استان همدان گنجینه با ارزشی از موزه‌های مختلف است که آثار ارزشمندی در خود جای داده است به طوری که موزه‌های استان همدان می‌توانند به عنوان مهم‌ترین عامل در جذب گردشگر محسوب شوند.
کد خبر: ۶۰۷۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸ 19 May 2018
استان همدان گنجینه با ارزشی از موزه‌های مختلف است که آثار ارزشمندی در خود جای داده است به طوری که موزه‌های استان همدان می‌توانند به عنوان مهم‌ترین عامل در جذب گردشگر محسوب شوند.

به گزارش تسنیم، روز ۱۸ مه برابر با ۲۸ اردیبهشت به عنوان روز جهانی موزه‌ها نام‌گذاری شده که به‌منظور ترغیب و تشویق عموم مردم برای بازدید از موزه‌ها در این روز بازدید از تمامی موزه‌ها و اماکن تحت‌پوشش سازمان میراث فرهنگی برای عموم در همدان رایگان بود.

همدان، کهن شهر ایران با بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ سال سابقه مدنیت، آثار تاریخی فراوان، جاذبه‌های طبیعی از شهر‌هایی است که موزه‌های متعدد آن تاریخ و فرهنگ این خطه را به تصویر می‌کشد.

دیار مادستان در کنار آثار تاریخی، دارای موزه‌های متعددی است که با هدف معرفی بیشتر تاریخ و فرهنگ مردمان این دیار در شهر‌های مختلف استان ایجادشده است.

استان همدان گنجینه با ارزشی از موزه‌های مختلف است که آثار ارزشمندی در خود جای داده است به طوری که موزه‌های استان همدان می‌توانند به عنوان مهم‌ترین عامل در جذب گردشگر محسوب شوند.

در حال حاضر ۱۴ موزه و ابنیه در استان همدان فعال است که از این تعداد ۹ موزه و ۵ ابنیه تاریخی است.

موزه تخصصی بوعلی سینا و طب، موزه مشاهیر، سایت موزه هگمتانه، موزه مفاخر، آرامگاه باباطاهر، موزه حاج‌آقا تراب نهاوند، میر رضی الدین آرتیمانی، موزه تاریخ طبیعی، موزه مردم‌شناسی سید جمال‌الدین اسدآبادی، حمام قلعه و لطفعلیان ملایر و خانه مسعودی تویسرکان و ... از جمله موزه‌ها و ابنیه استان همدان است.

از ۱۴ موزه و ابنیه تاریخی استان همدان ۷ مورد وابسته به میراث فرهنگی، ۴ مورد غیر وابسته و ۳ مورد مشارکتی است و موزه تپه باستانی هگمتانه، آرامگاه بوعلی سینا، موزه مردم‌شناسی حمام حاج‌آقا تراب و موزه‌های تاریخ و فرهنگ در اسدآباد، نهاوند، ملایر و تویسرکان در شمار ۷ موزه وابسته به میراث فرهنگی قرار دارند.

۹ موزه و ۵ ابنیه تاریخی استان همدان که هم‌اکنون برای بازدید شهروندان، مسافران و گردشگران فعال است، هر کدام از لحاظ تاریخی و فرهنگی در نوع خود کم‌نظیر و بی‌نظیر است.

برای توصیف ارزش موزه‌ها می‌توان گفت: فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی از طریق اشیاء و وسایلی که در موزه‌ها جمع‌آوری‌شده، شناخته می‌شود.

یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های همدان در تپه باستانی هگمتانه واقع‌شده و آثاری از هزاره اول پیش از مسیح تا دوران اسلامی در این موزه نگهداری می‌شود.

موزه هگمتانه در مرکز مجموعه فرهنگی شهر باستانی هگمتانه و جنب گودال معروف فرانسوی‌ها قرار دارد که ساختمان این مکان که بیشتر مدرسه پرورش نامیده می‌شد در طی تغییرات و تعمیراتی به منظور ایجاد موزه موقت به بهره‌برداری رسیده که مجهز به آزمایشگاه نیز است.

بنای این موزه در یک طبقه و با زیربنای ۶۰۰ مترمربع در مرکز محوطه باستانی هگمتانه قرار دارد که اشیای موزه مشتمل بر دو بخش تاریخی و اسلامی است و در این مجموعه آثار سنگی، سفالی، استخوانی و فلزی از دوره‌های پیش و پس از اسلام به نمایش درآمده است.

اشیاء هر دو بخش تاریخی و اسلامی موزه هگمتانه حاصل کاوش‌هایی است که در سال‌های گذشته از سطح تپه انجام‌شده و بیش‌ترین آثار و اشیاء را آثار سنگی و سفالی تشکیل می‌دهد.

در راهرو و تالار سمت راست موزه، اشیای مکشوفه از هگمتانه نگهداری می‌شوند که از برجسته‌ترین این آثار می‌توان به پایه ستون‌های متعلق به کاخ‌های هخامنشی از جمله سالی ستون مربوط به دوران اردشیر دوم با خط میخی، دو مهر استامپی سنگی و سر گاو از جنس سفال متعلق به دوران هخامنشیان اشاره کرد.

قدیمی‌ترین شیء این موزه، خمره سفالی مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است که از نظر هنری بسیار ارزشمند بوده و مجموعه تابوت‌های سنگی و سفالی مربوط به دوره پارتیان که از میدان شیر سنگی به دست آمده‌اند، خمره‌ها و سنگ‌های تزئینی با نقوش زیبا و سنگ قبر‌های دوران مختلف اسلامی از شاخص‌ترین آثار کشف شده استانی است که در سالن مرکزی و راهروی سمت چپ موزه نگهداری می‌شوند.

آخرین آثار منتقل شده به موزه هگمتانه همدان اسکلت مرد و زنی در تابوت سنگی و کشف شده از کوچه جراحان همدان است که قدمت آن به دوره پنجم میلاد بازمی‌گردد و این آثار هم‌اکنون در سالن موزه هگمتانه و در مقابل درب ورودی درون زمینی و با سقفی از شیشه نگهداری می‌شود که این آثار بازدیدکنندگان زیادی را برای بازدید و حضور در این موزه ترغیب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم با انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ رویداد ۳ روزه‌ای به همین مناسبت در شهریورماه امسال با حضور نمایندگانی از ۳۴ کشور آسیایی در همدان برگزار می‌شود و در آبان ماه امسال نیز چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری با حضور ۵۰۰ عضو وابسته در همدان و به میزبانی شرکت سیاحتی علیصدر برگزار می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار