تعطیلات عید فطر آزمونی برای همدان است تا در آستانه میزبانی رویداد «همدان ۲۰۱۸» بار دیگر توان خود را در جذب گردشگر به آزمایش بگذارد و تا دیر نشده نسبت به رفع مشکلات اقدام کند.
کد خبر: ۶۱۹۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳ 14 June 2018
تعطیلات عید فطر آزمونی برای همدان است تا در آستانه میزبانی رویداد «همدان ۲۰۱۸» بار دیگر توان خود را در جذب گردشگر به آزمایش بگذارد و تا دیر نشده نسبت به رفع مشکلات اقدام کند.
 
 استان همدان در حالی ازنظر ظرفیت‌های گردشگری جزو ۵ استان برتر کشور است که به لحاظ جذب گردشگر همچنان در رده پایینی قرار دارد و تاکنون به آنچه شایسته است دست نیافته است.

مدت اقامت گردشگران چندساعت افزوده شد

همدان به لحاظ بهره‌مندی از ظرفیت‌های جذب گردشگر به‌قدری توانمند است که انتظار می‌رود این استان به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب شود، اما آنچه تاکنون پیش‌آمده اینکه عمده مسافرانی که وارد همدان می‌شوند، معمولاً از آن به‌عنوان یک مسیر عبوری و بین‌راهی برای سفر به شمال و جنوب استفاده می‌کنند هرچند طی یکی دو سال اخیر شرایط تا حدودی بهبودیافته و به مدت اقامت گردشگران در استان همدان چندساعتی افزوده شده است.

کم‌لطفی است اگر به اقداماتی که طی دو سال اخیر برای شناساندن همدان و قرار دادن این استان در سبد گردشگری خانوار‌های اهل سفر و مسافرت اشاره نشود، اما انتظار می‌رود رفته‌رفته اثرات تلاش‌ها و پیگیری‌ها برای معرفی همدان خود را نشان دهد چراکه همدان هم به لحاظ آب و هوایی و هم به لحاظ ظرفیت‌های گردشگری از استان‌هایی همچون شیراز و اصفهان و یا حتی استان‌های شمالی کشور چیزی کم ندارد.

ورق زدن مطبوعات و بررسی اخبار منتشرشده پیرامون وضعیت میزبانی همدان از گردشگران و مسافران نشان‌دهنده آن است که نوروز امسال با افزایش چنددرصدی ورود گردشگر به همدان روبرو بوده‌ایم که این اتفاق روزنه‌های امید را در رساندن همدان به جایگاه واقعی‌اش در عرصه گردشگری نوید می‌دهد، اما بازهم آمار آن‌چنان‌که انتظار می‌رود قابل‌توجه نیست.

از نگاهی دیگر گذشته از امتیاز‌های خدادادی شهر و استان همدان که آن را به بهشت گمشده غرب کشور تبدیل کرده؛ امسال همدان میزبان دو رویداد بین‌المللی در زمینه گردشگری است که انتظار می‌رود اقدامات انجام‌شده در استان همدان برای میزبانی شایسته از میهمانان این دو رویداد بین‌المللی؛ اثرات خود را در میزبانی از گردشگران و مسافرانی که همدان را برای گذراندن تعطیلات عید فطر امسال انتخاب می‌کنند، قابل‌توجه باشد.

در همین خصوص کارشناس میراث فرهنگی همدان در گفتگو با خبرنگار مهر میزبانی همدان از رویداد‌های بین‌المللی را امتیازی برای معرفی بیشتر این استان برشمرد و بابیان اینکه امروزه محیط طبیعی، ابنیه و آثار تاریخی و صنایع‌دستی به‌تن‌هایی جاذبه‌های گردشگری یک مقصد را شامل نمی‌شود، گفت: رویداد‌هایی که در یک مقصد یا منطقه رخ می‌دهند، خود می‌توانند به‌عنوان منبعی مهم برای جذب گردشگر به شمار آیند.

احد رجبی راغب بابیان اینکه برگزاری یک رویداد موجب اعتباربخشی، توجه رسانه‌ها و سرازیر شدن سرمایه به یک منطقه می‌شود که در پی آن تأمین هرچه بهتر نیاز‌های مردم محلی و توسعه آن منطقه را به همراه دارد، گفت: این امر سبب می‌شود سرمایه‌گذاری‌های کلانی در استان صورت گیرد که در پی آن تحولی عظیم در زیرساخت‌های این استان رخ خواهد داد.

برگزاری یک رویداد ملی یا بین المللی در استان همدان سیلی از گردشگران را برای دیدن آن رویداد و یا تجربه شرکت در آن ایجاد می‌کند

وی با تأکید بر اینکه برگزاری یک رویداد ملی یا بین‌المللی در استان همدان سیلی از گردشگران را برای دیدن آن رویداد و یا تجربه شرکت در آن ایجاد می‌کند، گفت: باید با برگزاری رویداد‌های ویژه جذب گردشگر در ایام غیر اوج سفر را تقویت کرد.

رجبی راغب به میزبانی همدان از رویداد‌های بین‌المللی اشاره کرد و با بیان اینکه همدان دارای پتانسیل‌های بی‌شماری در زمینه جذب گردشگر است و باید به داشته‌ها توجه کرد؛ گفت: نمونه بارز این استفاده را در شهر جهانی سفال لالجین می‌توان دید که با استفاده از آنتن صداوسیما و معرفی لالجین در برنامه خندوانه طیف وسیعی از گردشگران روانه این شهر شد.

وی بابیان اینکه رویداد‌های همدان ۲۰۱۸ شامل دو رویداد بین‌المللی و آسیایی است و نقش بسزایی در پیشبرد اهداف گردشگری استان خواهد داشت، گفت: تلاش برای توسعه گردشگری استان همدان در برنامه دست‌اندرکاران این بخش قرار گرفته است.

توجه جدی به بخش خصوصی

رجبی راغب یکی از ابزار‌های مفید برای برپایی هرچه بهتر رویداد‌های بین‌المللی را توجه جدی به بخش خصوصی برشمرد و گفت: با اعمال سیاست‌های حمایتی و تشویقی برای فعالان حوزه گردشگری می‌توان مسیر حرکت در این عرصه را هموارتر کرد.

اما کمتر از یک هفته تا شروع تعطیلات عید فطر باقی‌مانده و در این میان دیار همدان شهری سرسبز با بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی ثبت‌شده و آب‌وهوای ویژه که امسال نیز عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی را به خود اختصاص داده، تلاش می‌کند تا گردشگران را به‌سوی خود جلب کند.

در همین خصوص معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برای میزبانی از مسافران تعطیلات عید فطر تجربه میزبانی سال‌های قبل وجود دارد، گفت: ۳ سال پیش در این ایام مشکلاتی در همدان ایجاد شد که در پی آن برای سال‌های بعدی برنامه‌ریزی‌های منسجمی انجام شد.

علی خاکسار با اشاره به حجم بالای ورود مسافر به همدان در تعطیلات عید فطر عنوان کرد: این اتفاق تجربه خوبی بود و برای سال‌های بعد آمادگی ایجاد شد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران، شهرداران و همه در سال جاری پای‌کار هستند، گفت: جلسات مقدماتی ستاد اجرایی خدمات سفر برگزارشده و هفته جاری نیز ستاد استانی خدمات سفر برگزار خواهد شد تا برنامه‌ها نهایی شود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه نکات لازم عنوان شده است، گفت: در جلسه هفته جاری تمامی فرمانداران و اعضای کمیته‌های بین ستادی حضور خواهند داشت و آخرین هماهنگی‌ها و اقدامات عنوان خواهد شد.

رویداد‌های بین‌المللی گردشگری مسئولان را پای‌کار آورده است

خاکسار بابیان اینکه مشکلی برای میزبانی شایسته از مسافران وجود ندارد چراکه میزبانی همدان از رویداد‌های بین‌المللی گردشگری مسئولان را پای‌کار آورده است، گفت: در خصوص برنامه‌های فرهنگی نیز شهرداری‌ها تدارک‌هایی دیده‌اند که برگزار خواهد شد.

وی در ادامه به مشکل «خانه مسافرها» در همدان اشاره کرد و با بیان اینکه این مسئله به مشکل بزرگ ملی تبدیل شده است، گفت: سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان دستگاه متولی گردشگری از ۲ سال قبل خانه مسافر‌ها را به تأسیسات رسمی گردشگری اضافه کرد.

خاکسار بابیان اینکه برای ساماندهی خانه مسافر‌ها دستورالعملی تدوین شد، گفت: به مجری استانی ساماندهی خانه مسافر‌ها در استان همدان مجوز داده شده است.

وی بابیان اینکه کار در حال انجام است، اما متأسفانه افراد بسیار زیادی همچنان به‌صورت غیرمجاز در حال فعالیت هستند، گفت: این یک معضل است و تمام مسئولان استان از استانداری گرفته تا دستگاه قضایی و دادستان در جریان موضوع بوده و پیگیر امر هستند تا وضعیت ساماندهی شود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه آخرین جلسه پیرامون ساماندهی این وضعیت یک ماه پیش در شورای شهر برگزار شد، گفت: طرحی ارائه‌شده و سعی بر این است به‌صورت جدی این قضیه مدیریت شود.

وی با بیان اینکه با متخلفان برخورد خواهد شد، گفت: در ایام پس از تعطیلات عید فطر جلسه‌ای برگزار و تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.

شناسایی ۵۸۵ واحد «خانه مسافر» در استان همدان

وی از شناسایی ۵۸۵ واحد خانه مسافر طی بررسی میدانی در استان همدان خبر داد و اضافه کرد: تاکنون به ۴۷۰ شخص که اداره‌کننده این خانه مسافر‌ها در استان همدان هستند اخطار داده شده است.

خاکسار با بیان اینکه در پی این اخطار ۴۰ واحد پلمب شده است، گفت: برای ۱۱۰ مورد پرونده تشکیل و افراد به اماکن معرفی شدند که در پی آن اماکن برای ۴۵ خانه مسافر صدور مجوز فعالیت را بلامانع اعلام کرد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان بابیان اینکه از مجموع ۵۸۵ واحد شناسایی خانه مسافر در استان همدان تنها ۴۵ خانه مسافر از سوی میراث فرهنگی همدان مجوز فعالیت دارند و مابقی فعالیتی غیرقانونی دارند، ابراز امیدواری کرد این معضل به‌زودی رفع شود.

پیش‌بینی خانه‌هایی در روستای علیصدر برای اسکان گردشگران

معاون گردشگری شرکت سیاحتی علیصدر همدان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای اسکان مسافران با بیان اینکه در روستای علیصدر خانه‌هایی برای اسکان در نظر گرفته شده است، گفت: مازاد گردشگران در ایام شلوغی و پیک مسافر به خانه‌های پیش‌بینی‌شده در روستای علیصدر هدایت می‌شود.

وی با بیان اینکه در روستای «گل‌تپه» نیز مدرسه و سالن‌های ورزشی برای اسکان مسافران پیش بینی شده است، گفت: ظرفیت خانه‌های بوم گردی نیز برای مواقع نیاز مدنظر قرار می‌گیرد.

ملکی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی در مجموعه علیصدر پایگاه فرهنگی دایر کرده و بر امور نظارت دارد، گفت: امیدواریم ایام خوشی برای مسافران فراهم شود.

معاون امور عمرانی استاندار همدان نیز در همین خصوص بابیان اینکه گردشگری اولویت توسعه استان همدان است، گفت: از فرصت پیش‌آمده در تعطیلات؛ همچون تعطیلات عید فطر که با موج مسافر همراه است باید استفاده کرد.

محمود رضا عراقی افزود: ایام تعطیلات عید فطر، فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری همدان به مسافران و رونق صنعت توریسم در این استان است.

وی ایجاد اشتغال را از دستاورد‌های توجه به گردشگری برشمرد و گفت: باید در ایام تعطیلات پیش رو اطلاع‌رسانی در ورودی شهر‌ها منسجم باشد.

معاون عمرانی استاندار همدان بر آمادگی آموزش‌وپرورش برای اسکان مسافران عید فطر تأکید کرد و گفت: برگزاری رویداد همدان ۲۰۱۸، آزمون بزرگی برای سنجش میزان توانمندی این شهر در رونق گردشگری خارجی محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید در استان همدان علاوه بر ایجاد زیرساخت‌ها که در حال انجام است، الگو‌های رفتاری خود را نیز با رفتار ساکنان مهد تاریخ و تمدن ایران‌زمین متناسب کنیم، گفت: باید با مسافران به‌گونه‌ای رفتار کرد که بازهم به همدان سفر کنند.

آنچه مسلم است؛ در استان همدان ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که با برنامه‌ریزی می‌توان ضمن شناساندن ظرفیت‌ها همدان را برای تبدیل‌شدن به مقصد گردشگری مطرح کرد.

تعطیلات پیش رو هرچند فرصتی اندک است، اما برای همدان آزمونی محسوب می‌شود تا میزان آمادگی خود را برای میزبانی از گردشگران خارجی که با برگزاری رویداد‌های بین‌المللی همدان ۲۰۱۸ پا به دیار هگمتانه می‌گذارند بسنجد که امید است از این آزمون سربلند بیرون بیاید.

 

اخبار تهران

دانلود تقویم سال 98

دانلود نقشه متر. تهران

زیارت عاشورا همراه با صوت زیبا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار