معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان از آغاز تدوین برنامه‌های بزرگداشت عین القضات خبر داد و گفت: در این ارتباط چند برنامه ادبی و فرهنگی با مشارکت نهاد‌های علمی و هنری قطعی شده است.
کد خبر: ۶۱۷۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴ 11 June 2018
 معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان از آغاز تدوین برنامه‌های بزرگداشت عین القضات خبر داد و گفت: در این ارتباط چند برنامه ادبی و فرهنگی با مشارکت نهاد‌های علمی و هنری قطعی شده است.

به گزارش مهر، مجید فروتن اظهار داشت: نشست هم اندیشی علمی و تخصصی، تجدید چاپ کتاب‌های با موضوع عین القضات، رویداد ادبی و همایش علمی تا کنون برنامه ریزی شده است.

وی توضیح داد: نشست هم اندیشی با همکاری بنیاد بوعلی سینا و با دعوت از اساتید برجسته دانشگاهی که در حوزه عین القضات مطالعه و پژوهش داشته اند، برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و هنری ارشاد اسلامی همدان با بیان اینکه در شرح زندگی و احوال عین القضات، اساتید و آثار این فیلسوف کتاب‌های بسیاری نگاشته شده است، خاطرنشان کرد: برخی از این کتب دوباره چاپ می‌شوند.

فروتن همچنین به برگزاری همایش بزرگداشت عین القضات اشاره کرد و گفت: این همایش علمی در سطح ملی خواهد بود و رویداد ادبی عین القضات برنامه دیگری است که توسط خانه شعر و ادب اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: در این رویداد ملی شعرا و ادیبان همدانی به شعرخوانی، بیان‌های ادبی و خاطره گویی از عین القضات می‌پردازند.

فروتن یادآورشد: ستاد بزگداشت عین القضات به زودی تشکیل و زمان و نحوه برگزاری برنامه‌های امسال مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نهضت معرفی مفاخر همدان به جهانیان با تدبیر استاندار دیار هگمتانه از چهار سال پیش با نامگذاری سالانه همدان به نام یکی از مشاهیر و بزرگانی همچون میرسید علی همدانی، سیدجمال الدین اسدآبادی، بابا طاهرعریان آغاز و امسال نیز به نام عین القضات ادامه دارد.

عین القضات همدانی حکیم، نویسنده، شاعر، مفسر قرآن، محدث و فقیه ایرانی بود و در عرفان و تصوف در جایگاه بالایی قرار داشت و به سبب تبحری که در فقه بدست آورد عنوان قاضی و مدرس یافت.
 
عین القضات اندیشمند و روشنگری آزادیخواه بود که همچون منصور حلاج در گفتن آنچه می‌دانسته بی پروائی می‌کرد و به اعتقاد بسیاری از محققان تالیفات بسیاری دارد که سزاوار ستایش است.

وی در سال ۴۷۶ هجری شمسی در همدان متولد و در سال ۵۰۹ در مدرسه‌ای که به تربیت و ارشاد مریدان و وعظ می‌پرداخت به شهادت رسید.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار