در تاریخ ورزش همدان ورزشکارانی بودند که در راه حق طلبی، عدالت‌خواهی و دفاع از مظلوم با دنیای قهرمانی وداع کردند و پا به عرصه پهلوانی گذاشتند و در نهایت به مدال شهادت رسیدند.
کد خبر: ۶۱۵۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰ 07 June 2018
در تاریخ ورزش همدان ورزشکارانی بودند که در راه حق طلبی، عدالت‌خواهی و دفاع از مظلوم با دنیای قهرمانی وداع کردند و پا به عرصه پهلوانی گذاشتند و در نهایت به مدال شهادت رسیدند.

به گزارش تسنیم، برای مردم ایران با آن تاریخ و تمدن کهن و اساطیر و قهرمانان نامی و مطرح همچنان حضرت علی (ع) فارغ از جایگاه امامتشان الگوی پهلوانی است. 

حیدر کرار و درهم شکننده دروازه‌های خیبر که قدرت و شجاعتشان در جنگ‌ها لرزه بر اندام دشمنان می‌انداخت همواره در مقابل کودکان، یتیمان و ضعفا خاشع و خاضع بودند و مروج این باور عمیق که "گر دست فتاده را بگیری مردی". 

مردم داری، دفاع از مظلوم در برابر ظالم، دفاع از حق در مقابل باطل، عدالت‌خواهی، قناعت پیشگی و عدم تعلق به دنیای مادی از دیگر سجایای اخلاقی امام اول شیعیان حضرت علی (ع) است که رهروان جوانمردی و رادمنشی را به این وا می‌دارد که در این راه به امیرالمومنین اقتدا و سلوک و روش پهلوان شدن و پهلوان ماندن را در رفتار و کردار ایشان جست‌وجو کنند. 

اقتدا به حضرت علی (ع) برای پهلوان شدن

در طول تاریخ قهرمانان ملی بسیاری از جمله پوریای، ولی و جهان پهلوان تختی با اقتدا به منش و سلوک مولای متقیان پای در مسیر پهلوانی گذاشتند و بعضا برای موفقیت در این راه از قهرمانی گذشتند تا در دفتر فتوت، جوانمردی و پهلوانی نامی برای خود دست و پا کنند. 

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و آغاز جنگ تحمیلی نیز بسیاری از ورزشکاران و قهرمانان ایران زمین با اقتدا به مرام و مسلک علی (ع) به منظور دفاع از حق در برابر ظالم و حفظ ایران و اسلام از حمله دشمن کافر با دل کندن از دنیای مادی، از دنیای قهرمانی گذر کردند و با حضور در جبهه‌های حق علیه باطل پا به دنیای پهلوانی گذاشتند و بعضا به درجه رفیع شهادت نائل شدند. 

بر اساس آمار جدا از خیل رزمندگان، جانبازان و اسرای ورزشکار، تاکنون جامعه ورزش کشور بیش از ۵ هزار شهید تقدیم ایران و انقلاب کرده که ۱۲۰ نفر از این عزیزان در سال‌های اخیر و در راه دفاع از حرم و نبرد با گروه‌های تکفیری به شهادت رسیدند.

جامعه ورزش استان همدان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از دهه ۶۰ تا کنون شهدای بسیاری هم در جنگ تحمیلی و هم در راه دفاع از حرم تقدیم انقلاب اسلامی کرده است؛ برخی از این شهدا در عرصه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای به عنوان ورزشکار، مربی یا مدیر ورزشی دارای جایگاه رفیعی بودند، اما با گذشتن از دنیای قهرمانی پا در عرصه پهلوانی گذاشتند و مدال شهادت را به هر مدال دیگری ترجیح دادند.

شهیدان حاجی بابایی

شهیدان علیرضا و ابوالقاسم حاجی‎بابایی جز شهدای ورزشکار استان بودند که سال‌ها در رشته فوتبال فعالیت می‌کردند. به گفته دوستان و هم دوره‌ای‌های این شهیدان بزرگوار هر دو به ویژه شهید علیرضا حاجی بابایی در رشته فوتبال سرآمد بودند و توانایی بازی در تیم‌های بزرگ و مطرح باشگاهی را داشتند، اما با آغاز جنگ تحمیلی برادران حاجی بابایی ورزش قهرمانی را رها کردند و برای دفاع از ایران و انقلاب و تقابل با ظالم و باطل به جبهه رفتند.

شهید سردار علیرضا حاجی بابایی بار‌ها در طول جنگ مجروح شد، اما با بهبودی نسبی دوباره به جبهه بازگشت تا آنکه مصادف با لیالی قدر، در ۲۴ تیرماه سال ۱۳۶۱ به درجه رفیع شهادت نائل آمد. در حال حاضر یک مجموعه ورزشی در شهر مریانج به اسم این شهید بزرگوار مزین شده است. شهید ابوالقاسم حاجی بابایی نیز در اول اسفند ماه سال ۶۴ و در عمیات والفجر به شهادت رسید.

شهید علی کلوپ

شهید علی کلوپ نیز از دیگر شهدای ورزشکار استان همدان بود که در رشته فوتبال فعالیت داشت و در ورزش قهرمانی تا حد حضور در تیم منتخب استان و تیم‌های باشگاهی پاس و شاهین همدان پیش رفت. شهید کلوپ از موسسان کانون فرهنگی، ورزشی ایثار (فجر سابق) بود. 

وی نیز برای دفاع از ایران و انقلاب ورزش قهرمانی را رها کرد و پا به مناطق جنگی گذاشت و عاقبت در راه دفاع از آرمان‌های امام راحل در سال ۶۷ و در عملیات مرصاد به دست منافقین کوردل به شهادت رسید.

شهید مجید صانعی

یکی از برجسته‌ترین ورزشکاران و مربیان استان همدان که به واژه پهلوانی معنا و مفهوم بخشید بی‌تردید شهید مجید صانعی است. استاد مجید صانعی دارای عناوین متعدد قهرمانی در رشته رزمی بود. وی از اساتید مطرح ورزش رزمی کشور و استان همدان به شمار می‌آمد و ریاست کمیته بازرسی هیأت ورزش‌های رزمی و ریاست سبک نینجیتسو را در کارنامه خود داشت. 

با اعتبار و سبقه‌ای که شهید صانعی در ورزش رزمی داشت می‌توانست در آرامش کامل و با دستمزدی مناسب سالیان سال به مربیگری و مدیریت در رشته رزمی بپردازد و با پرورش شاگردان متعدد هر روز بر اعتبار خود در ورزش قهرمانی بی‌افزاید، اما وی طاقت تعرض دشمن تکفیری به حرم حضرت زینب (س)، فرزند آقا و مولایش حضرت علی (ع)، را نداشت و عاقبت در تاریخ ۲۳ مهرماه سال ۹۴ در جنگ با گروه تکفیری صهیونیستی داعش در حلب سوریه به شهادت رسید.

شهید علیرضا شمسی‌پور

بی‌تردید مایه فخر و مباهات جامعه ورزش استان همدان شهید علیرضا شمسی‌پور است. شهید شمسی‌پور اسوه اخلاق، مردمداری، ساده زیستی و مسئولیت پذیری بود. 

وی با حضوری طولانی در جبهه‌های حق علیه باطل در طول هشت سال دفاع مقدس و همسنگری و همرزمی با شهدای بزرگواری، چون سردار شهید چیت‌سازیان و سردار شهید حاج حسین همدانی پس از پایان جنگ در سنگر جنگ نرم به دفاع از آرمان‌های انقلاب پرداخت و به عنوان مربی و مدیر ورزشی در حال آماده سازی جسمی و روحی جوانان همدانی بود. شهید شمسی پور به عنوان ورزشکار، مربی و مدیر ورزشی سابقه درخشانی داشت. وی از موسسین باشگاه فجر همدان بود و مدت‌ها نیزبه عنوان مربی و مدیرعامل در این تیم به فعالیت پرداخت.

 سرپرستی باشگاه پاس همدان از دیگر سوابق مدیریت ورزشی شهید شمسی‌پور است. وی سال‌ها ریاست هیئت دوچرخه سواری استان همدان را بر عهده داشت و پیش از شهادتش نیز رئیس هیئت تیراندازی استان بود. علاوه بر سوابق درخشان شهید شمسی‌پور در ورزش، وی برای شاگردان خود نه یک مربی یا مدیر بلکه یک پدر بود و گواه این ادعا این که در روز شهادت وی تمام شاگردان شهید شمسی پور در حالی که اشک می‌ریختند از سختی تحمل فراق پدری دلسوز می‌گفتند. 

شهید شمسی پور در سال‌های پس از جنگ و حضور در مدیریت ورزشی از جنگ با ظلم و دفاع از حق دور نبود و بار‌ها به عنوان مدافع حرم به سوریه رفت، اما وی عاقبت در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۹۵ در جریان تفحص شهدای عملیات والفجر ۴ در ارتفاعات کانی مانگا در منطقه پنجوین عراق به جمع شهدای تفحص پیوستند.

به گزارش تسنیم، شهیدان اسماعیل خادم همدانی، سید احمد برقعی، حسین فلاح، سید میلاد مصطفوی، محمود چراغی و علی نوروزی از دیگر شهدای ورزشکار استان همدان به شمار می‌آیند که در رشته‌هایی، چون جودو، شطرنج، باستانی، فوتبال و هاکی فعالیت داشتند و از ورزشکاران مطرح استان بودند.

این شهدای عزیز از آنجا که به مولای خود اقتدا کرده بودند دفاع از مظلوم و جنگ با باطل را به حضور در دنیای قهرمانی ترجیح دادند و پا در عرصه دنیای پهلوانی گذاشتند و با حضور در جبهه‌های حق علیه باطل و یا در جنگ با گروه تکفیری صهیونیستی داعش به مدال پرب‌های شهادت دست یافتند. یادشان گرامی راهشان پر رهرو باد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار