌شود تا جایی که گاهی به دلیل برنامه‌ریزی اشتباه این فرصت به تهدید تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۶۲۲۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵ 24 June 2018
 هم‌زمان با پایان سال تحصیلی مدیریت روز‌های ۳ ماهه فصل تابستان به دغدغه‌ای برای والدین و فرزندان تبدیل می‌شود تا جایی که گاهی به دلیل برنامه‌ریزی اشتباه این فرصت به تهدید تبدیل می‌شود.

به گزارش مهر، روز‌های بلند و گرم تابستان که شروع می‌شود دغدغه اصلی خانواده‌هایی که طی ۹ ماه گذشته فرزندان خود را راهی مدارس می‌کردند دوچندان می‌شود چراکه موضوع پر کردن اوقات فراغت فرزندشان رنگی تازه به خود می‌گیرد.

اینکه چه کلاس یا برنامه‌ای را برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان در ایام تابستان در نظر بگیری که حداکثر استفاده از ایام پیش‌آمده ممکن شود و در کنار آن نیز به فرزندان سخت نگذرد و مزه تعطیلات تابستانی را بچشند دغدغه‌ای است که باید برای رفع آن تحقیق کرد.

لزوم ایجاد رضایت دوطرفه بین والدین و فرزندان

شاید پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزانی که در رده‌های بالای آموزشی تحصیل می‌کنند چندان مشکل نباشد چراکه به‌هرحال نزدیک شدن آن‌ها به آزمون سراسری کنکور کم‌وبیش حضور در کلاس‌های تقویتی درسی را برای آن‌ها رقم میزند، اما اینکه والدین فرزندان ۷ تا ۱۵ ساله خود را در چه کلاس‌هایی ثبت‌نام کنند که رضایتی دوطرفه از جانب والدین و فرزندان ایجاد شود جای تفکر دارد.

یکی از مادران همدانی که فرزند پسری ۸ ساله دارد در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه رهام از اوایل خردادماه و پس از گذراندن امتحانات پایان سال در منزل نزد من حضور دارد و هنوز تصمیمی برای پر کردن اوقات فراغت وی از طریق شرکتش در کلاس‌های پیش‌بینی‌شده تابستان نداشته‌ایم، گفت: پسر من تک‌فرزند است و تاکنون البته به‌اجبار ترجیح داده‌ام اوقات بیکاری خود را در منزل کنار خودم سپری کند.

اینکه حدود یک ماه بین اتمام مدرسه و شروع کلاس‌های تابستانی فاصله می‌افتد رغبت فرزندان را برای شرکت در کلاس کم می‌کند 
لیلی اعتمادی بابیان اینکه قبل از تیرماه دومرتبه برای ثبت‌نام در کلاس‌های مجموعه‌های فرهنگی اقدام کردم، اما هر بار شروع فصل تابستان را اولین روز‌های برقراری کلاس‌ها عنوان کردند، گفت: اینکه حدود یک ماه بین اتمام مدرسه و شروع کلاس‌های تابستانی فاصله می‌افتد رغبت فرزندان را برای شرکت در کلاس کم می‌کند کما اینکه در حال حاضر این اتفاق برای فرزند من صورت گرفته است.

یکی دیگر از مادران همدانی نیز که فرزندی ۱۰ ساله دارد در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون برنامه‌ریزی صورت گرفته برای پر کردن اوقات فراغت فرزندش در ایام تابستان عنوان کرد: آنیتا در دوران تحصیل هم‌زمان در کلاس‌های شنا شرکت می‌کرد که پس از سال تحصیلی همچنان در این کلاس‌ها شرکت می‌کند.

فهیمه توسلی بابیان اینکه به نظر می‌رسد شهریه کلاس‌های تابستانی در همدان امسال بیشتر از سال گذشته شده است، گفت: علاقه‌مند به حضور دخترم در کلاس‌های موسیقی بودم، اما شهریه این کلاس‌ها در همدان بالاست.

وی بابیان اینکه به‌تدریج از امروز کلاس‌های تابستانی در همدان فعال می‌شود، عنوان کرد: سال‌های قبل کانون پورمیدانی همدان را برای شرکت فرزندم در کلاس‌های تابستانی اوقات فراغت انتخاب می‌کردم، اما امسال زودتر از اقدام بنده برای ثبت‌نام کلاس‌های این کانون تکمیل‌شده بود.

اولویت بنده برای حضور فرزندم در کلاس‌های تابستانی برنامه‌های ورزشی است

یکی از پدران همدانی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه اولویت بنده برای حضور فرزندم در کلاس‌های تابستانی برنامه‌های ورزشی است، گفت: دوچرخه‌سواری، شنا و فوتبال در اولویت‌های خانواده بنده برای حضور دو فرزند پسرمان در کلاس‌های تابستانی است.

محمد علوی بابیان اینکه در همدان چند کلاس و یک مدرسه فوتبال وجود دارد که طبق آنچه بنده تحقیق کرده‌ام در پرورش استعداد‌های کودکان و نوجوانان موفق بوده است، گفت: برنامه امسال ما حضور فرزندانمان در برنامه‌های ورزشی است چراکه اعتقادداریم زندگی آپارتمانی تحرکمان را کم کرده است.

اما گذشته از اظهارنظر والدین در این خصوص؛ کودکان و نوجوانان نیز نظرات قابل‌توجهی پیرامون اوقات فراغت داشتند.

محمدحسین که پسری ۹ ساله بود در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه من دوچرخه‌سواری در حیاط خانه خودمان را به شرکت در کلاس‌های ورزشی ترجیح می‌دهم، گفت: علاقه‌مندم با دوستانم دوچرخه‌سواری را انجام دهم و از حضور در کلاس ناراحتم.

من از شش‌سالگی دوچرخه‌سواری یاد گرفته‌ام که در روز‌های تعطیل به بازی بپردازم و اگر به کلاس بروم فرصت بازی را دیگر ندارم
وی بابیان اینکه مادر من هرروز عصر‌ها مرا به پارک محله می‌برد و با بچه‌ها بازی می‌کنیم، در پاسخ به این سؤال که چرا علاقه‌ای به شرکت در کلاس‌ها نشان نمی‌دهد، گفت: من از شش‌سالگی دوچرخه‌سواری یاد گرفته‌ام که در روز‌های تعطیل به بازی بپردازم و اگر به کلاس بروم فرصت بازی را دیگر ندارم.

محمدامین که علاقه‌مند به بازی‌های فکری است نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه من از اوایل خردادماه در کلاس رباتیک ثبت‌نام کرده‌ام و از کلاسم هم راضی هستم، گفت: خداروشکر که تابستان زودتر از راه رسید.

وی بابیان اینکه در ایام تحصیل فرصت مهیا نمی‌شد که در این کلاس شرکت کنم، گفت: در حال حاضر دو روز در هفته به کلاس رباتیک می‌روم.

اما در همین خصوص کارشناس اجتماعی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه توضیح در مورد اینکه اوقات فراغت چه زمان‌هایی را شامل می‌شود انقدر تکرار شده که هر فردی تا حدود بسیاری با آن آشناست، عنوان کرد: آنچه در مورد اوقات فراغت مهم به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی‌ها بر اساس علایق و توانایی‌های کودکان و نوجوانان است.

متأسفانه برخی والدین و خانواده‌ها بدون توجه به خواسته‌ها و سلیقه فرزندان و از روی اجبار، آنان را به شرکت در کلاس‌های مختلف مجبور می‌کنند
طاهره مونسیان بابیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر شکوفایی استعداد‌ها و توانایی‌های کودکان و نوجوانان ایامی خوش و به‌یادماندنی از تابستان را برای آن‌ها رقم بزند، ادامه داد: متأسفانه برخی والدین و خانواده‌ها بدون توجه به خواسته‌ها و سلیقه فرزندان و از روی اجبار، آنان را به شرکت در کلاس‌های مختلف مجبور می‌کنند.

وی بابیان اینکه بار‌ها دیده‌شده که فرزند تنها در کلاس شرکت می‌کند و در پایان دوره هیچ عایدی برای وی نخواهد داشت، گفت: این اقدام فقط ایام تعطیلات را به کام کودکان و نوجوانان تلخ می‌کنند.

مونسیان با تأکید بر اینکه هرساله دوره‌ها و کلاس‌های غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان توسط دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود و به‌طورقطع امسال نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است، گفت: اینکه در بین برخی والدین حس رقابت برای ثبت‌نام فرزندشان در کلاس‌های تابستانی مشاهده می‌شود یک آسیب است چراکه فرزند به ابزاری برای چشم و هم‌چشمی تبدیل‌شده است.

تابستان فرصتی مناسب برای آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندان است

وی بابیان اینکه فصل تابستان فرصتی مناسب برای آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندان است، گفت: نباید به‌گونه‌ای رفتار کرد که این ایام به تهدید تبدیل شود.

نگاهی به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در خصوص پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان در استان همدان بیانگر آن است که ادارات و سازمان‌های مختلف همانند سال‌های گذشته اقداماتی انجام داده‌اند به‌طوری‌که مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان معتقد است در فصل تابستان فرصتی برای فعالیت ورزشی، هنری و علمی دانش‌آموزان فراهم می‌شود.

امسال ۸۰۰ مربی ورزشی برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان فعال می‌شوند

محمد پورداوود در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه امسال ۸۰۰ مربی ورزشی برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان فعال می‌شوند، افزود: ۱۲۰ فضای ورزشی نیز در نظر گرفته‌شده تا علاقه‌مندان تمرینات ورزشی را در این مکان‌ها انجام دهند.

وی امکانات در نظر گرفته‌شده طی سال جاری را نسبت به سال‌های گذشته بهتر دانست و گفت: درمجموع برنامه‌های اوقات فراغت تابستانی آموزش‌وپرورش استان همدان ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

پورداوود از میزبانی مسابقات توپی دانش‌آموزان دختر کشور در همدان خبر داد و بابیان اینکه برگزاری این مسابقات استعداد‌های ورزشی را شناسایی خواهد کرد، گفت: برنامه‌های ورزشی باهدف ایجاد شادابی و نشاط انجام می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان نیز در این خصوص بابیان اینکه ۱۰ مرکز سیار شهری و روستایی کانون پرورش فکری در استان همدان مشغول فعالیت است، افزود: از این تعداد ۹ مرکز روستایی و یک مرکز شهری است

در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان این کانون ۳۶۵ عنوان برنامه طی تابستان جاری برای جامعه هدف ۶ تا ۱۷ سال برگزار می‌کند
محمدرضا جوادی بابیان اینکه در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان این کانون ۳۶۵ عنوان برنامه طی تابستان جاری برای جامعه هدف ۶ تا ۱۷ سال برگزار می‌کند، عنوان کرد: برنامه‌های سال جاری بر اساس ۲۴ محور با نیاز‌های استان برنامه‌ریزی‌شده است.

جوادی بیان کرد: ۱۹ عنوان برنامه خاص در حوزه فرهنگی، ۱۳ عنوان در بخش هنری، ۶ عنوان در حوزه ادبی است که درمجموع ۳۸ عنوان برنامه خاص تدارک و پیش‌بینی‌شده است.

وی از پیش‌بینی رشد ۵ درصدی برنامه‌های سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: برنامه‌های کانون در سال گذشته ۶۱ هزار مرتبه برگزار و با این رشد قابل پیش‌بینی ۶۴ هزار مرتبه در سال جاری در نظر گرفته‌شده است.

وی گفت: کلاس‌های غنی‌سازی اوقات فراغت از ۲۷ خرداد آغازشده و تا هفتم شهریورماه ادامه می‌یابد.

اما صبح شنبه دوم تیرماه مدرسه فوتبال همدان برای پر کردن اوقات فراغت علاقه‌مندان فعالیت خود را آغاز کرد که در حاشیه برگزاری مراسم آغاز بکار این مدرسه نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه سرمایه‌گذاری در تعلیم و تربیت دوران کودکی، هوشمندانه‌ترین راهکار توسعه کشور است، گفت: در دنیای امروز مهم‌ترین سرمایه جوامع نیروی انسانی کارآمد است.

حمیدرضا حاجی بابایی به نقش تربیت در دوران کودکی اشاره کرد و گفت: موفق‌ترین جوامع، بیشترین منابع اعتباری را برای آموزش‌وپرورش در دوران کودکی هزینه می‌کنند، زیرا این دوره طلایی رشد، در صورت مدیریت صحیح می‌تواند، مولد سرمایه اجتماعی باشد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با استقبال از برنامه‌ریزی ورزشی، به نقش تربیت‌بدنی در سلامت جسم و روح اشاره کرد و گفت، با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان ظرفیت‌های موجود در همدان را شناسایی و هدایت کرد. 

وی اظهار امیدواری کرد: مدیریت کلان استان با برنامه مسنجم ضمن احیای تیم فوتبال پاس، ظرفیت‌سازی در سایر رشته‌های ورزشی نیز در برنامه‌های خود داشته باشند.

بر اساس آنچه گفته شد به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان لازم است و اگر برای اوقات فراغت این قشر هدف‌گذاری نکنیم، فرصت ۳ ماهه تابستان زودتر ازآنچه تصور کنیم از دست می‌رود، اما باید در این زمینه متعادل رفتار کرد تا فرصت تابستان به تهدید تبدیل نشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار