کشف قبر ۵ هزار ساله
کد خبر: ۶۱۴۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸ 02 June 2018
این که انسان‌ها دوست دارند تا همه‌ی زیبایی‌هایی که در چشمشان است و معمولا هم آن زیبایی‌ها رنگی طلایی دارند از دیرباز، از زمانی که هیچ نبوده تا الان که تکنولوژی و تلاش ما برای زندگی مجلل و به قولی طلایی در وجود همه‌ی ما منعکس می‌شود وجود داشته است. امروز می‌خواهیم مردی ۵ هزار ساله در بلغارستان که در وارنا زندگی می‌کند و ثروتمندترین مرد این کشور است را به شما معرفی کنیم، ولی همانطور که گفتیم او ۵ هزار سال قبل از میلاد می‌زیسته پس، این آشنایی با تمام آشنایی‌هایی که در زندگیتان داشته اید، بی شک متفاوت خواهد بود. 

در دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی بود که در یک عملیات باستان شناسی در وارنای بلغارستان، اسکلت‌های یک مرد بلغاری کشف شد، ولی این انتهای این کشف نبود، زیرا این مرد با خود چیز‌های بسیاری را به همراه آورده بود. باقی مانده‌های جسد این مرد با وسایل بسیار زیادی را به همراه خود به ارمغان آورده بود. او به همراه خود قدیمی‌ترین وسایلی که از مس و از آن مهم تر، طلا بود را به ارمغان آورد و این یافته‌ها به عنوان قدیمی‌ترین و باستانی‌ترین آثاری است که در وارنا و اطراف آن کشف شده است.

زمانی که این قبر بسیار گران! کشف شد تا زمانی که این قبر کنده نشده بود و داخل آن دیده نشده بود هنوز اهمیت آن برای کسی مشخص نشد. زمانی که این قبر کشف شد تا مدت‌ها به عنوان یکی از شگفت آورترین کشفیات باستان شناسی بلغارستان شناخته می‌شد و افراد زیادی را برای بازدید از خود به وارنا کشاند.

در اکتبر سال ۱۹۷۲ بود که راننده‌ی بیل مکانیکی که در حال حفاری آن منطقه بود، به صورت کاملا اتفاقی بزرگ‌ترین سایت باستان شناسی بلغارستان را در وارنا آن هم در یک قبر کشف کرد که البته این کشف تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین یافته‌ها در تمامی تاریخ بلغارستان گشت.

از آن زمان بود که دو محقق به نام‌های میشل لازاروف و گروهش بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۶ و ایوان ایوانف و گروهش در بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۱ برای کاوش و بررسی این قبر و صاحبش، مرد ۵ هزارساله‌ی بسیار پولدار بود را انجام دادند.

در این منطقه که این گور پیدا شد، بیش از ۳۰۰ گور کشف شد که در آن‌ها جمعا، ۲۲ هزار شی باستانی به دست آمد. از این تعداد بیش از ۳ هزار وسیله از طلا بودند که میانگین وزنی بین ۶ کیلوگرم را دارند. دیگر آثار کشف شده‌ی با ارزش در این قبر‌ها عبارتند از: وسایل مسی، وسایل آبرنگی البته با کیفیت بسیار بالا، ابزار‌های سنگی، جواهرات، پوسته‌های نوعی قارچ مدیترانه ای، ظروف سفالی، … و بساری از اشیا دیگر است.

بر این اساس می‌توان گفت که جامعه‌ی بلغاری یک جامعه‌ی پیشرفته از لحاظ ساختاری بوده است. مردم بالا مقام و پولدار را با وسایل قیمتی دفن می‌کرده و مرد عادی و ساده را بسیار معمولی دفن می‌کرده اند. مردی که بسیار در میان باستان شناسان معروف شد و به عنوان مرد ۵ هزارساله‌ی بلغاری معروف شده است در قبر شماره‌ی ۴۳ پیدا شده است.

در قبر شماره‌ی ۴۳ بر اساس پژوهش‌ها و یافته ها، مردی که در این قبر دفن شده است یکی از درجه داران افراد مهم جامعه‌ی وارنا در آن زمان بوده است، حتی می‌توان گفت که حاکم بوده است. زیورآلاتی که همراه با این مرد بلغاری دفن شده است همگی از جنس طلا هستند و درخود نماد‌هایی از قدرت در سطح بالای جامعه دارند.

با این مرد حتی خنجرش هم دفن شده بوده است و این خود یکی از دلایلی است که به مقامب بالای این مرد ثروتمند حتی پس از مرگ، فردی رتبه دار اطلاق می‌گردد.

در منابع تاریخی اکثرا آورده شده است که تمدن انسان‌ها که به شکل امروزی پیشرفت و ارتقا پیدا کرد از تمدن‌های بزرگی همچون بین النهرین، مصر و دره ایندوس به وجود آمده است و آن‌ها باعث به وجود آمدن شهرنشینی، به وجود آمدن تشکیلات شهری منظمی همچون آبیاری، حاکم، … و بسیاری از چیز‌های دیگری است که در حال حاضر نیز با آن‌ها روبرو هستیم، اما چندین تمدن اسرار آمیزی بر روی زمین هستند که علاوه بر این که گره‌های کور تاریخ بشر هستند، ولی خیلی از وجوهشان همچون یک راز مانده است.

یکی از این تمدن‌های رازگونه و اسرارآمیز مردمانی بودند که ۷ هزار سال پیش در کنار دریاچه‌ی سیاه و در بلغارستان زندگی می‌کردند.

بعد از کشف شدن این قبر و خیلی از شواهد دیگر اولین حقیقتی که مشخص شد این بود که وارنا تنها یک جامعه‌ی کوچک و پیش افتاده و یا حتی فراتر از این ها، منزوی نبود بلکه وارنایی بسیار بزرگ در حال طلوع در تاریخ جهان بوده که به دلایل نا معلومی و سر به مهری، نتوانسته است تا به منصه‌ی ظهور برسد.
طلای یافت شده

با کشف این قبر بسیاری از فنونی که در آن زمان در وارنا و بلغارستان مورد استفاده بوده است همچون: ظرفیت تولید کالا‌های نفیس و ماهرانه، غنای شیوه‌های فرهنگی، مراسم خاکسپاری پیچیده و سیستم اعتقادات باستانی را در تمدن وارنا کاملا به خوبی نشان می‌دهد وو به همین دلیل وارنا را گهواره‌ی تمدن اروپا می‌نامند.

بررسی‌ها نشان‌ی دهد که بین ۴۲۰۰ تا ۴۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، دوران طلایی تمدن وارنا بوده است. در همان زمان بود که صنعت گران و حتی پزشکان در این جامعه ظهور کردند. تجار از بهادارترین عناصر کشف شده یعنی از مس و طلا برای داد و ستد استفاده می‌کردند.

مردم وارنا در نتیجه‌ی ارتباطات بیشتر با همسایگان شمال و جنوب و همچنین نفوذ به دریای سیاه و دریای مدیترانه، وارنا را به یکی از پر رونق‌ترین شهر‌های اروپا و ان زمان‌ها تبدیل کرده بودند. کشفیات شگف انگیز وارنا از ظروف مسی، مجسمه‌های ساخته شده از سنگ، روغن گل سرخ، … و خیلی از موارد دیگر شروع شد تا به کشفیات شگفت انگیزتر رسید.
منبع : الی گشت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار