مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه طرح تلقیح گوسفند مهربان همدان با نژاد رومانف روس آغاز شد گفت: در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی در همدان به واقع مشکل داریم.
کد خبر: ۶۰۵۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲ 15 May 2018
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه طرح تلقیح گوسفند مهربان همدان با نژاد رومانف روس آغاز شد گفت: در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی در همدان به واقع مشکل داریم.

 به گزارش  تسنیم ، حسین فضلی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حدود 80 درصد اراضی مستعد زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته است و مابقی اراضی خرد و ریز هستند.

وی با بیان اینکه شهرستان همدان حدود 90 هزار هکتار اراضی دارد گفت: حدود 65 هزار هکتار از آن شامل اراضی دیم و 25 هزار هکتار آبی است که اراضی آبی خود شامل 10 هزار هکتار کشت باغی و 15 هزار هکتار اراضی زراعی و سالیانه است.

فضلی عنوان کرد: عمده کشت محصولات دیم شامل غلات (گندم و جو)، حبوبات (عدس و نخود) است و کشت‌های آبی نیز شامل غلات (گندم و جو) و مقدار محدودی کلزا و محصولات متفرقه صیفی و سبزیجات است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان بیان کرد: با اعمال مدیریت صحیح در مزارع فعالیت‌های به زراعی را داریم که منجر به افزایش تولید و بهره‌وری می‌شود.طرح به‌نژادی را در همدان داریم و در این زمینه سعی می‌کنیم تا بذر اصلاح شده و بذوری را که عملکرد بالا و مقاومت در برابر امراض و آفات را دارند به کشاورزان معرفی کنیم.

فضلی با اشاره به ضرورت ارائه آموزش‌های ترویجی و ارتقای دانش کشاورزان در مورد کشاورزی حفاظتی تصریح کرد: در مورد ارتقای کیفیت محصولات نیز ورود پیدا می‌کنیم و از روش‌های تلفیقی و ترکیبی و استفاده از عوامل بیولوژیک را خواهیم داشت که جز با ارتقای دانش کشاورزان در این زمینه فراهم نمی‌شود.

آغاز تلقیح گوسفند مهربان همدان با نژاد رومانف روس همدان/ بهره بردار فقط 40 هزار تومان پرداخت می‌کند

وی با اشاره به اجرای طرح سنتز نژادی گوسفند مهربان با اسپرم قوچ نژاد رومانف به روش لاپراوسکوپی برای نخستین بار در همدان گفت: این طرح در روستای آغداش برای 159 رأس از گوسفندان انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: نژاد گوسفند رومانف روس درصد دوقلوزایی و چند قلوزایی بالایی دارد و درصد دنبه و چربی آن کم است و به همین سبب این نژاد را با نژاد گوسفند مهربان تلقیح کرده و حاصل آن گوسفندی با گوشت بالاتر و چربی کمتر است ضمن اینکه در این طرح تولید بره افزایش می‌یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: این طرح برای نخستین بار به صورت الگو در همدان انجام شد که البته هزینه آن بر عهده کشاورز است و دامداران نیز به اجرای این طرح ترغیب شدند که هزینه هر گوسفند 40 هزار تومان است که احتمال باروری تا 85 درصد بالا می‌رود و درصد دوقلوزایی و چند قلوزایی نیز از 60 درصد به بالا خواهد بود.

490 پرونده ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تشکیل شده است

فضلی با اشاره به بخش حفاظت از اراضی و خاک در جهاد کشاورزی عنوان کرد: از ابتدای سال 134 مورد اخطار را اعلام کردیم که رد تبصره دو ماده 10 آنها را عملیاتی و در ابتدای کار تخریب را انجام می دهیم. حدود 490 مورد پرونده داریم که در مورد حدود 130 مورد آن حکم صادر شده و در مورد 70 حکم اجرا انجام گرفته است.

وی بیان کرد: حدود 29 هزار هکتار سطح زیر کشت سیب‌زمینی داشتیم که به 21 هزار هکتار کاهش یافته است و ما قصد داریم تولید در واحد سطح را افزایش دهیم تا منابع کمتر مصرف و بهره‌وری بیشتری داشته باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان تصریح کرد: مشکلی که در سیستم هست این است که تنها بخش تخصصی را متولی صفر تا صد کار می‌دانند و یک سری شرایط به سازمان تحمیل می‌شود.

در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی در همدان به واقع مشکل داریم

فضلی با بیان اینکه در فرآوری محصولات کشاوری واقعا مشکل داریم گفت: در صنایع وابسته و تبدیلی در بخش کشاورزی در حوزه سردخانه، خوراک دام و طیور اتفاقات خوبی را شاهد بودیم و اینگونه نیست که کاری اتفاق نیفتاده باشد ولی مشکلات بانکی یکی از سدهای این کار است که متقاضیان صنایع با آن مواجه هستند ضمن اینکه بروکراسی طولانی مدت اداری نیز از دیگر موانع گسترش صنایع است.

وی با بیان اینکه در سال 96 حدود 42 مورد کلاس‌های ترویجی را برای کشاورزان همدان برگزار کرده‌ایم تصریح کرد: در همدان نیز یکی دو نقطه به صورت لکه‌ای بیماری آنفلوانزای فوق حاد پروندگان مشاهده شد که به سرعت اقدامات انجام گرفت و رفع شد و اکنون همدان از استانهای پاک است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: یکی از برنامه‌های همدان کشت‌های خارج از فصل و افزایش کشت‌های گلخانه‌ای است که اکنون 30 هکتار و نیم سبزی و صیفی و 1.4 هکتار گل رز در بخش گلخانه‌ها داریم.

فضلی با بیان اینکه 90 هکتار اراضی سبزی و صیفی زیر پوشش فاضلاب را داشتیم افزود: روزانه مصرف سبزی شهرستان 70 تن است که 20 تن آن در شهرستان تولید می‌شود. بخش کشاورزی بسیار مظلوم است و آب فاضلاب در اراضی رها می‌شود و کسی از امور فاضلاب گلایه نمی کند که چرا تصفیه خانه نیست و فاضلاب رها می شود ولی ایراد را به بخش کشاورزی وارد می‌بینند که البته میزان 90 هکتار به 20 هکتار تقلیل یافته است.

وی عنوان کرد: سالانه کل اعتبارات عمرانی دو میلیارد و 300 میلیون تومان است ولی اعتبارات تسهیلاتی به صورت گلوبال و آزاد است و تا 90 میلیارد تومان نیز می‌توانیم داشته باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان بیان کرد: کشت نخود انتظاری را در همدان آغاز کرده ایم و ارتفاع بالایی دارد و کمباین به راحتی برداشت می‌کند و به میزان 3 تن بذر آن در بین کشاورزان توزیع شده است. در سطح 5 هکتار نخود به صورت الگویی اجرا شده است.

فضلی با اشاره به اینکه سطح مبارزه با سن مادر 11 هزار و 117 هکتار است گفت: همچنین سطح مبارزه با علفهای هرز هشت هزار و 348 هکتار است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار