نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان گفت: در سال‌های اخیر به جای تکریم، شاهد تخریب مفاخر هستیم و این روند حتی دامن چهره‌ای همچون شیخ الرئیس بوعلی سینا را نیز گرفته است.
کد خبر: ۶۰۶۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵ 17 May 2018
 نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان گفت: در سال‌های اخیر به جای تکریم، شاهد تخریب مفاخر هستیم و این روند حتی دامن چهره‌ای همچون شیخ الرئیس بوعلی سینا را نیز گرفته است.

به گزارش ایرنا، آیت الله غیاث الدین طه محمدی در آیین اردیبهشت مفاخر همدان، افزود: برای خنثی کردن این تخریب‌ها و معرفی شخصیت بوعلی سینا، هر ساله در ماه مبارک رمضان برنامه‌هایی در جوار آرامگاه این دانشمند بزرگ برگزار می‌شود و انتظار داریم امسال این برنامه‌ها با استقبال بیشتری مواجه شود.
 
وی بیان کرد: وقتی دشمن قصد تخریب عالمی را دارد، شماری از افراد نیز بدون حساب و کتاب به این روند دامن می‌زنند در حالیکه امام خمینی (ره) عنوان کردند که همسنگ بوعلی در جهان وجود ندارد.
 
امام جمعه همدان گفت: تخریب علما به مثابه ویروسی است که وارد بدنه جامعه شده است؛ تا جایی که برخی حافظ، سعدی، ملاصدرا و هم اینک بوعلی را مسلمان نمی‌دانند.

دلایل نزول اخلاق در جامعه بررسی شود
 
معاون فرهنگی و بین المللی شهر کتاب ایران نیز در این آیین گفت: در روزگاری که مساله اصلی فرهنگ، سیاست و اجتماع، اخلاق است باید دلایل و چرایی نزول این مولفه در جامعه بررسی شود.

علی اصغر محمدخانی اظهار داشت: چرایی استثنا بودن دکتر حسین معصومی همدانی در میان اهل علم و ادب معاصر ایران باید بررسی شود؛ چراکه این شخصیت دانشنامه گویا و پویا در حوزه‌های مختلف است.

معاون فرهنگی و بین المللی شهر کتاب ایران ادامه داد: غلبه کمیت بر کیفیت در حوزه‌هایی همچون آموزش عالی، فرهنگ، چاپ کتاب و ادبیات یک آسیب است.
 
وی اضافه کرد: دکتر معصومی همدانی دارای جامعیت در حوزه‌هایی همچون تاریخ علم، فلسفه اسلامی و غربی، ادبیات کلاسیک و نوین است.

محمدخانی اظهار داشت: آثار این دانشمند موجب کمک به نویسنده‌های جدید شده است و نگاه تحلیلی و نافذ این فرد، پنجره جدیدی به روی اندیشمندان و صاحب نظران می‌گشاید.
 
وی اخلاق علمی و انسانی را از دیگر ویژگی‌های معصومی همدانی دانست و افزود: این دانشمند در شکل گیری پژوهشکده تاریخ علم نقش محوری داشته و در شناساندن تاریخ علم اسلامی موثر عمل کرده است.

محمدخانی گفت: بهترین مقاله‌های طنز، تاریخ علم و ادبیات امروز متعلق به دکتر معصومی همدانی است و وی شهرت و اعتبار بالایی در حوزه‌های مختلف دارد.
 
وی ابراز امیدواری کرد: کتاب و مجموعه مقالات این چهره علمی به زودی چاپ شود چراکه می‌تواند در تعالی فرهنگ کشور نقش آفرین باشد.

به گزارش ایرنا، به مناسبت برگزاری آیین اردیبهشت مفاخر همدان، از دکتر حسین معصومی همدانی تجلیل شد.

دکتر معصومی همدانی زاده دوم آذر ۱۳۲۷ در کهن دیار همدان است و پیشتر نیز در آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه علوم انسانی و اسلامی در سال ۱۳۹۶ لوح سپاس در بخش ویژه و سردیس فارابی و مدال ابن‌سینای یونسکو را از دستان رئیس جمهوری کشورمان دریافت کرد.

وی نویسنده کتاب 'تاریخ علم در ایران در چهار قرن اخیر'، مترجم و فیلسوف ایرانی و فخر دیار هگمتانه است که با وجود اینکه دانش آموخته رشته مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۵۱ است، اما از سال‌ها پیش در دانشگاه آزاد ایران به ویرایش کتب علمی پرداخت و در سال ۱۳۵۸ به عنوان مدرس تاریخ و فلسفه علم به دانشگاه شریف بازگشت و در سال ۱۳۷۲ به قصد ادامه تحصیل به فرانسه سفر کرد.

معصومی همدانی که نامش در زمره چهره‌های اصلی و ویراستاران ارشد مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی قرار دارد، پس از عزیمت به فرانسه، تحصیلاتش را در رشته تاریخ و فلسفه علم در دانشگاه پاریس هفت ادامه داد و مدرک دکتری خود را با تخصص 'تاریخ اپتیک و ریاضیات' از این دانشگاه کسب کرد و پس از آن به ایران بازگشت و تدریس در دانشگاه شریف را از سر گرفت.
 
او از سال ۱۳۷۹ به عضویت پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمده و به تازگی سرپرستی و سر ویراستاری مجموعه کتاب‌های مربوط به دانش امروز انتشارات فرهنگ معاصر را به همراه دکتر محمد خواجه پور عهده دار شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار