در سالیان گذشته رعایت حریم‌های صنفی جزو قوانین بود، اما این روز‌ها شاهد فعالیت فست فود‌ها و مراکز تهیه غذا در کوتاهترین فاصله از یکدیگر هستیم.
کد خبر: ۶۲۰۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹ 18 June 2018
در سالیان گذشته رعایت حریم‌های صنفی جزو قوانین بود، اما این روز‌ها شاهد فعالیت فست فود‌ها و مراکز تهیه غذا در کوتاهترین فاصله از یکدیگر هستیم.

به گزارش  تسنیم، تغییر عادات غذایی مردم، زندگی ماشینی و علاقه به غذا‌های آماده، پرچرب و پرکالری موجب شکل‌گیری هرچه بیشتر واحد‌های فست‌فود و تهیه غذا در سطح شهر شده است.

فاصله این واحد‌ها از یکدیگر بسیار کوتاه شده است تا جایی که در خیابان مهدیه همدان در هر چند قدمی شاهد شکل گیری مغازه‌های فست فود و تهیه غذا هستیم که نظر جوانان و خانواده‌ها را به خود جلب می‌کند. به ویژه در آخر هفته و روز‌های تعطیل صف‌های طولانی برای خریداری این نوع مواد غذایی شکل می‌گیرد.

اما آن چه در این میان حائز اهمیت است توجه به بهداشت و سلامت تهیه غذا‌های آماده و اطمینان از وجود نظارت بر روی آن‌ها است.

در استان همدان واحد نظارت بر سلامت محیط و مراحل تهیه و فراوری مواد غذایی بر عهده مهندسین بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی است؛ بنابراین برای اطلاع از میزان نظارت بر این واحد‌ها و وضعیت سلامت محیطی آنها، با رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی همدان به گفت‌وگو می‌نشینیم.

همه فست‌فود‌ها و مراکز تهیه غذا ماهیانه بازرسی می‌شوند

رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: فست‌فود‌ها و همه مراکز تهیه غذا به عنوان اماکن حساس، ماهیانه حداقل یک نوبت بازرسی و نظارت می‌شوند.

حسینعلی نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: فست‌فود‌ها به عنوان یک مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی مشمول ماده ۱۶ قانون مواد خوردنی و آشامیدنی مجلس هستند و به عنوان اماکن حساس مشمول نظارت‌های بهداشتی ویژه‌ای هستند.

وی تصریح کرد: طبق قانون مربوط به مواد خوردنی و آشامیدنی مجلس، بازرسان بهداشت محیط و حرفه‌ای موظف به نظارت مستمر بر شرایط ساختمانی، ابزار و تجهیزات، بهداشت فردی کارکنان و بهداشت مواد غذایی واحد‌های تهیه و فراوری غذا هستند.

رئیس مهندسی بهداشت محیط وحرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: بازرسان ما حداقل یک بار در ماه از اماکن حساس بازدید سرزده می‌کنند، اما در مواردی هم تعداد بازرسی‌ها به بیش از یک مرتبه در ماه می‌رسد.

واحد‌های متخلف اخطاریه می‌گیرند

نوروزی در خصوص نحوه برخورد با واحد‌های متخلف ابراز کرد: برای واحد‌هایی که بهداشت فردی، محیطی و بهداشت فراوری مواد غذایی را رعایت نکنند اخطاریه صادر می‌شود و در مواردی که تخلف از شدت بیشتری برخوردار باشد اقدام به پلمب و معرفی صاحبان آن واحد به مراجع غذایی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این روز‌ها شاهد استقبال حجم گسترده‌ای از مردم از واحد‌های تهیه و توزیع غذا‌های آماده هستیم، تصریح کرد: بنابراین توجه و رعایت استاندارد‌های تهیه غذا برای ما حفظ سلامتی مردم ضروری است.

استفاده از مواد غذایی "فله" در فست‌فود‌ها ممنوع است

رئیس مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: استفاده از هرگونه مواد غذایی فله در فست‌فود‌ها ممنوع است و به شدت با آن برخورد می‌شود.

نوروزی با بیان اینکه واحد‌های تهیه غذا باید از مواد اولیه بسته بندی شده و دارای پروانه بهداشتی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده استفاده از هرگونه مواد غذایی فله به ویژه خیارشور، ژامبون و همبرگر، اقدام به معدوم سازی آن خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: نگهداری مواد غذایی در دمای مناسب نیز از دیگر مواردی است که در تهیه غذا بسیار حائز اهمیت است.

نظارت بر نوع روغن و دمای محل نگهداری مواد غذایی توسط بازرسان بهداشت محیط و حرفه‌ای

رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با توجه به اهمیت سرخ کردن مواد غذایی در فست فود ها، بازرسان بهداشت محیط و حرفه‌ای با استفاده از تجهیزاتی که در اختیار دارند بر نوع روغن مصرفی و دمای محل نگهداری مواد غذایی نظارت می‌کنند.

تاسیس شرکت‌های مشاوره بهداشتی در همدان

نوروزی از تاسیس شرکت‌های مشاوره بهداشتی در همدان خبر داد و گفت: شرکت‌های مشاوره بهداشتی را در سطح شهر تاسیس کردیم که بر اساس آن مراکز تولید غذایی موظف اند به صورت ماهیانه از آموزش‌ها و مشاوره‌های این شرکت‌ها برخوردار شوند و خود اظهاری کنند.

وی تصریح کرد: کارشناس بهداشت محیط و حرفه‌ای در این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند و با متصدیان و کارکنان این واحد‌های تولید غذایی به طور مستقیم در ارتباط اند. در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد از فست فود‌ها ومراکز تهیه غذا با تحت پوشش شرکت‌های مشاوره بهداشتی هستند و قرارد کاری منعقد کرده اند.

رئیس مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: پنج شرکت مشاوره بهداشتی در سطح شهر فعال‌اند و ۳۰ کارشناس بهداشت با آن‌ها همکاری می‌کنند.

گرایش مردم به فست فود جای نگرانی دارد

نوروزی از گرایش بیش از اندازه مردم به فست فود‌ها ابراز نگرانی کرد و افزود: فست فود‌ها مواد غذایی با کالری بالا، ارزش غذایی پایین و نمک و چربی بالایی هستند.

وی گفت: باید فرهنگ مردم را به سمت استفاده از غذا‌های سنتی و عدم استفاده افراطی از فست‌فود‌ها سوق دهیم.

رئیس مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی همدان به نظارت‌های کارشناسان بهداشت محیط و حرفه‌ای در طرح سلامت نوروزی اشاره کرد و گفت: در این طرح از ۲۵ هزار اماکن حساس بازدید شده و ۴۰۰ واحد متخلف پلمب شده است.

بیکاری و مشکلات اقتصادی مهم‌ترین عامل رشد قارچ گونه فست‌فود‌ها

دبیر اتاق اصناف همدان گفت: بیکاری و وضعیت نامناسب اقتصادی در سال‌های اخیر موجب برداشته شدن تمام حریم‌های صنفی شده است درحالیکه در گذشته حریم صنفی وجود داشته و نمی‌توانستند در از یک نوع صنف در کنار هم فعالیت کنند.

احمد گازرانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: به دلیل اینکه مردم بتوانند در تمام رشته‌ها شغل ایجاد کنند و از بیکاری نجات یابند، بسیاری از حریم‌های صنفی و شغلی را برداشتند.

وی تصریح کرد: قرار گرفتن فست‌فود‌ها و مراکز تهیه غذا از طرفی موجب رقابت هرچه بیشتر آن‌ها شده و از طرفی هم مردم از این تجمع و تنوعی که در هر یک از آن‌ها وجود دارد رضایت مندند.

دبیر اتاق اصناف همدان با بیان اینکه تفاوت قیمت واحد‌های تهیه غذا با یکدیگر مهم‌ترین مشکل ما است، ابراز کرد: برخی مراکز به دلیل جذب مشتری بیشتر سود کمتری را از مشتریان خود می‌گیرند که این امر موجب تغییر قیمت غذا‌ها شده است.

گازرانی گفت: در سال‌های گذشته نرخ گذاری برعهده اتاق اصناف و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده بود، اما اکنون خود واحد‌های تهیه و توزیع غذا با توجه به فاکتور‌هایی که ارائه می‌دهند نرخ گذاری را انجام می‌دهند.

مصرف زیاد فست فود خطر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر را افزایش می‌دهد

کارشناس‌ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تغییر شیوه زندگی در کشور ما و بسیاری از کشور‌های جهان در دهه‌های اخیر، وضع سلامت مردم را دستخوش دگرگونی کرده و تغییر سنت‌های گذشته و شیوه‌های جدید زندگی منجر به تغییر در الگو‌های غذایی از جمله مصرف زیاد فست‌فود‌ها و غذا‌های غیرخانگی، افزایش دریافت چربی و کاهش مصرف سبزی و میوه و در نتیجه افزایش شیوع بیماری‌های غیرواگیر نظیر چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیابت شده است.

آزاده آذرپیرا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: در گذشته‌ای نه چندان دور میوه‌ها و سبزیجات جایگاه ویژه‌ای در سبد خانوار داشتند، اما امروزه غذا‌های سنتی و نوشیدنی‌هایی مانند دوغ و انواع شربت در سفره ایرانی‌ها رنگ باخته و رژیم غذایی نامناسب و فعالیت بدنی ناکافی دست به دست یکدیگر داده و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر مزمن مانند چاقی، فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی- عروقی، پوکی استخوان، دیابت نوع ۲ و انواع خاصی از سرطان‌ها را در کشور افزایش داده است.

شاغل شدن زنان و تغییر الگوی مصرفی

وی با بیان اینکه متاسفانه این روز‌ها شاهد مصرف انواع غذا‌های فست فود و آماده نظیر همبرگر، استیکف انواع ساندویچ و پیتزا بر سر سفره‌های ایرانی هستیم، ابراز کرد: شاید در دو دهه گذشته به علت اینکه بیشتر زنان خانه‌دار بودند می‌توانستند زمان بیشتری را برای تهیه غذا صرف کنند، اما اکنون با شاغل بودن اکثر بانوان کشورمان شاهد تغییر الگوی غذایی به سمت استفاده از غذا‌های آماده و فست‌فود‌ها هستیم.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: زندگی شهری در جوامع امروزی و کمبود وقت برای خانواده‌ها باعث شده بسیاری از مردم به سوی غذا‌های آماده و فست‌فود کشیده شوند و این غذا‌ها که با تبلیغات رنگارنگ و پرفریب فرد را مجاب به خوردن آن می‌کند، مضراتی برای بدن دارد که در درازمدت آسیب جدی به سلامتی او وارد می‌کند.

کاهش سن ابتلا به سکته قلبی از مضرات مصرف فست فود است

آذرپیرا با بیان اینکه کاهش سن ابتلا به سکته قلبی یکی از مهمترین مضرات مصرف فست‌فودهاست که کارشناسان تغذیه بار‌ها نسبت به آن هشدار داده‌اند، تأکید کرد: مصرف فست‌فود‌ها حتی هفته‌ای یک‌بار و مصرف نمک زیاد در رژیم غذایی، وجود سکته قلبی را در سنین پایین افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: شایع‌ترین بیماری در جوامع در حال توسعه از جمله کشور ایران، بیماری‌های قلبی- عروقی است که مصرف فست‌فود حتی هفته‌ای یک‌بار هم باعث پایین آمدن سن سکته قلبی می‌شود.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: فست‌فود‌ها علاوه بر اینکه کالری مورد نیاز بدن را تأمین نمی‌کنند، موجب سوءتغذیه نیز می‌شوند، مصرف فست‌فود‌ها سیری کاذب افراد را به دنبال داشته و سبب کمبود بسیاری از ریزمغذی‌ها خواهد شد همچنین مسبب بسیاری از اختلالات گوارشی از جمله مشکلاتی را برای کبد و سیستم گوارشی می‌شود.

آذر پیرا با بیان اینکه چاقی از دیگر عوارض مصرف فست‌فود است، اظهار کرد: مصرف فست‌فود را می‌توان یکی از عوامل ابتلا به چاقی و اضافه وزن در جوامع دانست چرا که میزان روغن و چربی در فست‌فود‌ها بسیار بالاست.

وی اظهار داشت: ادویه‌های مورد استفاده در این مواد غذایی نیز ممکن است باعث ایجاد حساسیت شدید و مشکلات گوارشی در بعضی افراد به ویژه در کودکان که فست‌فود‌ها را بسیار دوست دارند، شود.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: استفاده زیاد غذا‌های پرکالری و چرب مانند انواع فست‌فود‌ها احتمال ابتلا افراد به چاقی و دیابت را افزایش می‌دهد به طوریکه مطالعات ۱۵ ساله دانشمندان آمریکایی بر روی ۳ هزار جوانی که بیش از ۲ بار در هفته از غذا‌های فست‌فود استفاده می‌کنند نشان داد ارتباط معنی‌داری میان ابتلای آن‌ها به چاقی و دیابت و مصرف زیاد این نوع غذا‌ها وجود دارد.

آذرپیرا تصریح کرد: استفاده مکرر از روغن در درجه بالای حرارتی موجب سوختن آن شده که در نهایت عامل بسیاری از سرطان‌ها خواهد بود.

وی گفت: بیماری‌هایی همچون دیابت و فشارخون بالا که در گذشته تنها در افراد سنین بالا اتفاق می‌افتاد، امروزه در بین جوانان شایع است و انتخاب یک رژیم غذایی نامناسب می‌تواند موجب بروز آسم، اگزما و انواع بیماری‌های التهابی در افراد شود.

توصیه‌های کارشناسی

کارشناس‌ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان ابراز کرد: برای حل مشکل فست‌فود‌ها بهتر است در خانه غذا‌هایی را تهیه کرد که شامل موادی بهداشتی و استاندارد مانند سبزیجات، پنیر، کره و انواع سس‌ها باشند چرا که این مواد نه تنها برای افراد مضر نبوده بلکه دارای مواد مغذی و مفیدی نیز هستند.

آذرپیرا افزود: یکی دیگر از روش‌هایی که بعضی از آشپزان ایرانی به آن تمایل پیدا کرده‌اند استفاده از حبوبات و پنیر‌های محلی برای درست کردن انواع پیتزاست که علاوه بر سالم بودن از چاق شدن افراد و ابتلا به انواع بیماری‌ها جلوگیری کرده و مواد مورد نیاز بدن را نیز تأمین می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: البته روش بهتر آن است که مسئولان بهداشتی کشور با گوشزد کردن مضرات فست‌فود‌ها و جلوگیری از تبلیغات گسترده در این مورد، نسبت به معرفی فواید مصرف غذا‌های سنتی کشورمان و میوه‌ها و سبزیجات برنامه‌ریزی کنند چرا که با توجه به روند کنونی ممکن است نسل امروز نوجوانان و جوانان کشور با ورود به دوره میانسالی و سالمندی دیگر تمایلی به مصرف غذا‌های سنتی نشان ندهد و کشور ما نیز همانند کشور‌های آمریکا و اروپایی دچار معضل چاقی بیش از حد مردم در اثر مصرف بی‌رویه فست‌فود‌ها و نوشابه‌های شیرین و گازدار شود.

به گزارش تسنیم، مصرف بی رویه فست‌فود‌ها بر روی همه ابعاد سلامتی انسان تاثیر نامطلوبی می‌گذارد. این پدر و مادرهاهستند که می‌توانند با آموزش شیوه درست زندگی و غذایی به فرزندانشان، آن‌ها را از بسیاری بیماری‌های کشنده و مزمن که بر اثر مصرف افراطی فست‌فود رخ می‌دهد نجات دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار