آیین گلریزان سنتی نیکو و به یادگار مانده از پهلوانان و نام آوران برای برداشتن بار‌های بر زمین افتاده است و ساکنان همدان در واپسین شب‌های ماه رمضان برای گره گشایی از مشکلات زندانیان آستین همت را بالا زدند.
کد خبر: ۶۱۷۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱ 12 June 2018
آیین گلریزان سنتی نیکو و به یادگار مانده از پهلوانان و نام آوران برای برداشتن بار‌های بر زمین افتاده است و ساکنان همدان در واپسین شب‌های ماه رمضان برای گره گشایی از مشکلات زندانیان آستین همت را بالا زدند.

به گزارش ایرنا، حبس، به طور قطع تلخ‌ترین واژه برای همه افراد به ویژه خانواده‌هایی است که عزیزان شان را پشت میله‌های زندان به نظاره می‌نشینند و شب‌ها و روز‌ها را به امید پایان یافتن این وضعیت سپری می‌کنند.

چه بسیار افرادی که به واسطه یک اشتباه و سهل انگاری کوچک آینده خود و خانواده اشان را یک شبه به بیراهه کشانده و باید سال‌ها تاوان آن را بدهند.

زندانی شد عضوی از خانواده را می‌توان آغازی برای یک چالش بزرگ دانست، چراکه خانواده علاوه بر آمادگی برای رویارویی با آسیب‌های اجتماعی و نگاه منفی جامعه، باید سعی در تامین نقدینگی برای جلب رضایت شاکی را داشته باشد.

کانون گرم بسیاری از خانواده‌ها به خاطر این سهل انگاری‌ها به ظاهر کوچک و زندانی شدن سرپرست خانواده به سردی گراییده و شیرازه اش از هم گسسته می‌شود.

چه بسا قرار گرفتن در تنگنای اقتصادی موجب می‌شود فرزندان این خانواده‌ها به جای تلاش برای کسب علم از سنین نوجوانی وارد بازار کار شوند تا بتوانند باری از دوش خانواده بردارند.

اهالی استان همدان همه ساله در ماه مبارک رمضان با حضور در جشن گلریزان زمینه آزادی شمار زیادی از زندانیان جرایم غیر عمد را فراهم می‌کنند.

در آیین جشن گلریزان که یکشنبه شب در سالن انصار سپاه همدان برگزار شد معاون اداره کل دادگستری استان همدان بیان کرد: با مراجعه به متون دینی و شرعی درمی یابیم که کفالت اجتماعی و حمایت از افراد درمانده یک وظیفه اجتماعی و شرعی است.

حسن خانجانی موقر افزود: ستاد دیه به عنوان یک نهاد مردمی به همت خیران شکل گرفت و نهاد‌هایی نظیر دادگستری، سازمان زندان‌ها و کمیته امداد امام خمینی (ره) هم علاوه بر کمک به این نهاد مردمی برای جمع آوری کمک‌های مردمی و رساندن آن به افراد نیازمند پیشگام شدند.

وی با عنوان اینکه برای کاهش جمعیت زندان‌ها پیشگیری بر درمان اولویت دارد، گفت: چنانچه مردم در چند حوزه، ابتدایی‌ترین مسایل را رعایت کنند به طور حتم نیاز به برگزاری جشن‌های گلریزان نخواهد بود.

معاون دادگستری همدان تاکید کرد: اهمیت دقت در معاملات به گونه‌ای است که در یکی از آیه‌های سوره بقره بر این موضوع تاکید شده است.

خانجانی موقر خواستار دقت در امضای اسناد و پیش بینی شهود در جریان انجام معاملات همچنین توجه در ضمانت و صدور چک شد تا جمعیت زندانیان کاهش یابد.

وی ادامه داد: همچنین زوجین و والدین هنگام ازدواج در تعیین مهریه دقت داشته باشند و بدانند که پرداخت مهریه یک مسئولیت شرعی است.

معاون دادگستری همدان بر تعیین مهریه معقول و سخت گیری نکردن در تعیین مهریه تاکید کرد تا از زندانی شدن داماد‌ها در آغازین روز‌های زندگی مشترک پیشگیری شود.

خانجانی موقر اظهارداشت: بخشی از زندانیان جرایم غیرعمد، افراد ناتوان در پرداخت دیه ناشی از سوانح رانندگی هستند که در صورت بیمه کردن خودرو، قرار ندادن خودرو در اختیار افراد فاقد گواهینامه و مهارت و رانندگی نکردن با عجله و شتاب می‌توان از زندانی شدن این قبیل افراد جلوگیری کرد.

یکی از هنرمندان و بازیگران شاخص ملی در حوزه سینما و تلویزیون نیز بیان کرد: در قاموس ایرانی مهر، محبت، عشق و گذشت از گذشته وجود داشته است.

فخرالدین صدیق شریف یادآوری کرد: یکی از مرام‌های پهلوانان‌ها در قدیم برگزاری جشن گلریزان بود تا از این طریق با همکاری پهلوانان شهر گره از مشکلات افراد ناتوان بگشایند.

وی ادامه داد: پس از جمع شدن کمک‌های مردمی، این پول در اختیار یک فرد معتمد قرار می‌گرفت تا به صورت ناشناس در اختیار فرد نیازمند قرار دهد.

این هنرمند گفت: آزادی یک زندانی جرایم غیر عمد را نباید فقط آزادی یک مددجو دانست بلکه با این کار نسل‌ها از آسیب و ناهنجاری‌های اجتماعی مصون می‌مانند.

صدیق شریف توضیح داد: با زندانی شدن سرپرست خانواده احتمال گرفتار شدن فرزندان آن‌ها در دامن آسیب‌های اجتماعی نظیر سرقت، فساد و اعتیاد زیاد است و نسل‌های پس از وی نیز با این چالش مواجه می‌شوند.

وی افزود:، اما با آزادی زندانی و حضور والدین در کانون خانواده، فرزندان از آسیب‌های اجتماعی به دور مانده و نسل‌های آن‌ها نیز انسان‌های سالم خواهند بود.

این بازیگر مشهور خطاب به مردم همدان عنوان کرد: همه شما می‌توانید یک پهلوان باشید و دریچه قلب خود را برای ورود خداوند و ورود عشق به قلبتان باز کنید.

صدیق شریف افزود: هر فردی احتمال می‌رود مرتکب یکی از جرایم غیر عمد و گرفتار شدن در بند زندان شود بنابراین با متصور کردن این موقعیت برای خود، بهتر می‌توان شرایط زندانیان و خانواده هایشان را درک کرده و برای کمک به آزادی آن‌ها اقدام کرد.

مدیرعامل عامل ستاد دیه استان همدان نیز بیان کرد: ۲۸۶ تن هم اینک در زندان‌های این استان به خاطر جرایم غیر عمد حضور دارند که ۶ تن از آن‌ها زن هستند.

یداله روحانی منش افزود: همچنین ۲۷۶ آزادی با ۲۴۲ میلیارد ریال بدهی سال گذشته با همت و کمک خیران و گذشت شکات آزاد شده و به آغوش خانواده بازگشتند.

وی شاکیان را بزرگترین حامیان مالی ستاد دیه دانست و بیان کرد: ۴۵ درصد از مجموع بدهی زندانیان معادل ۹۴ میلیارد ریال توسط این افراد بخشیده شد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار