دهکده تفریحی توریستی گنج نامه همدان واقع در دامنه کوهستان الوند، منزلگاه بهشتی گردشگران داخلی و خارجی به ویژه در سال جاری میلادی محسوب می‌شود؛ سالی که دیار هگمتانه به عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی انتخاب شده است.
کد خبر: ۶۱۸۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰ 12 June 2018
 دهکده تفریحی توریستی گنج نامه همدان واقع در دامنه کوهستان الوند، منزلگاه بهشتی گردشگران داخلی و خارجی به ویژه در سال جاری میلادی محسوب می‌شود؛ سالی که دیار هگمتانه به عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی انتخاب شده است.

به گزارش ایرنا، انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ باعث شده تا دهکده تفریحی، توریستی و ورزشی گنج نامه همدان بیش از گذشته به عنوان عروس بام‌های ایران زمین برجسته شود.

این مجتمع توریستی به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد همدان در تمامی ایام مورد توجه گردشگران و مسافران داخلی و خارجی قرار دارد و فاصله پنج کیلومتری آن تا شهر همدان سبب شده تا مسیر دسترسی گردشگران به سهولت فراهم شود.

اگر چه مخالفت‌هایی در اوایل ساخت این مجموعه صورت گرفت، اما با گذشت زمان و ایجاد زیرساخت‌های متنوع و نیز خدمات دهی مطلوب این مجموعه، نگاه منتقدان به احداث منطقه توریستی تفریحی گنج نامه تغییر و حمایتی شد تا جایی که حتی برخی کوهنوردان نیز از تله کابین برای تردد مسیر اولیه خود استفاده می‌کنند.

انتهای این دهکده به دشت میشان به عنوان یکی از مناطق بکر ارتفاعات کوهستانی همدان منتهی می‌شود که بسیاری از صاحب نظران از آن به عنوان منزلگاه بهشتی یاد می‌کنند.

دشت یا همان میدان میشان بیش از نیم قرن اقامتگاه موقت کوهنوردان است و در مسیر اصلی صعود به قله الوند قرار دارد و وسعت آن حدود یک هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا به ۲ هزار و ۶۰۰ متر می‌رسد.

در گذشته عشایر غرب و جنوب غربی کشور از این دشت به عنوان کوچ ییلاقی خود استفاده می‌کردند؛ چرا که میدان میشان مملو از آب‌های روان، چمن زار و مناظر زیبای طبیعی و محیطی امن برای استقرار چادرسیاه بود.

گستردگی سطح این دشت با پوشش چمن، از نیم قرن پیش به عنوان جایگاهی همیشگی برای استراحت و اتراق کوهنوردان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حالا علاوه بر کوهنوردان، گردشگران نیز می‌توانند با پیمودن خط تله کابین از این منزلگاه بهشتی ساعاتی بهره‌مند شوند.

این دشت در بهار و پاییز، به ویژه در تعطیلات یکی از مناطق مورد استقبال عموم مردم به شمار می‌رود و احداث تله کابین گنج نامه طی سال‌های گذشته مسیر دسترسی به این مکان را هموار ساخته است.
 
 عروس بام‌های ایران زمین

به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران، قرار گرفتن این دهکده توریستی تفریحی در کنار کتیبه‌های گنج نامه، طبیعت بکر و زیبا، باغ‌ها و رودخانه بی نظیر که تا ارتفاعات الوند گسترده شده، این منطقه را به عنوان عروس بام‌های ایران زمین مطرح ساخته است.

دهکده گنج نامه در واقع در مسیر اصلی صعود به قله الوند قرار دارد و در انتهای خط تله کابین که به دشت میشان منتهی می‌شود می‌توان سیمای شهر همدان را به راحتی رویت کرد.

از سوی دیگر چمن زار دشت میشان این امکان را به گردشگران می‌دهد تا ساعاتی را در این دشت نشسته و از زیبایی‌های خدادادی آن بهره‌مند شوند؛ افزون بر اینکه گل‌های رنگارنگ خودرو در ایام بهار و تابستان در این دشت می‌رویند که زمینه عکاسی طبیعت را نیز مهیا ساخته است.

عروس بام‌های ایران حتی در فصول پاییز و زمستان نیز از ویژگی‌های خاص طبیعی برخوردار است و جزو مناطقی به شمار می‌رود که جلوه گاه چهار فصل مختلف است.

 گنج نامه قطب امکانات تفریحی

دهکده گنج نامه با صد‌ها امکانات و پروژه‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی درحال خدمات رسانی مناسب به مسافران در ایام مختلف سال است.

این منطقه با سرمایه گذاری بخش خصوصی توانسته جلوه ویژه‌ای به لحاظ گردشگری به همدان بدهد و با تجهیز و سرویس نهایی دستگاه‌ها و توجه ویژه به امنیت و راحتی استفاده از امکانات موجود در مجموعه به خصوص خط تله کابین و ورزش‌های بانجی، اسکای تریال و تیرول، این مجموعه به مهمان نوازی از گردشگرانی که به تماشای الوند می‌روند، می‌پردازد.

خط تله کابین این مجموعه با یک هزار و ۶۸۰ متر طول، دکل بانجی منحصر به فرد در خاورمیانه با ۴۲ متر ارتفاع و دو سکوی پرش، ورزش اسکای تریال، تیرول و امکانات خدماتی و اقامتی دو سایت موجود در منطقه خدمات دهی می‌کند.

همچنین مجتمع تفریحی گنج نامه توان پذیرش چهار هزار و ۵۰۰ مسافر در روز را دارد و این مجتمع در کنار یک هزار و ۷۰۰ اثر و بنای تاریخی موجب حضور بیشتر مسافران و تقویت صنعت توریسم در همدان شده است.

استقرار امکانات ورزشی کم نظیر در این مجتمع نظیر ریل سورتمه، پیست اسکی در ارتفاع سه هزار متری، دیواره سنگ نوردی و ایجاد غار مصنوعی، رستوران‌ها و کافی شاپ‌های مدرن در کنار فروشگاه‌های عرضه کالا و نیز شهربازی سرپوشیده موجب حضور بیشتر گردشگران شده است.

همچنین ایجاد غرفه‌های هنری‌های تجسمی و صنایع دستی، غار اکواریوم، سوئیت‌های اقامتی، مسیر گردشگری مستقیم تا آبشار گنج نامه، سرسره پرواز و سایر بازی‌های هیجانی از دیگر طرح‌های ایجاد شده مجتمع تفریحی توریستی و ورزشی تله کابین گنج نامه است که این منطقه را از دیگر مناطق گردشگری کشورمان متمایز می‌کند.

اتاق نمک درمانی نیز یکی از بخش‌های منحصر به فرد دهکده توریستی تفریحی گنج نامه همدان است که هرساله گردشگران زیادی از این امکان ایجاد شده، بهره می‌گیرند.

نمک درمانی از موثرترین روش‌های درمان بیماری‌های پوستی و تنفسی است به طوری که می‌توان ویتامین هوا (یون منفی) را در اتاق نمک دهکده توریستی گنجنامه جذب کرد.

درمان سرماخوردگی عمومی و آنفلوآنزا، از بین بردن التهاب مجاری تنفسی و سینوزیت، بهبود سرفه‌های ناشی از مصرف سیگار و دخانیات، خواب راحت و کاهش خروپف در خواب، بهبود بیماری‌ها و حساسیت‌های پوستی، زدودن آلودگی‌های هوایی از مجاری تنفس، کاهش واکنش‌های آلرژیک به آلودگی هوا، استرس مزمن و خستگی‌های مزمن بی‌دلیل، کمک به کاهش التهاب و درمان عفونت گوش و ناراحتی‌های پوستی نظیر اگزما، آکنه، درماتیت و پزوریازیس از مزایای اتاق نمک است.
 
حمایت مسئولان و رسانه‌ها مایه دلگرمی است

رئیس هیات مدیره مجتمع تفریحی، توریستی، ورزشی گنج نامه همدان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: حمایت و توجه ویژه مسئولان و رسانه‌های همدان در حوزه گردشگری مایه دلگرمی سرمایه گذاران بخش خصوصی است.

سعید ترابیان افزود: صنعت گردشگری یکی از راهکار‌های مهم و مناسب در توسعه استان همدان به شمار می‌رود و رونق این صنعت در اشتغالزایی و اقتصاد پویاست.

وی با قدردانی از شورا و شهرداری همدان در حمایت از حوزه گردشگری و رفع دغدغه‌ها موجود گفت: یکی از مهمترین اقدامات شهرداری همدان در دوره مدیریت شهردار جدید جمع آوری دستفروشان گنج نامه و ساماندهی این منطقه گردشگری است.

وی افزود: این اقدام موجب رضایتمندی شهروندان و گردشگران نیز شده است و از سوی دیگر می‌توانیم نسبت به ارائه خدمات بهتر در این منطقه برنامه ریزی کنیم.

ترابیان بیان کرد: در ماه‌های اخیر نیز اجرای مصوبات و اراده جدی مسئولان منجر به تحول بسیار خوب در حوزه گردشگری شده است و نمونه بارز آن رشد قابل توجه گردشگر در نوروز امسال بود.

این سرمایه گذار حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: همدان با توجه به ویژگی‌های خاص تاریخی و طبیعی می‌تواند در راس گردشگری کشور مطرح باشد و به طور قطع همین حمایت جدی مسئولان می‌تواند در آینده‌ای نزدیک شرایط را بیش از قبل بهبود بخشد.

ترابیان گفت: شهرداری یکی از بازوان پرتوان در رونق گردشگری است و طرح‌هایی که در سال‌های گذشته راکد مانده بود، با درایت و اراده شهردار فعلی به ثمر نشست.

رئیس هیات مدیره مجتمع تفریحی، توریستی و ورزشی گنج نامه همدان با تاکید بر اینکه باید از رویداد بین المللی 'همدان ۲۰۱۸' بهترین استفاده را کرد، گفت: این رویداد مقدمه بسیار خوبی برای ایجاد تحول عظیم در حوزه گردشگری است.

ترابیان افزود: تاکنون ۶۵۰ میلیارد ریال در ایجاد مجتمع تفریحی، توریستی، ورزشی گنج نامه هزینه شده است که با حمایت و دلگرمی ایجاد شده از سوی مسئولان می‌توان به توسعه این بخش و جذب سرمایه گذار جدید در حوزه گردشگری نیز اقدام کرد.

نبود جاده مشکل منطقه گردشگری گنج نامه

رئیس هیات مدیره مجتمع تفریحی، توریستی و ورزشی گنج نامه همدان در ادامه گفت: نبود مسیر دسترسی مناسب مشکل اصلی این منطقه گردشگری است و اگر مسیر مناسب برگشت برای این محور ایجاد شود، تاثیر بسزایی در جذب گردشگر خواهد داشت.

ترابیان افزود: این مسیر به دلیل استقبال گردشگران و مردم همدان، از بار ترافیکی بالایی به ویژه در ۶ ماهه نخست سال برخوردار است و همین مساله منجر به انصراف اغلب گردشگران از به انتها رساندن مسیر به دلیل توقف در ترافیک می‌شود.

وی اضافه کرد: از مسئولان انتظار داریم چاره‌ای برای این معضل ترافیکی در جاده گنج نامه اتخاذ کنند تا شاهد روان سازی در تردد خودرو‌ها و فراهم سازی مسیر برای گردشگران به این منطقه مهم گردشگری باشیم.

وی بیان کرد: شهرداری همدان با مدیریت عباس صوفی شهردار جدید در ماه‌های اخیر خدمات قابل توجهی را در حوزه‌های شهری به ویژه گردشگری و ترافیک داشته است و امیدوارم با حمایت سایر مسئولان بتوانند مسیر برگشت گنج نامه را احداث کنند و معضل ترافیک این مسیر را برای همیشه برطرف سازند.

ترابیان با مهم ارزیابی کردن رویداد همدان ۲۰۱۸ اظهار داشت: بخش خصوصی در کنار مسئولان ارشد اجرایی میزبان این رویداد بین المللی هستند و اکنون زمان آن رسیده که خبرنگاران حس مطالبه گری را بالا ببرند و به جای ایراد گرفتن از طرح‌ها و اقدامات صورت گرفته، راهکار ارایه داده و کمک کنند تا مسئولان نیز سد‌های ایجاد شده را از مسیر حمایتی سرمایه گذاران به ویژه بخش خصوصی بردارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار