استاندار همدان با تاکید بر لزوم همکاری همه فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی در طرح بازآفرینی پایدار شهری گفت: در زمینه شناسایی زمین‌های بیشتر به منظور بازآفرینی با ستاد بازآفرینی و اداره کل راه و شهرسازی همکاری بیشتری داشته باشید.
کد خبر: ۶۱۹۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳ 17 June 2018
استاندار همدان با تاکید بر لزوم همکاری همه فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی در طرح بازآفرینی پایدار شهری گفت: در زمینه شناسایی زمین‌های بیشتر به منظور بازآفرینی با ستاد بازآفرینی و اداره کل راه و شهرسازی همکاری بیشتری داشته باشید.

به گزارش ایسنا، محمدناصر نیک بخت در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان که امروز در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد، اظهارکرد: با شروع سفر‌های تابستانی و تقارن با همدان، پایتخت کشور‌های آسیایی در سال ۲۰۱۸ لازم است سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی با ستاد سفر و معاون عمرانی استان همکاری و تعامل لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته در استان در حوزه بازآفرینی بسیار خوب و مثبت بوده است، افزود: فرمانداران و سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی درباره شناسایی زمین‌های بیشتر به منظور بازآفرینی با اداره کل راه و شهرسازی همکاری بیشتری داشته باشند.

نیک بخت با اشاره به اعتباری که در سال‌های ۹۴ تا ۹۷ به مقوله بازآفرینی پایدار شهری استان همدان اختصاص یافته است، گفت: این اعتبارات ۵۲۰ میلیارد تومان بوده و با توجه به اینکه این تسهیلات در بازه زمانی سال‌های ۸۳ تا ۹۳، ۹۲۰ میلیون تومان بوده، نشان دهنده این مطلب است که تاکنون اقدامات خوبی در این استان صورت گرفته است.

استاندار ادامه داد: دولت با هدف ایجاد عدالت اجتماعی اقدام به اجرای چنین قانونی کرده و اینکه افرادی در منازلی ساکن باشند که هر لحظه امکان تخریب آن وجود دارد و عده‌ای دیگر در منازل مسکونی امن سکونت داشته باشند از عدالت اجتماعی به دور است.

نیک بخت با تاکید بر توجه خاص رئیس جمهور نسبت به اجرای طرح بازآفرینی پایدار شهری افزود: تمام دستگاه‌های اجرایی باید براساس آئین نامه‌های اجرای ابلاغ شده اقدام کنند و با ستاد بازآفرینی همکاری و تعامل بیش از پیش داشته باشند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز با ارائه گزارشی از عملکرد ستاد بازآفرینی استان بیان کرد: تاکنون حدود ۵۷ میلیارد تومان توسط راه و شهرسازی برای پروژه‌های بازآفرینی هزینه شده است.

فرهاد فرزانه در ادامه بیان کرد: در آئین نامه‌ای مشتمل بر ۲۱ ماده نحوه عملکرد و برخورد با کلیه مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی مناطق مطرح شده و براساس آن ۳۰ درصد از هزینه‌ها بر عهده شهرداری‌ها و ۷۰ درصد برعهده دولت و سایر ارگان‌های اجرایی محول شده است.

وی با اشاره به برخی سیاست‌های تشویقی این طرح اظهار کرد: تخفیف ۱۵ درصدی به مسکن اولی‌ها و اختصاص ۳ درصد عوارض صدور پروانه برای محدوده‌های بازآفرینی، احداث انشعابات گاز و آب و برق برای ۱۰۰ واحد مسکونی و تا ۳۵ میلیارد تومان تا سال ۱۴۰۰ توسط وزارتخانه‌های نفت و نیرو، از جمله امتیازاتی است که برای اجرای این طرح درنظر گرفته شده است.

در ادامه فرمانداران نیز به ارائه گزارش‌هایی مختصر در زمینه اقدامات شهرستان‌ها در این حوزه پرداختند و فرماندار همدان اظهار کرد: از ۵ هزار و ۲۲۲ هکتار مساحت کل اراضی شهرستان همدان، حدود ۲ هزار هکتار دارای بافت فرسوده شناسایی شده است.

علی تعالی بیان کرد: ۱۰۷۲ هکتار از اراضی مربوط به سکونتگاه‌های غیر رسمی، ۳۰۰ هکتار بافت ناهمگون، ۵۱۲ هکتار بافت تاریخی و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده و ۲۴۱ هکتار اراضی روستایی نیازمند بازسازی، در مجموع ۴۵ درصد از مساحت شهر همدان جزء مناطق بازآفرینی شناسایی شده است.

وی در ادامه گفت: از عدم همکاری و تعامل اوقاف با اجرای این طرح گله مندیم و تقاضا داریم سایر دستگاه‌ها همکاری بهتری در این حوزه داشته باشند.

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز به مشکلات عدیده شهروندان ساکن در بافت‌های فرسوده شهر اشاره و بیان کرد: افرادی که شخصا اقدام به بازآفرینی مسکن خود می‌کنند اغلب با مشکل فقدان سند مواجه اند و نیاز است تدبیری برای این قشر در نظر گرفته شود.

نرگس نورالله زاده ادامه داد: تهیه سند و جایگزینی آن با پروانه ساختمان تازه‌ای که ساخته می‌شود، می‌تواند به عنوان راه حلی برای اینگونه افراد در نظر گرفته شود.

وی در ادامه خواستار شد در کمیته‌ای خاص به بررسی تخصصی این قبیل مشکلات و مسائل رسیدگی شود و گفت: اراضی کوچک و ساختمان‌هایی که پروانه و سند ندارند نیز با مشکلات نظام مهندسی و عدم نظارت توسط مهندسان ناظر به واسطه کوچکی اراضی مواجه اند که این موضوع نیز جای تامل و بررسی دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار