متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم‌پزشکی استان همدان گفت: روزه‌داری در همه افراد و فارغ از ابتلا به هرگونه بیماری خاصی، به دلیل افت قند خونی که ایجاد می‌کند منجر به عصبانیت، پرخاشگری و افزایش سردرد‌ها می‌شود.
کد خبر: ۶۰۹۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹ 23 May 2018
متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم‌پزشکی استان همدان گفت: روزه‌داری در همه افراد و فارغ از ابتلا به هرگونه بیماری خاصی، به دلیل افت قند خونی که ایجاد می‌کند منجر به عصبانیت، پرخاشگری و افزایش سردرد‌ها می‌شود.

به گزارش تسنیم، بابک آزادنیا اظهار داشت: روزه‌داری در همه افراد و فارغ از ابتلا به هرگونه بیماری خاصی، به دلیل افت قند خونی که ایجاد می‌کند منجر به عصبانیت، پرخاشگری و افزایش سردرد‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: با افزایش تعداد روز‌های روزه‌داری بدن با حالت قطحی مواجه شده و تخریب کننده مواد غذایی برای تولید انرژی و هورمون‌های تولید انرژی کاهش پیدا می‌کند.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: وقتی بدن خود را در حالت قطحی نگاه دارد به تبع آن متابولیسم بدن کاهش یافته و فرد دچار پرخاشگری، عصبانیت، سردرد و سرگیجه می‌شود.

آزادنیا گفت: با افزایش تعداد روزه داری، بدن به تدریج با این شرایط انطباق پیدا می‌کند، تحمل گرسنگی بالا رفته و علائم فوق کاهش پیدا می‌کند.

 چه افرادی در ایام روزه داری دچار سردرد می‌شوند؟

وی تصریح کرد: در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه، به دلیل کاهش آب دریافتی بدن، بیمار دچار تغییر سطح هوشیاری و در نتیجه پرخاشگری و سردرد می‌شود.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: در برخی بیماری‌های مزمن مانند دیابت که تنظیم قند خون بهم می‌خورد موجب ایجاد سردرد می‌شود.

آزادنیا با بیان اینکه گرسنگی موجب تشدید سردرد‌های ناشی از میگرن می‌شود، گفت: گرفتن روزه در افرادی که از سردرد‌های میگرنی رنج می‌برند در شرایطی که قادر به تحمل سردرد نباشند، توصیه نمی‌شود.

بیماران مبتلا به فشارخون در ایام روزه‌داری، دارو‌های خود را قطع نکنند

وی با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا به فشارخون که ملزم به مصرف دارو به تعداد دو یا سه بار در روز هستند به دلیل مصرف دارو باید از روزه داری خودداری کنند، گفت: قطع و یا کم کردن خودسرانه دارو در این افراد منجر به خونریزی مغزی می‌شود.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: معمولا روزه داری در افرادی که مبتلا به نزدیک بینی چشم و آستیگمات هستند، موجب افزایش نمره چشم می‌شود.

وی تاکید کرد: هر بیمار با توجه به نوع بیماری و وضعیت خود باید در خصوص روزه‌داری و یا پرهیز از روزه‌داری از پزشک معالج خود مشورت بگیرد.

مصرف قرص‌های ضدبارداری در ماه رمضان خطر مرگ را به دنبال دارد

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم‌پزشکی همدان گفت: مصرف قرص‌های ضد بارداری در ایام روزه‌داری خطر لخته شدن خون در عروق مغزی و حتی خطر مرگ را به دنبال دارد.

آزاد نیا اظهار داشت: مصرف قرص‌های ال‌دی و اچ‌دی در ماه مبارک رمضان به منظور استفاده کامل از ماه رمضان و ادامه روزه داری به وسیله قطع قاعدگی، یک اشتباه بسیار مهلک و کشنده است که بسیاری از خانم‌ها از آن بی اطلاع اند.

وی تصریح کرد: مصرف این قرص‌ها موجب افزایش هورمون‌های زنانه می‌شود و از طرفی هم روزه‌داری آب دریافتی بدن را کاهش می‌دهد، بنابراین این شرایط زمینه لخته شدن خون در عروق مغزی را ایجاد می‌کند.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم‌پزشکی همدان تاکید کرد: تشکیل لخته خون در مغز می‌تواند مسیر گردش خون و اکسیژن رسانی را به سایر اندام‌های خاص را تحت تاثیر قرار دهد که منجر به آسیب جدی به آن اندام می‌گردد.

آزادنیا درخصوص مهم‌ترین علامت پس از بروز لخته در مغز، تصریح کرد:مهم‌ترین علامت پس از بروز این عارضه سردرد است که شدت آن از خفیف تا شدید متفاوت است. برخی از بیماران علوه بر سردرد ممکن است دچار تشنج شوند.

وی مصرف این قرص‌های ضد بارداری در ایام روزه‌داری حتی برای یک مرتبه، بسیار خطرناک است و اصلا توصیه به مصرف آن نمی‌شود.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم‌پزشکی همدان با بیان اینکه بسیاری از خانم‌ها از خطرات مصرف این قرص‌ها در ایام روزه‌داری بی‌اطلاع اند، گفت: متاسفانه همه ساله شاهد مراجعه بیماران بسیاری به بیمارستان و مطب‌ها هستیم که به دلیل استفاده از قرص‌های ال دی و اچ دی در ماه مبارک رمضان به عارضه‌های مغزی مبتلا شده‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار