دلار غیررسمی تکان نخورد
کد خبر: ۶۱۷۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴ 10 June 2018
 شکست پی‌درپی مرز‌های مقاومتی در بازار سکه، بازتابی از تغییر انتظارات معامله‌گران است. در اولین روز هفته، سکه تمام‌بهار آزادی با ۸۰ هزار تومان افزایش به قیمت ۲ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان رسید. ثبت سقف تاریخی سکه در شرایطی رقم خورد که بهای طلای جهانی و دلار در بازار داخلی رشد خاصی نداشت. در کنار تغییر انتظارات، گروه دیگری ممنوعیت معاملات ارزی در بازار آزاد را در رکوردزنی سکه موثر دانستند. مهم‌ترین نشانه مشخص از تغییر انتظارات سکه‌بازان، صعود قابل‌ملاحظه قیمت‌ها در بازار آتی بود.
 
بازتاب انتظارات در بازار سکه

در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی از دو مرز مقاومتی عبور کرد. سکه که در ابتدای روز ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان قیمت خورده بود، به سرعت از مرز اول ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومانی عبور کرد. قدرت‌نمایی معامله‌گران سکه از آنجا بیشتر مشخص شد که پس از شکست این مرز، رشد بهای فلز گرانبهای داخلی با سرعت بیشتری ادامه پیدا کرد. در ساعات پایانی روز، سکه از مرز دوم مقاومتی یعنی عدد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی عبور کرد و به بهای ۲ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان رسید. این قیمت ۸۰ هزار تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود و موجب شد فلز گرانبهای داخلی به سطحی برسد که در ادوار گذشته هرگز تجربه نکرده بود. بیشتر فعالان بازار صعود ۸۰ هزار تومانی سکه را بازتابی از انتظارات معامله‌گران دانسته‌اند. رکوردزنی سکه در شرایطی رخ داد که در بازار غیررسمی ارز، دلار نوسان خاصی را از خود نشان نداد و در همان ابتدای کانال ۶ هزار و ۵۰۰ تومان باقی ماند.
 
بال‌های رکوردزنی سکه

به گفته فعالان، افزایش قیمت سکه در روز‌های اخیر بیشتر ناشی از تغییر انتظارات معامله‌گران بازار نقدی و رشد بهای این فلز گرانبها در معاملات آتی دی ماه بوده است. به باور بازیگران باتجربه بازار، معامله‌گران افزایشی سکه از یکسو انتظار دارند بهای اونس در بازار‌های جهانی در میان‌مدت با افزایش مواجه شود؛ سکه‌بازانی نیز که به افزایش قابل‌توجه اونس دل نبسته‌اند، امیدوارند طلای جهانی کاهش چندانی را نیز تجربه نکند. این دسته از افزایشی‌های بازار سکه، بیشتر به متغیر‌های بازار‌های داخلی چشم دوخته‌اند. آن‌ها تصور می‌کنند، با آغاز عملی تحریم‌ها، به‌تدریج قیمت دلار از سطوح فعلی فاصله خواهد گرفت و رشد آن محرک رکوردزنی قیمت سکه خواهد شد. چنین انتظاراتی به نظر می‌رسد خرید‌ها را در بازار نقدی سکه بالا برده و قیمت را با نوسانات افزایشی قابل‌ملاحظه‌ای رو به کرده است. سکه پنج‌شنبه دو هفته پیش زیر ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قرار داشت، ولی در کمتر از ۵ روز کاری ۳ مرز مقاومتی ۲ میلیون و ۲۰۰، ۲ میلیون و ۲۵۰ و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را شکست.
 
شکست مرز مقاومتی سوم بیش از پیش انتظارات افزایشی را در بازار سکه تقویت کرده است. در کنار این، صعود سکه آتی دی ماه به بالای مرز ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دیگر عاملی است که جو بازار نقدی را نیز هیجانی کرد.
 
به گفته برخی کارشناسان، قیمت سکه نقدی و آتی نشانگر آن است که معامله‌گران این بازار انتظار دارند قیمت دلار در آینده با رشد مواجه شده و از کانال ۷ هزار تومانی عبور کند. برخی تحلیلگران تصور می‌کنند، پیش‌فروش و حراج سکه با قیمت‌های پایین، قدرت سمت عرضه را در بازار پایین آورده است؛ این در حالی است که برخورد‌های انتظامی با معامله‌گران ارزی نیز موجب می‌شود تقاضای احتیاطی بیشتر از این بازار به سوی معاملات سکه مهاجرت کند. در واقع در شرایطی که بازار ارز امنیتی است، ترجیح معامله‌گران خرید دارایی‌های مجاز مانند سکه شده است.
 
برخی کارشناسان باور دارند، در چنین شرایطی، بازارساز می‌تواند حجم تقاضای نقدی را از طریق بازار آتی سکه مدیریت کند. به باور آنها، بازارساز می‌تواند با استقاده از ابزار‌های بازار آتی انتظارات معامله‌گران را تغییر دهد. تغییر انتظار در بازار سکه می‌تواند مانع از نوسانات احتمالی قیمت دلار نیز شود. این در حالی است که هم‌اکنون معامله‌گران بازار ارز پس از افزایش سکه بیشتر این تصور را دارند که قیمت دلار با افزایش آینده با بهای فلز گرانبهای داخلی تطبیق پیدا خواهد کرد.
 
از نظر آنها، دلیلی که دلار روز شنبه به رشد قیمت سکه واکنش نشان نداد، به امنیتی بودن بازار ارز وابسته بود. با وجود رشد قیمت سکه در روز شنبه، برخی تحلیلگران به معامله‌گران پیشنهاد داده‌اند که در خرید‌های کوتاه‌مدت احتیاط بیشتری به خرج دهند. به باور آنها، در شرایط فعلی ارزش ذاتی سکه حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و در نتیجه با حباب بالای ۱۰۰ هزار تومان مواجه است. در چنین شرایطی، اگر حراج سکه‌ای از سوی سیاست‌گذار صورت گیرد، احتمال کاهش قیمت‌ها وجود خواهد داشت. با این حال، برخی سکه‌بازان انتظار دارند در درازمدت سکه با رشد بیشتری مواجه شود.
منبع: دنیای اقتصاد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار