مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: آگاهی از تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان به سلامت روزه‌داران و افرادی که به دنبال کاهش وزن در این ماه هستند کمک می‌کند.
کد خبر: ۶۰۷۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸ 19 May 2018
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی گفت: آگاهی از تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان به سلامت روزه‌داران و افرادی که به دنبال کاهش وزن در این ماه هستند کمک می‌کند.
 
به گزارش تسنیم، دکتر محمد کاظم زاده، اظهار داشت: در ایام روزه‌داری باید از تمام گروه‌های غذایی از وعده افطار تا سحر استفاده شود.

وی تصریح کرد: نان و غلات، سبزیجات، پروتئین‌ها و گوشت‌ها و شیر و لبنیات جزو پنج گروه اصلی غذایی است که باید به تنوع و تعدد در وعده افطار تا سحر استفاده شود.

وعده سحری نمایشی از وعده ناهار است

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان با بیان‌ اینکه وعده سحری نمادی از وعده ناهار است، ابراز کرد: حجم وعده سحری نباید زیاد باشد و در آن از پروتئین متوسط و مواد غذایی افزایش دهنده انرژی استفاد شود.

کاظم‌زاده به باور نادرست مبنی بر مصرف چای زیاد در وعده سحر به منظور کاهش تشنگی در طول روزه داری اشاره کرد و گفت: نوشیدن زیاد چای به ویژه چای پر رنگ نه تنها هیچ تاثیری در کاهش احساس تشنگی ندارد بلکه مواد را به خود جذب کرده و از طریق دفع ادرار حجم آب بدن را کم می‌کند.

وی در خصوص نوشیدن زیاد آب در وعده سحری ، ابراز کرد: نوشیدن زیاد آب در وعده سحر نیز توصیه نمی‌شود بلکه توصیه می‌کنیم آب را به تدریج، در حد متعادل و از فاصله افطار تا سحر بنوشند.

مصرف شیرینی‌جات، حلوا و شعله زرد را کاهش دهید

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان با تاکید بر اینکه مصرف شیرینی جات، حلوا ، شعله زرد و امثال آن را در این ایام کاهش دهید، ابراز کرد: مصرف این دسته از مواد غذایی در وعده افطار، موجب افزایش ناگهانی قندخون می‌شود که پس از آن فرد دچار بی‌حالی مفرط، حال ناخوشایند و عرق سرد می‌شود.

کاظم‌زاده گفت: در این ایام به جای قندهای ساده مانند چای شیرین و غیره از قندهای پیچیده نظیر خرما و کشمش استفاده کنید.

وعده افطار و شام را سبک میل کنید

وی با تاکید بر اینکه وعده افطار و شام را با فاصله و سبک میل کنید، تصریح کرد: در وعده افطار خوردن غذاهای کم حجم مانند سوپ، نان و پنیر و گردو، آب گرم و خرما توصیه می‌شود. پس از 20 دقیقه می‌توانید وعده شام سبک و کم چرب در حجم کم بخورید.

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان با بیان‌اینکه مصرف قند؛ نمک و چربی را تاحد زیادی کاهش دهید، گفت: با کاهش مصرف کالری و کنترل مواد ورودی پرچرب و پر قند به بدن، می توانید به کاهش وزن و تناسب اندام خود کمک کنید.

کاظم‌زاده فاصله افطار تا سحر را فرصت مناسبی برای مصرف میوه جات دانست و ابراز کرد: میوه جایگزین بسیار مناسبی برای تامین آب در طول روزه‌داری است.

روزه اولی‌ها نیاز به ویتامین‌ها و املاح بیشتری دارند

وی با بیان اینکه روزه اولی‌ها نیاز به ویتامین‌ها و املاح بیشتری دارند، تصریح کرد: بنابراین این دسته از افراد باید همراه با شام سالاد بخورند همچنین با خوردن میوه‌جات و تعادل غذایی سلامت بدن خود را حفظ کنند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان در خصوص تغذیه صحیح در بیماران دیابتی که پزشک معالج اجازه روزه داری را به آن ها داده است، گفت: این دسته از افراد باید مصرف مواد قندی را بین وعده افطار تا سحر تقسیم کنند. حجم کمتری از مواد غذایی را در وعده‌های بیشتری تقسیم کرده و بخورند.همچنین دستور دارویی خود را فراموش نکنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار