سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: پیوستن به FATF در وضعیت فعلی هیچ فایده‌ای برای ما نداشته بجز اینکه یک قانون و تعهدی برای خودمان ایجاد و خود را محدودتر می‌کنیم.
کد خبر: ۶۱۸۲۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶ 12 June 2018
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: پیوستن به FATF در وضعیت فعلی هیچ فایده‌ای برای ما نداشته بجز اینکه یک قانون و تعهدی برای خودمان ایجاد و خود را محدودتر می‌کنیم.
 
به گزتارش تسنیم حجت‌الاسلام احد آزادیخواه با اشاره به اینکه وقتی ما تعهدی را امضاء می‌کنیم باید ضمن آن یک فوائدی برای ملت و کشور ما ایجاد کند، اظهار داشت: موافقین FATF بگویند آن فوائد چیست؟ که ما فردا بتوانیم به مردم پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به اظهارات برخی مو‌افقین طرح FATF که می‌گویند همه کشور‌های جهان به جزء ما به این طرح پیوسته‌اند، تصریح کرد: استکبار جهانی، آمریکا و کشور‌های اروپایی علیه کدامی ک. از کشور‌های دنیا مثل جمهوری اسلامی این همه توطئه ریخته است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه ما در هیچ زمینه‌ای قابل مقایسه با کشور‌های دنیا نبوده و از نظر آن‌ها اصلا قابل نبودیم، گفت: کشور ما ده‌ها بار در معرض تهدید، ترور و تحریم قرار گرفت و آن‌ها هرچه از دستشان آمد کوتاهی نکردند.

آزادی‌خواه با تاکید بر اینکه من صددرصد با پیوستن به این طرح مخالفم، گفت: چه نیازی دارد به جای اینکه ما خوداتکایی و خودباوریمان را افزایش دهیم بخواهیم به این کنوانسیون که هیچ فایده‌ای برای ما ندارد بپیوندیم.

وی علت اصلی مخالفت خود را در هم تنیدگی قانون FATF با برجام دانست و افزود: اگر برجام موفقیت آمیز بود باز یک روزنه‌ای وجود داشت که پیوستن به کنوانسیون فواید حداقلی برای کشور داشته باشد، اما اکنون‌که برجام نیز نافرجام مانده پیوستن به این طرح اصلا به صلاح کشور نیست.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه با پیوستن به این کنوانسیون ما نباید اشتباه دوم خود بعد از معطل کردن کشور پس از برجام را تکرار کنیم، عنوان‌کرد: پیوستن به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم، پالرمو و مبارزه با پول‌شویی ضرورتی برای جمهوری اسلامی ندارد. جمهوری اسلامی می‌تواند اصلا عضو این کنوانسیون نشود و یا اگر می‌خواهد بشود باید فوائد و حداقل‌هایی را برای خود ترسیم کند.

وی بیان کرد: مسلئه‌ای که ما امروزه با آن مواجه هستیم این است که ما هم آنچه را که از فوائد فرضی این قانون مطرح می‌شود را بلدیم تصریح کرد:، اما سئوال ما از موافقین این طرح این است که مگر موفقیت ما در برجام چقدر بوده که می‌خواهیم مو‌فقیت بعدی را در FATF داشته باشیم.

آزادیخواه با بیان اینکه زمانی ممکن بود این کنوانسیون حداقل‌هایی را به لحاظ گشایش اقتصادی برای کشور ایجاد کند که ما در برجام موفقیتی داشتیم، گفت: حالا که آمریکا‌یی‌ها بدعهدیشان را نشان داده و مذاکرات را ناتمام و برجام را نافرجام‌گذاشتند و اروپائیان هم قطعا یکی پس از دیگری به دنبال آمریکا می‌روند و شرکت‌های غربی یکی پس از دیگری از کشور خارج می‌شوند پیوستن به این کنوانسیون چه فایده‌ای برای ما دارد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس خطاب به موافقین طرح پیوستن به کنوانسیون، گفت: آیا با پیوستن به FATF خط اعتباری برای بانک‌های ما باز می‌شود، آیا آن‌ها ما را از تحریم خارج می‌کنند و یا اگر ما با قانون پول‌شویی و تامین‌مالی تروریسم مبارزه کنیم شرکت‌های اروپایی به کشور باز می‌گردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار