سال‌هاست کمبود پزشک متخصص در نهاوند سبب شده است که مردم این شهرستان برای معالجه سرگردان شهر‌های اطراف می‌شوند و رنج‌های زیادی را متحمل شوند.
کد خبر: ۶۱۷۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸ 10 June 2018
سال‌هاست کمبود پزشک متخصص در نهاوند سبب شده است که مردم این شهرستان برای معالجه سرگردان شهر‌های اطراف می‌شوند و رنج‌های زیادی را متحمل شوند.


به گزارش تسنیم از نهاوند علی‌رغم این‌که در چند سال اخیر اقدامات خوبی در بحث ایجاد زیرساخت‌های بهداشت و درمان در شهرستان نهاوند انجام شده است، اما همچنان مردم این شهرستان با کمبود پزشک متخصص مواجهه هستند و همین امر باعث نارضایتی و گله‌مندی مردم شده است.

نبود پزشک‌های متخصصی همچون جراح مغز و اعصاب در نهاوند سبب ایجاد مشقت‌های زیادی برای مردم این شهرستان شده است در صورتی‌که این شهرستان با داشتن جمعیت ۲۰۰ هزار نفری و موقیعت خاص جغرافیایی که در مسیر عبور زائران عتبات عالیات قرار گرفته و با داشتن جاده‌های حادثه‌خیزی که بعضا منجر به تصادفات زیادی می‌شود وجود جراح مغز و اعصاب را برای این شهرستان ضروری کرده است.

همچنین با این تعداد جمعیت و شرایط خاص شهرستان کمبود پزشک ارتوپد در نهاوند به یکی دیگر از معضلات حوزه درمان نهاوند تبدیل شده است و سبب شده که مردم شهرستان در شرایط اضطراری مدت‌ها سرگردان دریافت نوبت بمانند و یا برای مداوا به شهر‌های هم‌جوار مراجعه کنند.

 شهریورماه سال گذشته که وزیر بهداشت و درمان برای افتتاح بیمارستان ۱۸۵ تختخوابی آیت‌الله شهید قدوسی به نهاوند سفر کرد در این مراسم قول داد که ظرف شش ماه کادر پزشکی و پزشکان متخصص را برای این بیمارستان تامین کند تا این بیمارستان هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسد و مشکلات مردم شهرستان را در حوزه درمان مرتفع کند.

اما بعد از گذشت بیش از ۹ ماه تاکنون این وعده وزیر بهداشت محقق نشده و کمبود پزشک متخصص باعث شده است که بعد از گذشت ۹ ماه از افتتاح این بیمارستان تنها دو بخش آن فعال است که همین امر نیز سبب نارضایتی و گله‌مندی مردم شهرستان نهاوند شده است.

وزیر بهداشت به قولش در خصوص تامین پزشکان متخصص بیمارستان قدوسی نهاوند عمل نکرد

امام جمعه نهاوند گفت: سال گذشته که وزیر بهداشت و درمان برای افتتاح بیمارستان آیت‌الله شهید قدوسی به نهاوند آمدند قول دادند که تجهیزات و پزشک‌های متخصص این بیمارستان را ظرف شش ماه تامین کنند، اما تاکنون ایشان به قولش عمل نکرده است و مردم در این زمینه گله‌مند هستند.

حجت‌الاسلام عباسعلی مغیثی‌نیا اظهار داشت: در آزمون استخدامی جذب نیرو برای بیمارستان شهید قدوسی نهاوند حدود هفت هزار نفر از جوانان بیکار شهرستان نهاوند شرکت کردند، اما اکنون که نتایج این آزمون اعلام شده است تعداد پذیرفته شدگان از بین جوانان شهرستان بسیار کم است و در این زمینه هر روز افراد زیادی به من مراجعه می‌کنند و گله‌مند هستند.

کمبود نیرو و پزشک متخصص باعث شده که همه بخش‌های بیمارستان آیت‌الله قدوسی به بهره‌برداری نرسد

رئیس شبکه بهداشت و درمان نهاوند گفت: کمبود نیرو‌های تخصصی و پیشتیبانی باعث شده است که نتوانیم همه بخش‌های بیمارستان آیت‌الله قدوسی را راه‌اندازی و به بهره‌برداری برسانیم.

مومنعلی دارابی اظهار داشت: در حال حاضر به خاطر کمبود نیرو و کادر پزشکی تعداد کمی از بخش‌های بیمارستان شهید قدوسی نهاوند راه‌اندازی شده است و اگر بخواهیم همه بخش‌های این بیمارستان را راه‌اندازی کنیم نیاز به جذب نیرو خصوصا پزشکان متخصص داریم.

وی تصریح کرد: کمبود پزشک عمومی و کمبود نیرو‌های پیشتیبانی و مالی از مشکلات عمده در حوزه بهداشت و درمان شهرستان هستند و اکثر نیرو‌های پیشتیبانی و مالی در شهرستان در شرف بازنشستگی قرار دارند.

دارابی افزود: کمبود بهورز و سرایه‌دار از دیگر مشکلات عمده شهرستان در مراکز جامع خدمات سلامت است و اکثر مراکز خدمات سلامت در شهرستان فاقد سرایه‌دار هستند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان نهاوند بیان کرد: نبود جراح مغز و اعصاب یکی دیگر از مشکلات عمده شهرستان است و همچنین کارانه‌های پزشکان در بیمارستان شهید قدوسی پایین است و در نظر داریم که جهت ماندگاری پزشکان در شهرستان محروم نهاوند ساخت پانسیون پزشکان در بیمارستان آیت‌الله قدوسی نهاوند را در دستور کار قرار دهیم.

دارابی گفت: شهرستان نهاوند دارای ۱۷ مرکز خدمات سلامت شهری و روستایی است که تمام این مراکز خدمات دارای پزشک، ماما، مراقب سلامت، داروخانه و ... هستند.

وی تاکید کرد: ساختمان بیمارستان شهید قدوسی نهاوند با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان ساخته شده است و ۲۰ میلیارد تومان نیز هزینه تجهیز این بیمارستان شده است که اگر همه بخش‌های این بیمارستان راه‌اندازی شود دارای ۳۱۳ تخت بیمارستانی در شهرستان هستیم که از نظر تعداد تخت‌های بیمارستانی از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

دارابی اظهار داشت: کلینیک تخصصی نهاوند با زیربنای هزار و ۶۰۰ متر مربع و اعتبار ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و بلوک اورژانس بیمارستان آیت‌الله علیمرادیان با اعتبار پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به زودی افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان نهاوند تصریح کرد: در بحث اورژانس جاده‌ای ۱۱۵ پوشش صددر صدی در سطح شهرستان داریم که در این بخش نیز نیاز به دو دستگاه آمبولانس داریم.

چرا بیماران نهاوندی برای معالجه باید به ملایر مراجعه کند

فرماندار نهاوند گفت: چرا بیمار نهاوند برای معالجه باید به ملایر مراجعه کند این نشان دهنده این است که یک جای کار ما در نهاوند می‌لنگد.

مراد ناصری اظهار داشت: دولت تدبیر و امید در زمینه زیرساخت‌های علوم پزشکی در شهرستان نهاوند انقلابی ایجاد کرده است و مردم نهاوند دیگر نمی‌پذیرند که دغدغه درمان و تخصص‌های پزشکی داشته باشند.

در حوزه ارائه خدمات بهداشتی، مردم روستا‌های نهاوند گله‌مند هستند

وی تصریح کرد: طی دو ماهی که در شهرستان نهاوند مشغول به خدمت هستم جهت بررسی مشکلات روستا‌های نهاوند از نزدیک از اکثر روستا‌ها بازدید کردم که در این بازدید‌ها مردم روستا‌ها در حوزه ارائه خدمات بهداشت گله‌مند بودند.

ناصری افزود: از دانشگاه علوم پزشکی همدان تقاضا داریم که شبکه بهداشت و درمان نهاوند را وارد کار کند و از نزدیک مشکلات روستائیان را ببینند و برای حل این مشکلات اقدام کنند.

وی عنوان کرد: چرا باید شهرستان نهاوند با جمعیت ۲۰۰ هزار نفری بیمارش برای مداوا به شهر ملایر مراجعه کند این نشان دهنده این است که یک جای کار ما لنگ می‌زند.

فرماندار نهاوند بیان کرد: شهرستان ۲۰۰ هزار نفری نهاوند نمی‌شود با یک پزشک ارتوپد که آن هم به صورت نیمه وقت کار می‌کند، اداره شود و در این زمینه مردم شهرستان در چار مشکلات اساسی هستند.

ناصری تاکید کرد: هر منطقه و هر شهری که ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد دولت حداقل یک جراح و یک متخصص در اختیار آن منطقه قرار می‌دهد، اما شهرستان نهاوند با این جمعیت در این زمینه واقعا با کمبود و مشکل مواجهه است.

ناصری گفت: همچنین شهرستانی با این جمعیت فقط یک داروخانه شبانه‌روزی دارد و البته این داروخانه نیز حتی امکانات کامل هم ندارد و این نیز به یکی از مشکلات عمده مردم شهرستان خصوصا در روز‌های تعطیل تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: فضای فیزیکی ام. آر. آی در بیمارستان شهید قدوسی نهاوند ساخته شده است و از مسئولان تقاضا داریم که امکانات مورد نیاز برای این مرکز را تهیه و آن را تجهیز کنند.

ناصری اظهار داشت: همچنین از دانشگاه علوم پزشکی همدان تقاضا داریم که امکانات و خدماتی را به پزشکان متخصص در شهرستان ارائه دهند که این پزشکان انگیزه ماندن در نهاوند را داشته باشند.

ابهامات استخدام نیرو‌های بیمارستان آیت‌الله قدوسی نهاوند شفاف سازی شود

فرماندار نهاوند با اشاره به بحث استخدام نیرو در بیمارستان آیت‌الله شهید قدوسی نهاوند، تصریح کرد: مردم نهاوند از روند استخدام نیرو در بیمارستان آیت‌الله شهید قدوسی گله‌مند هستند و می‌گویند این استخدامی‌ها از طریق روابط خانوادگی صورت گرفته که از دانشگاه علوم پزشکی همدان تقاضا داریم در این زمینه هم ورود پیدا کند و شفاف سازی کند و در صورت تخلف با آن‌ها برخورد کند.

مهمترین مشکل در حوزه بهداشت و درمان نهاوند کمبود پزشک متخصص است

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی گفت: ارائه خدمات به‌صورت خیر ساز و مردمی در بخش بهداشت و درمان در نهاوند بیش از خدمات دولتی بوده و شاید به‌خاطر همین موضوع بخش دولتی توجه کمتری به این بخش داشته، البته قدردان خدمات دولت نیز هستیم، اما مطالبات مردمی در حوزه بهداشت ودرمان در نهاوند زیاد است.

حسن بهرام‌نیا اظهار داشت: مهمترین مشکل در حوزه بهداشت و درمان شهرستان نهاوند کمبود پزشک متخصص است و این کمبود باعث شده است که مردم شهرستان نهاوند برای معالجه آواره شهر‌های اطراف شوند.

وی تصریح کرد: در این زمینه سه بار با وزیر محترم بهداشت و درمان ملاقات کردم و جلسه برگزار شد که ایشان هم علاوه بر صدور دستور مساعد به رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص تامین پزشک متخصص برای شهرستان تاکید داشتند.

بهرام‌نیا افزود: با توجه به جمعیت و موقیعت جغرافیایی شهرستان نهاوند که در مسیر عبور به عتبات عالیات قرار گرفته است و وجود جاده‌های پر ترافیک و بعضا تصادفات زیادی که در شهرستان اتفاق می‌افتد وجود جراح مغز و اعصاب برای شهرستان لازم و ضروری است.

وی عنوان کرد: وزیر محترم بهداشت دستور دادند که جراح مغز و اعصاب در اختیار نهاوند قرار بگیرد، اما پزشکی که سهیمه نهاوند بود به‌خاطر نبودن تجهیزات در این بخش، در ملایر خدمت می‌کند و علیرغم دستور وزیر محترم مبنی بر تکمیل تجهیزات، هنوز در این زمینه اقدامی صورت نگرفته و دستور وزیر بر زمین مانده است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بحث کمبود پزشک ارتوپد نیز مشکل جدی در شهرستان داریم، زیرا با این همه حوادث و جمعیت حدود ۲۰۰ هزار نفری شهرستان، مردم در شرایط اضطراری باید مدت‌ها سرگردان نوبت بمانند یا برای مداوا به شهر‌های هم‌جوار مراجعه کنند که این موضوع قابل قبول نیست و از مطالبات جدی مردم نهاوند است.

بهرام‌نیا تاکید کرد: در بحث نبود پزشک سونوگرافیست خانم در نهاوند که از مطالبات جدی مردم و خانواده‌هاست، متاسفانه پزشک موجود به کرمانشاه رفته و قرار بود پزشک دیگری هفته‌ای سه روز در نهاوند مشغول خدمت شود که هنوز محقق نشده و انتظار داریم این مشکل هم حل شود. 

وی گفت: موضوع مهمی که فکر مردم و مسئولین را به خود مشغول کرده بحث پذیرش و استخدام نیروی بومی در بیمارستان شهید قدوسی نهاوند است که علیرغم تاکید چند باره وزیر محترم و مکاتبات در این زمینه، در حال حاضر در بحث درمانی تعداد قابل توجهی پرستار بومی علیرغم نیاز جدی از گردونه جذب حذف شده‌اند و عملا انگیزه لازم از ایشان گرفته شده است.

بهرام‌نیا اظهار داشت: با این شرایط طبیعی است نیروی غیر بومی در کوتاه‌ترین زمان فقط به فکر انتقال خواهد بود و من در این زمینه مجددا با وزیر محترم بهداشت ارتباط خواهم داشت و انتظار داریم مدیران استانی هم پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: در بحث استخدام نیرو‌های بخش خدمات عمومی، فنی و ... بیمارستان آیت‌الله قدوسی نیز به همین شکل، مباحثی هست که افرادی خارج از لیست اولیه پذیرش شده‌اند که از مسئولین ذی‌ربط در استان خواسته‌ام گزارشی از روند پذیرش ارائه دهند و حق این بود که اولویت به نیرو‌های بومی دارای شرایط و افراد اعلام شده از همان لیست اولیه پذیرش شوند که امیدورایم در این مورد شفاف سازی لازم صورت پذیرد.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی افزود: تنها داروخانه شبانه‌روزی شهر نهاوند نیز از مکان مناسبی برخوردار نیست و تکریم ارباب رجوع در این داروخانه صورت نمی‌گیرد و با این جمعیت شهرستان یک داروخانه شبانه‌روزی جواب‌گو نیست.

بهرام‌نیا عنوان کرد: در بحث ایجاد پایگاه انتقال خون در نهاوند، با توجه به قول مساعد انتقال خون همدان در خصوص مکان و تجهیزات، مقرر شده بود از طرف فرمانداری و شبکه بهداشت یا سازمان‌های مرتبط، نیروی مورد نیاز و داوطلب مامور یا منتقل شوند تا این خدمت هم ارائه شود که انتظار داریم در این زمینه نیز همکاری لازم شود.

وی بیان کرد: ایجاد ۳۴ مرکز بهداشتی و خانه بهداشت در سطح شهرستان نهضت بزرگی بوده که خوشبختانه ۱۶ واحد آن با اعتبار بیش از ۳۳ میلیارد تومان و در کمتر از دو سال افتتاح شده که قابل تقدیر است و در همین راستا با پیگیری اینجانب و همکاری بنیاد علوی کلینیک درمانی فیروزان هم آماده تحویل موقت شده است و از بانک سینا هم یک دستگاه آمبولانس به صورت رایگان برای این مرکز جذب کرده‌ایم.

راه‌اندازی نشدن بخش‌های مختلف بیمارستان شهید قدوسی اعتراض مردم را در پی داشته است

بهرام‌نیا گفت: در بیمارستان شهید قدوسی علیرغم افتتاح فقط بخش‌های محدودی مشغول به‌کار شده است که این مهم اعتراض مردم شهرستان را در پی داشته است و راه‌اندازی کامل این بیمارستان از مطالبات جدی مردم شهرستان است.

وی افزود: در رابطه با دستگاه ام. آر. آی با پیگیری‌های صورت گرفته توسط اینجانب و رایزنی با وزیر محترم بهداشت و حسن توجه ایشان دستور تهیه دستگاه مذکور صادر شد که تاکنون منتظر آماده‌سازی فضای فیزیکی مورد نیاز و استاندارد بوده‌ایم که انتظار داریم با پیگیری مسئولین این حوزه در تهیه و نصب دستگاه مذکور تسریع شود.

با راه‌اندازی مرکز آم. آر. آی در نهاوند جراح مغز و اعصاب در اختیار این شهرستان قرار می‌دهیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: جراح مغز و اعصاب وابسته به وجود مرکز ام. آر. آی است و به محض این‌که مرکز ام. آر. آی در شهرستان نهاوند تجهیز و راه‌اندازی شود جراح مغز و اعصاب را در اختیار شهرستان نهاوند قرار می‌دهیم.

سید حبیب‌الله موسوی‌بهار اظهار داشت: در خصوص پزشک ارتوپد در کل استان همدان با کمبود پزشک ارتوپد مواجهه هستیم و سال گذشته فقط یک پزشک ارتوپد در اختیار استان قرار گرفت و در صورتی که پزشک ارتوپد در اختیار استان قرار بگیرد شهرستان نهاوند را ویژه می‌بینیم.

وی تصریح کرد: پزشکی که در روستا‌ها مستقر می‌شود اولویت کاری‌اش ارائه خدمات بهداشت است و ما از این پزشکان انتظار ارائه خدمات بهداشتی را داریم و البته این پزشکان می‌توانند پزشکی هم ویزیت کنند و مردم روستا‌ها بیشتر برای خدمات پزشکی به آن‌ها مراجعه می‌کنند و همین امر باعث کاهش خدمات بهداشتی آن‌ها در روستا‌ها و نارضایتی مردم در روستا‌ها می‌شود.

موسوی‌بهار افزود: در حال حاضر بیمارستان شهید آیت‌الله قدوسی نهاوند هیچ کمبودی به جزء آم. آر. آی و نیروی انسانی متخصص ندارد و در صورتی که نیروی انسانی متخصص برای این بیمارستان جذب شود تمام بخش‌های این بیمارستان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی عنوان کرد: ما می‌توانستیم بیمارستان را تحویل نگیریم و مدت زیادی صبر کنیم که تمام نیرو‌ها و کادر پزشکی بیمارستان تکمیل شود که قطعا مورد شماتت قرار می‌گرفتیم که چرا بیمارستان ساخته شده و مورد استفاده قرار نگرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد:، اما ما با تحویل گرفتن بیمارستان کم‌کم کار را در این بیمارستان شروع کردیم و در حال حاضر دو بخش این بیمارستان با ۶۹ تخت به بهره‌برداری رسیده و استفاده می‌شود و قصد داریم کم کم قسمت‌های دیگر را در این بیمارستان فعال کنیم.

موسوی‌بهار تاکید کرد: ظرفیت بیمارستان آیت‌الله علمیرادیان نهاوند ۱۲۰ تختخوابی است که به خاطر کمبود فضای بیمارستانی ۱۹۰ تخت از آن استفاده می‌شود که ما با بهره‌برداری از بیمارستان شهید قدوسی تلاش کردیم که از بار بیمارستان آیت‌الله علیمرادیان کم کنیم.

وی با اشاره به جذب نیرو‌های بیمارستان شهید قدوسی نهاوند، اظهار داشت: آمادگی داریم هیئتی با قدرت استخدام بیمارستان شهید قدوسی را بررسی کند، زیرا ما راضی نیستیم یک نفر غیر قانونی در این بیمارستان استخدام شود و اگر هر کسی در این زمینه تخلف کرده باشد باید پاسخگو باشد.

موسوی‌بهار تصریح کرد: برای جذب نیرو در بیمارستان شهید قدوسی نهاوند چند مرحله آزمون برگزار کردیم که در بحث استخدام نیرو‌های شرکتی در زمان بهره‌برداری از این بیمارستان نیرو‌های بومی که از شهرستان داوطلب شده بودند شرایط لازم را نداشتند و در آزمون جذب پرستار برای این بیمارستان نیز آزمون توسط نظام پرستاری کشور و طبق مقررات انجام شد که در این زمینه ما دخالتی نداشتیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار