چه خبر از خانه‌های خالی همدان؟
افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در همدان به معضلی تبدیل شده که در بسیاری از مسائل اجتماعی و اقتصادی خانوار‌ها موثر است.
کد خبر: ۶۱۰۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰ 24 May 2018
افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در همدان به معضلی تبدیل شده که در بسیاری از مسائل اجتماعی و اقتصادی خانوار‌ها موثر است.

به گزارش  فارس ، اسفند ماه سال گذشته بود که بانک مرکزی از افزایش ۲۶ درصدی قیمت مسکن خبر داد و این موضوع سوالاتی را ایجاد می‌کند که آیا سال ۹۷ نیز شاهد چنین افزایشی خواهیم بود؟

هرچند برخی مسوولان اظهار کردند که قیمت مسکن امسال متناسب با نرخ تورم شاید دو درصد بالاتر از نرخ تورم عمومی رشد پیدا خواهد کرد، اما نباید از نکته غافل شد که به طور حتم تداوم افزایش نرخ دلار در بازار آزاد آن هم به صورت افسارگسیخته باعث دو رقمی شدن نرخ تورم در سال جاری می‌شود.

اگر قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم عمومی هم افزایش پیدا کند در سال ۹۷ شاهد افزایش چشمگیر قیمت مسکن خواهیم بود، با توجه به اینکه با افزایش نرخ دلار در بازار، ارزش پول ملی کشور کاهش پیدا می‌کند این افزایش قیمت مسکن به هیچ عنوان متناسب با قدرت خرید خانواده‌ها نخواهد بود.

البته برخی از کارشناسان اقتصاد مسکن بدون توجه به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد مدعی هستند جهش قیمت مسکن در چند ماه گذشته حباب‌گونه و کاذب بوده و دلیل آن اقدامات سوداگرانه در بازار مسکن است، به عبارتی علت افزایش ۵۰ تا ۷۰ درصدی قیمت مسکن در بازار به دلیل اقدامات سوداگران است و قیمت‌های امروز بازار مسکن به هیچ عنوان واقعی نیست؛ بنابراین اگر تقاضا وارد بازار مسکن نشود، قیمت‌ها سیر نزولی خواهند داشت.

با توجه به اینکه مردم قدرت خرید ندارند قیمت مسکن ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت، پس اگر متقاضیان مسکن فوریتی برای خرید مسکن ندارند دست به خرید مسکن نزنند.

زمستان سال گذشته که نرخ سود سپرده‌های بانکی با کاهش مواجه شد بیشتر سپرده‌گذاران همدانی سرمایه‌های خود را از بانک بیرون کشیده و به بازار مسکن سرازیر کردند که به یکباره بازار راکد و خفته مسکن همدان، تکان اساسی خورد.

از سوی دیگر با افزایش تقاضا، قیمت این کالا در شهر همدان به شدت رو به صعود گذاشت به طوری که قیمت زمین در بَر خیابان استادان به ۳۰ میلیون تومان در ازای هر مترمربع نیز رسید.

رونق چند هفته‌ای در بازار مسکن سبب شد تا جان دوباره‌ای به این مرده محرک دمیده شود، ولی این رویا عمر چندانی نداشت و با دور زدن بخشنامه کاهش سود بانکی توسط بانک‌ها، دوباره سپرده‌های مردم به گاوصندوق بانک‌ها بازگشت تا سایه رکود بر سر بخش مسکن گسترده شود.

میل به ساخت و ساز در جنوب جغرافیایی و شمال عُرفی شهر همدان و کاهش زمین در این مناطق سبب شده است تا روند افزایش قیمت مسکن و زمین در همدان غیرمنطقی بوده و شتاب بالایی داشته باشد.

قیمت بالای مسکن سبب شده تا شاهد افزایش بی رویه اجاره بها در همدان باشیم که این امر این شهر را به یکی از شهر‌های گران تبدیل کرده است به طوری که همدان در گرانی مسکن توان رقابت با شهر‌هایی همچون تهران و کلانشهر‌های دیگر را دارد.

این رقابت ناعادلانه است و به ضرر خانوار‌هایی که قدرت خرید مسکن ندارند چراکه در همدان در نظر کارشناسی به عنوان یک شهر متوسط فاقد صنعت و اقتصاد پویا نباید چنین قیمت‌هایی برای مسکن، زمین و اجاره بها داشته باشد.

از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که نبود عرضه سبب افزایش قیمت مسکن و اجاره بها نشده است چراکه خانه‌های خالی بسیاری در سطح شهر وجود دارد و بیشتر آن‌ها متعلق به کسانی است که حداقل دو باب خانه دارند.

وجود خانه‌ها خالی به همراه قیمت و اجاره‌بهای بالا سبب شده تا کسی جرات و توان رفتن به سمت آن‌ها را نداشته باشد که این امر معضلات اجتماعی و اقتصادی بسیاری برای شهروندان این شهر داشته است.

وضع مالیات بر خانه‌های خالی یکی از راهکار‌های موثری است که می‌تواند در کاهش قیمت مسکن و اجاره بها خواهد داشت، ولی این پیشنهاد سالهاست در دست بررسی است و قدرتی اجاره ورود آن به لایحه بودجه یا قوانین سازمان امور مالیاتی را نمی‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار