معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفت: هم اکنون آسیب‌های اجتماعی به یک جنگ تمام عیار تبدیل شده است که باید همه در قبال آن احساس وظیفه کنیم.
کد خبر: ۶۰۵۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰ 15 May 2018
 معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفت: هم اکنون آسیب‌های اجتماعی به یک جنگ تمام عیار تبدیل شده است که باید همه در قبال آن احساس وظیفه کنیم.

به گزارش ایرنا، رضا محبوبی در همایش آسیب‌های اجتماعی استان همدان افزود: بیش از سه سال است که بر روی طرح آسیب‌های اجتماعی در کشور کار شده و در اجرای این طرح پنج جلسه در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شده که خود نشان دهنده اهمیت موضوع این موضوع است.

وی ادامه داد: ۲ سال گذشته طرح تقسیم کار ملی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در شورای اجتماعی کشور مصوب و همه ارگان‌ها برای پیشبرد اهداف این طرح بسیج شدند و در این زمینه علائمی از توقف روند رو به رشد برخی از آسیب‌ها مشاهده می‌شود.

معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور با اشاره به کاهش طلاق بیان کرد: در پایان سال ۹۶ در مقایسه با سال ۹۵ در این حوزه در استان‌هایی که طرح ارجاع به مشاور پیش از طلاق اجرا می‌شود شاهد کاهش طلاق بوده ایم.

محبوبی اضافه کرد: از سال ۹۵ تاکنون میزان زنان درگیر با اعتیاد حدود ۳ برابر افزایش یافته است گرچه سهم آن‌ها از کل آسیب دیدگان حوزه اعتیاد کمتر از ۱۰ درصد است، اما این گزاره بازنگری در علل و دلایل آسیب‌های اجتماعی را گوشزد می‌کند.

وی افزود: آیا این آمار در حوزه اعتیاد زنان نشان می‌دهد آموزش‌ها و آگاهی‌های زنان ناکافی است یا آشنایی زنان با حقوق اجتماعی خود و فقدان اصلاحات هنجاری و ساختاری جامعه باعث شده به حقوق خود دست نیابند و اعتیاد واکنشی به این محدودیت‌های اجتماعی است؟

وی بیان کرد: ارزیابی کلی ما این است که با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته توجیه و انگیزه مندی در دستگاه‌های استانی برای پیشبرد این برنامه وجود ندارد.

محبوبی بیان کرد: در بحث سیاستگذاری اجتماعی در ایران چالش‌های اساسی همچون مقاومت سیستم در برابر اصلاحات ساختاری، مقاومت در برابر طرح‌های نو و ضعف مشارکت مردم وجود دارد که قابل پیگیری در سطح استان‌ها است.

وی اظهار کرد: در حوزه‌های اعتیاد و مفاسد اخلاقی، تمرکز بر مساله پیشگیری است و به خصوص در محیط‌های حساس همچون مدارس و دانشگاه‌ها و فضا‌هایی که نوجوانان و جوانان حضور دارند باید جدی‌تر عمل شود.

وی بیان کرد: در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی باید بر روی طرح ارتقای دینداری جامعه سرمایه گذاری کرد که این طرح بر کاهش همه آسیب‌های اجتماعی موثر است و از آنجا که عنصر دین در تار و پود جامعه ایرانی تنیده شده باید در حوزه ارتقای سطح دینداری مردم کار کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز در این همایش گفت: هر که دلش برای این کشور می‌تپد باید به وحدت و یکپارچگی، ارتقای نشاط جامعه و حفظ سرمایه‌های اجتماعی توجه کند.

سید سعید شاهرخی با بیان اینکه مردم شاکله اصلی سرمایه‌های اجتماعی ما هستند اظهار کرد: دشمنان ایران اسلامی، سرمایه‌های اجتماعی این کشور را نشانه گرفته اند و تلاش می‌کنند با ایجاد یاس و ناامیدی و بزرگ کردن مسایل و مشکلات، مردم را از نظام جمهوری اسلامی ناامید و میان حاکمیت و مردم فاصله ایجاد کنند.

شاهرخی اضافه کرد: در دوران مسئولیت آقای رحمانی فضلی در وزارت کشور در همه حوزه‌ها کار‌های بی بدیل و ارزشمندی صورت گرفته که اقدامات متعدد در حوزه اجتماعی یکی از ارزشمندترین این اقدامات بوده است.

وی بیان کرد: وضعیت امروز در توجه به آسیب‌های اجتماعی در مقایسه با چهار سال قبل بسیار متفاوت است و تلاش وافری برای ارتقای شاخص‌های اجتماعی در حال انجام است.

وی گفت: امروز دولت برای توجه به مردم و ارتقای اجتماعی، شاخص‌هایی را برای خود تعریف کرده و از ابتدای دولت یازدهم ایجاد وحدت و همگرایی در میان آحاد مختلف مردم و توجه به معیشت و اشتغال مردم از برنامه‌های جدی و موثر این دولت بوده است و توفیقات بسیار خوبی در این زمینه حاصل شده است.

وی اظهار کرد: اولویت جدی دولت توجه به همگرایی، همدلی و وحدت و ارتقای سطح درآمد مردم، ایجاد اشتغال، احیای واحد‌های تعطیل شده و راکد بوده است.

وی با بیان اینکه در استان همدان جلسات منظمی با اقشار مختلف مردم در راستای توجه به سرمایه‌های اجتماعی دایرمی شود اظهار کرد: بیش از ۴۰۰ سازمان مردم نهاد در استان همدان فعال است و این سمن‌ها سرمایه‌ای ارزشمند برای دولت محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه در استان همدان هیچ معتاد متجاهری وجود ندارد گفت: در این استان، اقدامات جدی در امر مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است که این اقدامات موجب شد نرخ شیوع و ابتلا به مواد مخدر در این استان، ۵۰ درصد از میانگین کشوری پایین‌تر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار