رئیس حوزه هنری همدان گفت: ۹۰ خانه قدیمی این شهر در قالب ۲ جلد از مجموعه کتاب‌های دانشنامه استان همدان به نام 'خانه‌های قدیمی همدان' معرفی شد.
کد خبر: ۶۲۰۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴ 18 June 2018
رئیس حوزه هنری همدان گفت: ۹۰ خانه قدیمی این شهر در قالب ۲ جلد از مجموعه کتاب‌های دانشنامه استان همدان به نام 'خانه‌های قدیمی همدان' معرفی شد.

به گزارش ایرنا، سید باقر حسینی اظهار داشت: در دانش نامه همدان، خانه‌های قدیمی از نظر موقعیت، دوره ساخت، ویژگی‌های کالبدی، تزئینات و وضعیت فعلی بنا مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: نقشه‌های خوانا، تاریخچه و مجموعه اطلاعات مختصری درباره هر بنا نیز در کتاب 'خانه‌های قدیمی همدان' گنجانده شده است.

رئیس حوزه هنری همدان با بیان اینکه معماری شهر همدان، تاریخی چند هزار ساله دارد، گفت: تاکنون در حوزه شناسایی و معرفی معماری خانه‌های این شهر مطالعه و پژوهش مدونی صورت نگرفته است.

حسینی خاطرنشان کرد: بیشتر خانه‌های قدیمی همدان به سبک دوره قاجار و پهلوی و با توجه به اقلیم سرد و کوهستانی ساخته شده و تعداد زیادی از این خانه‌های سنتی در محله جولان همدان قرار دارد.

خانه‌های ضرابی، پوستی زاده، تاج بخشیان، سماوات، نراقی، انتظام و خانه باغ نظری برخی از خانه‌های قدیمی همدان هستند.

به گزارش ایرنا، دانشنامه همدان مجموعه‌ای افزون بر ۲۰۰ جلد در حال تدوین است و در ۲ بخش اصلی و پیوست به گردآوری و طبقه بندی اسناد به زبانی ساده به شناخت و معرفی پیشینه و چهره فرهنگی و تاریخی همدان می‌پردازد.

همدان نخستین پایتخت کهن‌ترین تشکیلات حکومتی ایران است و به عنوان پایتخت مادها، پایتخت تابستانی هخامنشیان و در زمان سلوکیان، پارتیان و ساسانیان این شهر شهرت فراوان داشته است.

کهن‌ترین آثار شاخص معماری موجود در همدان مربوط به دوره ماد و کهن‌ترین آثار شاخص خانه سازی مربوط به دوره اشکانی است که در کاوش‌های باستان شناسی دهه هفتاد هجری شمسی بقایای آن در تپه هگمتانه کشف شده است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار