کد خبر: ۶۲۰۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱ 19 June 2018
یکی از تبعات اقتصادی و اجتماعی اجرای رینگ سوم شهر همدان، افزایش قیمت زمین در گستره وسیعی از اطراف این حلقه شهری است. کاربری بسیاری از زمین‎های همدان و روستا‌های اطراف با ایجاد حلقه سوم شهر، از زراعی به مسکونی و تجاری تغییر می‎کند. این تغییر کاربری ارزش افزوده‎ای نجومی را برای مالکان این زمین‎ها رقم خواهد زد. ارزش افزوده حاصل از اجرای رینگ سوم در برخی از نقاط، ارقامی بسیار فریبنده است. ارقامی که می‎تواند یک شبه ره صد ساله را برای مالکان این بخش از همدان رقم بزند. بعضی از این مالکان نسل در نسل بر سر زمین‎هایشان کار کرده‎اند و در چنین حالتی پاداش یک عمر تلاش خود را می‎گیرند.
 
فساد در کمین رینگ سوم همدان
اما بخش عمده درآمد نجومی، جیب کسانی را پر می‎کند که در نتیجه دسترسی به اطلاعات پنهان این زمین‎ها را با قیمت پایین خریده‎اند. آن‌ها با داشتن اطلاعات نهانی و درست در بزنگاه قطعی شدن اجرای حلقه سوم، زمین‎ها را خریده‎ و بعد از تصویب طرح و علنی شدن جزئیات آن به قیمتی نجومی می‎فروشند. نمونه کوچک این اتفاق چند سال پیش در زمین‎های مابین روستای مریانج تا حیدره اتفاق افتاد. کسانی که از قبل از طریق افراد صاحب نفوذ از ساخت جاده مابین حیدره تا امامزاده کوه و بخشی از پروژه‎های خیالی آن خطه با خبر شدند، زمین‎های زراعی را با قیمت کم از روستائیان خریدند و مدتی بعد با قیمتی بسیار بالا به مردم فروختند.

واقعیت این است که اطلاعات نهانی متاعی نیست که در اختیار هر کسی باشد. این اطلاعات، متاعی انحصاری در دست معدودی از افراد صاحب نفوذ است که آن را در اختیار وابستگان خود قرار می‎دهند. وابستگان این افراد با استفاده از این اطلاعات، زمین‎ها را به قیمت روز می‎خرند. در مرحله بعد صاحبان نفوذ با دخالت در تصمیم‎گیری‎ها تلاش می‎کنند نقشه‎های تفصیلی و اجرایی را به شکلی رقم بزنند که وابستگان آن‌ها بیشترین منفعت را از ناحیه زمین‎های خریداری شده از آن خود کنند.

ثروت بادآورده حاصل از این معاملات می‎تواند سازنده معادلات اساسی در شهر همدان باشد. این سرمایه‎ها می‎تواند گروه‎های فاسد را تامین مالی کند. گروه‎هایی که می‎توانند در سطوح مختلف جامعه رخنه کنند و به منافع باندها، به جای منافع مردم اولویت دهند.

راه حل مبارزه با این فساد، سخت، اما شدنی است. ابدا باید تا جای ممکن شرایط را به گونه‎ای ایجاد نمود که تصویب احتمالی رینگ سوم همدان بدون دخالت صاحبان نفوذ در بستری کارشناسی شده انجام پذیرد. شک نباید کرد همان کسانی که امروز به هر ترفندی به دنبال تصویب اجرای رینگ سوم هستند فردای تصویب آن، در امور فنی هم دخالت خواهند کرد تا جزئیات طرح به شکلی که مطابق خواست آنهاست تنظیم شود.
 
رسانه‎ها در هر دو مرحله مسئولیت سنگینی بر عهده دارند. آن‌ها تا جای ممکن باید تلاش کنند دخالت غیرکارشناسی افراد در این حوزه را برملا کنند.

کار سخت در این ماجرا شفاف سازی در حوزه مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی بر زمین‎های حول این حلقه است. کاش می‎شد سامانه‎ای با امکان دسترسی عموم، وضعیت مالکیت زمین‎های حول رینگ سوم را برای همه آشکار می‎کرد.

ماجرا ساده نیست. در صورتی می‎توان فساد در کمین رینگ سوم را کنترل نمود که مردم، نهاد‌های نظارتی، نهاد‌های مدنی و رسانه‎ها با هم در این مورد همگام باشند. در غیر این صورت، درآمد بادآورده رینگ سوم می‎تواند برای چند دهه همدان را بازیچه امیال نوکیسگان کند
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار