تغییر الگوی کشت و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری به عنوان یک رویکرد اساسی در جهاد کشاورزی باید با جدیت مدنظر قرار گیرد.
کد خبر: ۶۱۸۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷ 13 June 2018
تغییر الگوی کشت و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری به عنوان یک رویکرد اساسی در جهاد کشاورزی باید با جدیت مدنظر قرار گیرد.

به گزارش تابناک همدان، به مناسبت آغاز هفته جهاد کشاورزی نشست مدیران جهادکشاورزی و فرماندار شهرستان همدان برگزار شد.

فرماندار شهرستان همدان در این نشست کاهش منابع آب را یکی از اساسی‌ترین مشکلات دانست و گفت: در صورت عدم مدیریت و فرهنگ سازی متناسب با این وضعیت با شرایط بحرانی و تنش‌های اجتماعی ناشی از آن نیز مواجه خواهیم بود.

علی تعالی افزود: توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، تغییر و مدیریت مطلوب الگوی کشت از جمله سیاست‌هایی اقدام عملی داشته باشد، خاطر نشان ساخت: به هیچ وجه در چنین شرایط اقلیمی کشت محصولاتی مانند هندوانه و سیب زمینی با توجه به میزان آب مصرفی مقرون به صرفه نیست.

وی با اشاره به نزولات جوی مناسب در یکماه گذشته افزود: فروردین ماه سال جاری سد اکباتان همدان کمتر از یک سوم ظرفیت آب داشت و برای تامین آب شرب هم با مشکل مواجه بودیم، اما باغداران و مصرف کنندگان بخش کشاورزی همچنان خواستار حق آبه خود از این سد مانند سنوات گذشته بودند که طبیعتا امکان پذیر نیست.

فرماندار همدان در ادامه با اشاره به فرا رسیدن هفته جهاد کشاورزی و تبریک این مناسبت یادآور شد: جهاد سازندگی از جمله نهاد‌هایی است که معمار کبیر انقلاب اسلامی در کنار برخی از نهاد‌های دیگر، چون سپاه پاسداران بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شد.

وی افزود: امام راحل با هوشیاری و تیزبینی دستور تشکیل این نهاد‌ها را صادر کرد تا خدمات مورد نیاز مردم بویژه در مناطق محروم مد نظر قرار گیرد، چون یکی از آسیب‌های برگی که در آن دوران مواجه بودیم نارضایتی‌های ناشی از این محرومیت‌ها بود.

تعالی خاطر نشان ساخت: رساندن بسیاری از خدمات و زیرساخت‌های اساسی مورد نیاز به اقصی نقاط کشور و بویژه مناطق کمتر برخوردار از جمله مهمترین ماموریت‌های این نهاد مقدس بود که بخوبی از عهده آن بر آمد و نظام نوپای جمهوری اسلامی را در برابر بسیاری از تحرکات و خدشه‌هایی که مواجه بود تقویت کرد.

وی با اشاره به ادغام این نهاد انقلابی با سازمان کشاورزی اظهار کرد: جهاد کشاورزی نیز با گستردگی ماموریت‌های محوله در اقصی نقاط کشور منشاء خدمت و تداوم همان رویکرد انقلابی است که امام راحل ترسیم کرد و باید همواره با روحیه جهادی در بخش کشاورزی برای تقویت تولید در این بخش گام بر دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان نیز در این نشست فرا رسیدن هفته جهاد کشاورزی را بویژه به همه فعالان بخش کشاورزی تبریک گفت و خاطر نشان کرد: جهاد کشاورزی با تلاش در جبهه تولید در جهت تامین امنیت غذایی مردم گام بر می‌دارد و ماموریت‌های گسترده‌ای برعهده دارد.

حسین فضلی افزود: در شهرستان همدان حدود ۹۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم که میزان تولیدات بخش‌های مختلف آن بالغ بر ۵۰۰ هزار تن می‌باشد.

وی اظهار کرد: مهمترین مشکلات بخش کشاورزی در شهرستان همدان کاهش چشمگیر منابع آب، خشک شدن دشتها، خرد بودن و قطعه بندی اراضی زراعی و باغات و اهداف اصلی ما استفاده بهینه از منابع آب و توسعه مکانیزاسیون و سیستم‌های نوین آبیاری است.

وی برخورداری از نیرو‌های مجرب، تحصیلکرده و متخصص در بخش کشاورزی را از جمله پتانسیل‌های جهاد کشاورزی شهرستان دانست و افزود: با اتکا به این همکاران توانمند و تلاش مستمر آن‌ها در بخش‌های مختلف بدنبال پیشبرد اهداف و سیاست‌های تعیین شده در بخش کشاورزی هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان تصریح کرد: بحث کشاورزی حفاظتی را باید تقویت کنیم که در این راستا گسترش فعالیت‌های آموزشی و ترویجی و ارتباط مستمر با جامعه کشاورزی شهرستان را مد نظر قرار دادیم.

فضلی افزود: ۷۰ درصد اراضی مستعد بخش کشاورزی شهرستان همدان تحت سیستم‌های نوین آبیاری قرار گرفته، اما همچنان در بخش‌هایی شیوه‌های سنتی انتقال آب و آبیاری بشدت منابع آبی ما را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی، جلوگیری از مصرف بی رویه کود‌ها و سموم و پیشگیری از آلودگی محیط زیست نیز در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان قرار دارد که در این راستا نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

فضلی خرد کردن قطعات کشاورزی به ویژه باغات را از مشکلات بخش کشاورزی شهرستان همدان برشمرد و بیان کرد: متاسفانه قوانین موجود در این راستا پاسخگو نیست و در مباحث دیگری، چون محصور کردن و احداث خانه باغ که با تقاضا‌های متعددی مواجه هستیم ومشکل قانونی داریم که نیاز به بازنگری و اصلاح قوانین داریم.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار