پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ باید برای رسانه‌ای شدن پیوستی ایجاد کند و ضمن فرهنگ‌سازی در بین مردم بتواند پلان گردشگری را برای خود تعریف کند.
کد خبر: ۶۱۹۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵ 14 June 2018
پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ باید برای رسانه‌ای شدن پیوستی ایجاد کند و ضمن فرهنگ‌سازی در بین مردم بتواند پلان گردشگری را برای خود تعریف کند.

به گزارش فارس ، کهن‌شهر همدان در دل الوند جا گرفته و تاریخ گواهی از قدمت بالای این شهر دارد، محلات قدیمی همدان هر یک نمادی از گذشته پرمعنای دیار هگمتانه است و گذشته همدان را یادآوری می‌کند.

جولان یکی از محلات قدیمی همدان است که در انتهای خیابان شهدا یکی از خیابان‌های مرکز شهر همدان قرار گرفته، محله‌ای که روزگاری در و دیوار آن نمادی از یک محله قدیمی بود و امروز با مدرن شدن خانه‌ها، رنگ و بوی گذشته را نیز ندارند.

۵۰ خانه قدیمی در محله جولان وجود دارد که گرد و غبار غفلت و فراموشی آن را دربرگرفته و دیگر حال و هوای گذشته را ندارد، اما یکی از فعالان گردشگری و کسی که ذوق احیای یک خانه تاریخی را داشته، یکی از بنا‌های این محله قدیمی را به اقامتگاه گردشگران تبدیل کرده و میزبان آن در یک محله قدیمی شده است.

در یکی از شب‌های ماه رمضان تنی چند از فعالان گردشگری مهمان اقامتگاه «آمادای» شدند و طی یک نشست صمیمی به بیان دغدغه‌های گردشگری همدان پرداختند.

*پذیرایی از ۲۹ ملیت جهان در اقامتگاه «آمادای»

غلامرضا سماواتی میزبان این افطاری صمیمی بود که به گفته خود تاکنون پذیرایی از ۲۹ ملیت جهان را در اقامتگاه خود داشته است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۹ ملیت در اقامتگاه «آمادای» پذیرش شده‌اند، گفت: اقامتگاه بوم‌گردی برای ملیت‌های خارجی جذابیت زیادی دارد و اقامت در چنین مکان‌هایی را به هتل ترجیح می‌دهند.

مدیر مجموعه اقامتگاه «آمادای» با بیان اینکه مهمانان خارجی و حتی برخی گردشگران داخلی از طریق «گوگل مپ» رزرو اقامتگاه را دارند، بیان کرد: وقتی خانه‌ای قدیمی و بومی است و احساسات ایرانی را القا می‌کند برای گردشگران جذاب‌تر است و باید اینگونه اماکن بیشتر شود.

وی یادآور شد: از مجموع ۹۰۰ واحد مسکونی که در منطقه ۳ شهرداری همدان وجود دارد، نزدیک به ۱۲۳ خانه وجود دارد که قدمتی بالای ۷۰ سال دارد که نشان از یک ثروت تاریخی در یک محله است.

وی با بیان اینکه «جولان» با اصالت این شایستگی را دارد که مورد توجه قرار گیرد، افزود: جولان حق دارد که دیده شده و پاینده باشد، زیرا ریشه اکثر همدانی‌ها جولان است.

سماراتی یکی از دغدغه‌های میزبانی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی را رفتار نامناسب برخی رانندگان تاکسی دانست و گفت: نبود رفتار مناسب و نداشتن تاکسی‌متر برای گردشگران ناخوشایند است و موجب نارضایتی می‌شود.

وی تأکید کرد: در اقامتگاه «آمادای» سعی شده که همه امکانات برای پذیرایی از مهمانان فراهم شود و بتوان رفاه آن‌ها را فراهم کرد.

مدیر اقامتگاه بوم‌گردی «آمادای» با تأکید بر اینکه باید برای همدان پلان گردشگری تعریف شود، افزود: باید برای گردشگری هر کسی به صورت خودجوش وارد شود، زیرا در هر جایی که به صورت خودجوش وارد شدیم، موجب تقویت امور شدیم.

وی بر ضرورت همراهی و همگامی رسانه‌ها برای تقویت اقامتگاه‌های بوم‌گردی اظهار کرد: اگر صدا و سیما نیز در این زمینه ورود کند، موجب افزایش بهره‌مندی از توانمندی بوم‌گردی خواهیم بود.

*هنوز مبنای آماری دقیقی از گردشگران نداریم

معاون گردشگری همدان نیز با بیان اینکه اقدامات خوبی در اقامتگاه «آمادای» انجام شده است، افزود: گام نخست راه‌اندازی این اقامتگاه‌ها ایجاد کسب و کار بوده که می‌تواند الگو برای کسانی که ساختمانی دارند، باشد که تبدیل به اقامتگاه شود.

علی خاکسار بیان کرد: با اقدام خوبی که از سوی مسکن و شهرسازی انجام شده و نسبت به خریداری و بازسازی خانه‌ها اقدام شده است، می‌توان ابراز امیدواری کرد که این نقاط می‌تواند تبدیل به گردشگری شود.

وی با بیان اینکه خانه‌های خریداری شده باید با هماهنگی شهرداری، مسکن و شهرسازی و میراث فرهنگی دارای تفاهم‌نامه شده و برای آن‌ها پلان مدیریت نوشته شود، گفت: در این صورت می‌توان متناسب با شرایط اقدام کرد، چون همه آن‌ها نمی‌توانند اقامتگاه شوند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه «آمادای» نخستین اقامتگاه بوم‌گردی در شهر همدان است، یادآور شد: مراجعه‌کنندگانی هستند که تمایل به ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی دارند که باید این خانه‌ها لیست شده و با همفکری احیا شوند تا محور گردشگری رونق یابد.

وی با بیان اینکه هنوز مبنای آماری دقیقی از گردشگران نداریم، افزود: در کشور نیز این مشکل وجود دارد و هنوز نتواسنتیم مبنایی برای ارائه گزارش دقیقی از آمار گردشگران داشته باشیم.

وی با بیان اینکه جذب گردشگر نیازمند فرهنگ‌سازی در بین مردم است، افزود: چندین جلسه توانمندسازی برای دهیاران و بخشداران برگزار شده تا بتوانیم تعداد خانه‌های بوم‌گردی را افزایش دهیم، اما با این وجود هنوز در ورکانه یک مورد وجود دارد و مردم همکاری نمی‌کنند.

*تاکنون به گردشگری همدان نگاه گردشگری نداشتیم

رئیس صدا و سیمای مرکز همدان نیز در حاشیه این نشست با بیان اینکه در گوشه گوشه همدان آثار باستانی قابل مشاهده است، اظهار کرد: از میدان امام (ره) گرفته تا گنجنامه و از هگمتانه تا گنبد علویان نشانه‌هایی از تاریخ کهن همدان است.

مهدی دهقان نیری بیان کرد: به همین واسطه هر جای همدان که دست بگذاریم، می‌توان تبدیل به یک بوم‌گردی یا اقامتگاه کرد بنابراین ظرفیت همه محله‌های همدان این ظرفیت را دارد.

وی یادآور شد: اگر بوم‌گردی جولان مورد استقبال واقع شده است، می‌توان از این الگو در همه محله‌های قدیمی همدان بهره‌مند شد و اقامتگاه «آمادای» شروع خوبی بوده است.

رئیس صدا و سیمای مرکز همدان با بیان اینکه می‌توان ابتکار این اقامتگاه را به نقاط دیگر نیز بسط داد، افزود: «آمادای» جزو نخستین اقامتگاه در همدان است که اگر ادامه یافته و مورد استقبال قرار گیرد، می‌توان شعبه‌های دیگر نیز ایجاد کرد.

وی ضمن تأکید بر اینکه رسانه‌ها هم در حوزه گردشگری وظایفی دارند، بیان کرد: رسانه ملی هم در بخش صدا و سیما حوزه گردشگری همدان را ویژه دیده و سعی دارد به این مسئله بیش از پیش بپردازد.

دهقان‌نیری با اشاره به سال ۲۰۱۸ و ضرورت توجه هر چه بیشتر به حوزه گردشگری بیان کرد: باید همه پروژه‌ها و رویداد ۲۰۱۸ پیوست رسانه‌ای داشته باشیم، اما ما تاکنون به گردشگری همدان نگاه گردشگری نداشتیم و اکنون هم نداریم.

وی با اشاره به اینکه مردم باید نگاه خود را نسبت به گردشگری تغییر دهند، افزود: اگر مردم این دغدغه را داشته باشند و ما هم به عنوان رسانه جا بیاندازیم، گردشگری نیز سمت و سوی درستی خواهد یافت.

رئیس صدا و سیمای مرکز همدان با تأکید بر اینکه رسانه‌ای شدن نیاز به پیوست دارد و باید درصدی از گردشگری در رسانه هزینه شود، بیان کرد: هنوز متأسفانه از کانال‌های ارتباطی نیز استفاده نمی‌کنیم و فقط در خودمان هستیم در حالی که باید با در نظر گرفتن پلان گردشگری این حوزه را گسترش دهیم.

بهنام افتخاری، رئیس انجمن راهنمایان گردشگری همدان نیز ضمن تشریح وضعیت گردشگری همدان از گذشته تاکنون گفت: در سال ۲۰۱۸ ما نیازمند جاذبه‌های زیادی در همدان هستیم که یکسری از این جاذبه‌ها هست و یکسری نیز باید با خلاقیت و ایده‌پردازی ایجاد شود.

*باید برای گردشگری سرمایه‌گذاری کنیم.

اما در حاشیه این نشست، مستندی از بازدید معاون عمرانی استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان به همراه تنی چند از فعالان گردشگری از خانه‌های قدیمی محله جولان پخش شد که معاون عمرانی استاندار در این بازدید صحبت‌هایی داشت که در این گزارش به آن اشاره می‌کنیم.

*باید خانه‌های قدیمی مرمت شده و تعریف گردشگری شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز در این مستند ضمن تأکید بر حفظ این خانه‌های قدیمی بیان کرد: اگر یک محله محور تاریخی و گردشگری باشد، جولان به علت اینکه در بافت بازار و در جوار تپه باستانی هگمتانه، بهتر است و باید ظرفیت‌های بالقوه آن بالفعل شود.

فرهاد فرزانه تصریح کرد: باید خانه‌های قدیمی مرمت شده و تعریف گردشگری شود و روایتی از همدان را داشته باشد که باید برای این نقاط برنامه‌ریزی کرد.

وی اضافه کرد: کف سازی و زیباسازی باید مدنظر شهرداری بوده و هم‌افزایی صورت گیرد، زیرا این خانه‌ها می‌تواند به گردشگری همدان کمک کند.

در این نشست صمیمی فعالان گردشگری و خبرنگاران گردشگری همدان نیز به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود از وضعیت گردشگری همدان پرداختند که امید آن می‌رود این دغدغه‌مندی بتواند ضمن ایجاد تلنگری برای مدیران و ورود جدی برای همراهی دغدغه‌مندگان، آینده روشنی را برای گردشگری همدان ترسیم کند.

این برنامه یک نشست در راستای دغدغه‌مندی در حوزه گردشگری بود که برای نخستین بار در یک اقامتگاه بوم‌گردی همدان برگزار شد که بدون شک افزایش چنین نشست‌ها و اتاق فکر‌هایی اعتلابخش گردشگری همدان که نخستین اولویت توسعه همدان است، خواهد بود.

 

اخبار تهران

دانلود تقویم سال 98

دانلود نقشه متر. تهران

زیارت عاشورا همراه با صوت زیبا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار