در حال حاضر بازار اجاره و رهن مسکن با افزایش قیمت مواجه شده و مستأجران را با چالش‌های مهمی روبه‌رو کرده است.
کد خبر: ۶۲۲۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷ 23 June 2018
در حال حاضر بازار اجاره و رهن مسکن با افزایش قیمت مواجه شده و مستأجران را با چالش‌های مهمی روبه‌رو کرده است.

به گزارش تسنیم، این روز‌ها مستأجر‌ها روزگار خوبی را سپری نمی‌کنند، به‌ویژه اگر مجبور باشند در این شرایط یک جابه‌جایی را نیز پیش رو داشته و کوچی تابستانه را داشته باشند.

موجر‌ها قیمت‌ها را افزایش دادند و ترجیح می‌دهند که به جای پول پیش، اجاره بیشتری را دریافت کنند. ضمن آنکه افرادی که منازل خود را برای رهن کامل در نظر گرفتند مبالغ بسیار بالایی را طلب می‌کنند.

گشتی و گذاری در شهر همدان نشان می‌دهد در مناطق معروف به بالای شهر پول پیش کمتر از ۳۰ میلیون تومان نیست و اجاره‌ها نیز ازیک میلیون تومان آغاز می‌شود.

رهن‎ کامل نیز برای یک آپارتمان تا ۱۷۰ میلیون تومان نیز می‌رسد. برای نمونه ۳۰ میلیون پول پیش ماهانه و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره، ۴۰ میلیون پول پیش و ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز پیشنهاد‌ها در خیابان سعیدیه است. البته اگر بخواهید با ۴۰ میلیون تومان یک آپارتمان ۸۰ تا ۹۰ متری را رهن کامل کنید باید به خیابان قدیمی و تاریخی بین النهرین مراجعه کنید و برای رهن کامل یک آپارتمان نوساز در بلوار مدنی حدود ۵۵ میلیون تومان هزینه کنید.

در خیابان مهدیه نیز وضع بهتری نمی‌توان یافت و یک آپارتمان ۹۰ متری ۱۰۰ میلیون تومان آب می‌خورد. در خیابان میرزاده عشقی هم یک آپارتمان ۱۰۰ متری ۵۰ میلیون تومان پول پیش می‌خواهد و ماهانه حداقل یک میلیون تومان هم مستأجر باید اجاره پرداخت کند.

در بررسی‌های میدانی وقتی به مناطق پایین دست‌تر از دامنه الوند مراجعه کردیم هم در آنجا با اعداد و ارقام کوچکی مواجه نشدیم و به قول یکی از مشاوران املاک "شرمنده مستأجران می‌شویم".

در خیابان عارف که به میدان جهاد وارد می‌شود برای یک آپارتمان ۵۰ متری باید ۲۰ میلیون تومان پول پیش و اجاره ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی پرداخت کنیم. خیابان پاستور هم کمتر از ۵۰ میلیون تومان پول پیش دریافت نمی‌کند و حداقل باید ۶۰۰ هزار تومان هم ماهانه پرداخت کنیم. آزاد غربی هم کمتر از ۲۰ میلیون تومان پول پیش نمی‌پذیرد و در خیابان بهار ۷۰ میلیون تومان برای رهن کامل بپردازیم. در مناطقی، چون نواب و گلزار هم باید بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان پول پیش پرداخت کرد.

البته اگر بخواهیم پول پیش کمتر پرداخت کنیم نیز باید اجاره‌های بالایی را متقبل شویم که شاید کمتر ۵۰۰ هزار تومان در مناطق پایین‌تر به سمت شمال جغرافیایی شهر نباشد.

یک خانواده چهار نفری که در حال جستجو برای مسکن هستند در گفت‌و‌گو با تسنیم از شرایط نامطلوب بازار اجاره‌بهاء بسیار ناراضی هستند.

پدر خانواده گفت: صاحب خانه منزلی که در حال حاضر در آن ساکن هستیم به یکباره خواهان افزایش حدود دو برابری پول پیش و اجاره ماهانه شده در حالی که درآمد ما تغییری نکرده است.

وی افزود: با شرایطی هم که در بازار مشاهده می‌کنیم چاره‌ای جز تن دادن به شروط جدید صاحب خانه نداریم، ولی چگونه افزایش هزینه مسکن را باید جبران کنیم، دغدغه امروز خانواده به ویژه من به عنوان سرپرست خانواده است.

درخشان، یکی از مشاوران املاک همدان نیز دلیل این افزایش قیمت بازار مسکن را افزایش نرخ ارز و طلا در بازار اعلام می‌کند و برای بازار مسکن روز‌های سخت‌تری را نیز پیش بینی می‌کند.

در بررسی میدانی خانواده‌هایی را مشاهده می‌کنیم که بنگاه به بنگاه را در مناطق مختلف شهری طی می‌کنند تا به یک مسکن مناسب برسند، اما اغلب سرخورده شده و نا امید از هر بنگاه خارج می‌شوند.

یک شهروند همدانی دیگر درباره بازار رهن و اجاره مسکن اظهار داشت: با شرایط فعلی باید بخش اعظمی از درآمد خود را به مسکن اختصاص دهیم و در این شرایط چگونه باید از عهده بخش‌های دیگر زندگی به ویژه تحصیل فرزندان برآییم، یک سئوال بزرگ برای ما محسوب می‌شود.

این شهروند در ادامه لیست بلند بالایی از هزینه‌های زندگی ارائه کرد که مطرح کردن آن خودد مجالی جداگانه می‌طلبد.

اما چرا در بازار اجاره با افزایش قیمت از یک سو مواجه شدیم و از سویی دیگر مشاوران املاک موارد زیادی را ندارند که به مستأجران معرفی کنند را باید به دقت بررسی کرد و نهاده‌های مختلف تأثیر گذار بر بازار مسکن را مورد تعمق بیشتری قرار داد.

افزایش ۱۶ درصدی بازار اجاره مسکن به صورت متوسط

عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه مشاوران املاک شهرستان همدان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: از ابتدای سال تا ۲۰ خرداد ماه ۹۷، از ۳ هزار و ۴۰۲ فقره ثبت معاملات همدان در سامانه معاملات املاک و مستقلات کشور تعداد یک هزار و ۴۲۰ فقره مربوط به اجاره نامه است.

شهرام رحیم‌بخش با اشاره به اینکه حجم معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۶ درصدی داشته‌ایم، افزود: در بخش قیمتی نیز شاهد افزایش ۱۶ درصدی به صورت متوسط هستیم.

وی با بیان اینکه این درصد برای اقشار کم درآمدتر بیشتر است، گفت: دلیل گرانی و آشفتگی بازار رهن و اجاره متفاوت است و باید هر یک را در جای خود بررسی کنیم.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه برخی از افراد، مشاوران املاک را مقصر این گرانی می‌دانند که انگاره‌ای نادرست است، بیان کرد: واقعیت این است که این اظهار نظر یک گزاره علمی و کارشناسی نیست و نشان از یک نگاه سطحی به یک موضوع اقتصادی که ریشه درجایی دیگر دارد.

رحیم‌بخش بابیان اینکه دلایل افزایش اجاره‌بها و رهن را به دودسته عمومی و اختصاصی می‌توان تقسیم‌بندی کرد، اظهار داشت: تحولات اخیر بازار پولی و مالی کشور به‌ویژه رشد نرخ ارز، قیمت سکه و طلا، تورم عمومی کشور، نبود سیاست‌گذاری‌های روشن در حوزه بازار اجاره مسکن و مکانیزم مشخص برای کنترل و تثبیت قیمت اجاره‌ها، کاهش سوده سپرده‌های بانکی را از عوامل عمومی دانست.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت مسکن از ابتدای سال تاکنون نیز دلیلی بر افزایش قیمت اجاره‌بها است، افزود: تحریک روانی بازار در فصل بهار و تابستان به دلیل ایجاد تقاضا، عدم وجود بازار تخصصی و حرفه‌ای در حوزه اجاره‌بها، نشانه‌ها نامناسب که از حوزه‌های عمومی اقتصادی به سمت مالکان می‌رود نیز ازجمله دلایل اختصاصی محسوب می‌شود.

کارشناس بازار مسکن همدان تأکید کرد: مالکان خانه‌ها با رصد کردن تحولات اقتصادی ضمن محاسبه و برآورد اوضاع به برآورد هزینه‌های اجاره و رهن می‌پردازند.

رحیم‌بخش با بیان اینکه متأسفانه افزایش قیمت املاک بسیار بوده و تأثیر به سزاییبرروی قیمت اجاره‌بها داشته است، گفت: امروز فایل مشاورین املاک برای رهن اجاره کاهش یافته به دلیل همین گرانی است که بسیاری از مستأجران ترجیح می‌دهند با صاحب‌خانه خود به توافق برسند.

وی با اشاره به اینکه افزایش تمدید‌ها باعث کاهش موارد ارائه شده برای اجاره می‌شود، اظهار داشت: همین مسئله نیز یک عامل روانی بر افزایش قیمت اجاره‌بها محسوب می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه مشاوران املاک شهرستان همدان در تشریح راهکاری برای برون‌رفت از این وضعیت، تصریح کرد: تا زمانی که دید و نگاهی سنتی به بازار رهن و اجاره داشته باشیم، مشکلات امروزی ما لاینحل باقی می‌ماند.

رحیم‌بخش با بیان اینکه به سیاست‌های روشن و ویژه کوتاه‌مدت و بلندمدت برای بازار رهن و اجاره نیازمندیم، افزود: بدون این سیاست‌ها نمی‌توانیم به مشکلات این بخش خاتمه دهیم چراکه مسکن با سایر کالا‌های سبد خانوار متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه برای مستأجران مهم‌ترین و سنگین‌ترین کالای زندگی مسکن است، گفت: هیچ جایگزین نیز برای اجاره مسکن نداریم بنابراین نیاز به یک سیاست روشن داریم تا به این مشکلات پایان دهیم.

این کارشناس بازار مسکن تأکید کرد: تا زمانی که به حوزه رهن و اجاره به‌عنوان یک رشته تخصصی نداشته باشیم و تولید مسکن را افزایش ندهیم و فضا را برای جذب سرمایه‌گذار نداشته باشیم با تلاطم‌های این‌چنینی که امروز مبتلابه هستیم، مواجه خواهیم بود.

رحیم‌بخش با بیان اینکه متقاضیان مسکن باحوصله بیشتری به جابجایی مسکن فکر کنند، افزود: برای افرادی که در برهه زمانی فعلی جابجایی ضرورت ندارد، توصیه می‌شود نقل‌وانتقال خود را به پاییز و زمستان موکول کنند.

خلأ نظارتی در بازار اجاره مسکن

وی با اشاره به اینکه امروز ما به‌صورتغیرحرفه‌ای و غیر کارشناسی املاک اجاره‌ای عرضه می‌شود و هیچ نظارت خاصی بر روی آن نیست، گفت: این بازار باید به یک محفل اقتصادی حرفه‌ای بدل شود و باید اقدامات لازم برای پیشی گرفتن عرضه از تقاضا صورت گیرد.

عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه مشاوران املاک همدان با بیان اینکه در اکثر کشور‌ها به بازار اجاره به‌صورت حرفه‌ای نگاه می‌شود، اظهار داشت: اجاره دادن یک شغل باشد و نه از روی نیاز و یا مازاد مسکن بلکه باید سرمایه‌گذاران به اجاره به‌عنوان یک شغل حرفه‌ای نگاه کنند.

رحیم‌بخش دربارهمدت‌زمان قرارداد‌های اجاره‌بها نیز بیان کرد: قانون‌های موجود در کشور اجازه نمی‌دهد که مدت‌زمان قرارداد‌های اجاره‌ای افزایش یابد درحالی‌که این اتفاق می‌تواند از تلاطم بازار کاهش دهد.

وی افزود: البته در این حوزه نباید شاهد افزایش درصدی سالانه اجاره‌بها باشیم چراکه این مسئله نیز به تلاطم دامن می‌زند و به احتکار مسکن منجر خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار