رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در مجلس به دنبال بازنگری و اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم، گفت: قانون مدیریت خدمات کشوری اثر خود را از دست داده است.
کد خبر: ۶۰۵۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵ 15 May 2018
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در مجلس به دنبال بازنگری و اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم، گفت: قانون مدیریت خدمات کشوری اثر خود را از دست داده است.

به گزارش مهر، حمیدرضا حاجی بابایی در جشنواره تجلیل از معلمان برتر همدان گفت: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش سند افتخار جایگاه معلم است.

وی تاکید کرد: در این سند نقشه راه آموزش و پرورش ترسیم شده و بین اجزای آن هماهنگی بسیار خوبی وجود دارد.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در تبیین نحوه تدوین سند تحول بنیادین گفت: بیش از ۶۰۰ کارشناس زبده کشور که در آموزش وپرورش صاحب نظر بودند با بیش از صد‌ها تحلیل و تحقیق و فراتحلیل علمی این سند را منطبق بر فلسفه تعلیم و تربیتی که خاستگاه آن مبانی وحیانی، آموزه‌های دینی و سنت پیامبر اکرم و ائمه اطهار و رهنمود‌های بنیانگذار انقلاب و مقام معظم رهبری بوده است تدوین کرده اند.

وی با بیان اینکه مبانی نظری سند تحول دربرگیرنده نگاه جامع و کامل به انسان و مقوله تعلیم وتربیت است، اظهارداشت: سند تحول بینادین با شالوده‌ای کاملا علمی؛ فارغ از نگاه‌ها و نگرش‌های جناحی و سیاسی است به گونه‌ای که مقام معظم رهبری آن را به عنوان، نسخه شفا بخش آموزش و پرورش توصیف نمودند.

وزیر اسبق آموزش وپرورش اظهار داشت: در سیاست‌های کلی نظام تعلیم و تربیت، نقشه جامع مهندسی علمی کشور و سایر اسناد فرادستی توسعه علمی و فرهنگی کشور موید سند تحول در آموزش وپرورش هستند.

وی با تاکید بر لزوم مرجعیت معلم گفت: باید نوع نگاه به جایگاه معلمی را در نظام پرداخت اصلاح کنیم و این دیدگاه من در طول سی سال گذشته بوده است که در تدوین قانون مدیریت خدمات کشوری به صورت ویژه به آن پرداختیم به گونه‌ای که در این قانون، حقوق پرسنل آموزش و پرورش و پرسنل وزارت بهداشت، ۱۰ درصد نسبت به دریافتی سایر کارکنان بیشتر تعریف و مصوب شده، اما به دلایل متعدد قانون مدیریت خدمات کشوری آن گونه که باید محقق نشد و در اجرا بسیاری از دستگاه‌ها خود را از آن قانون مستثنی اعلام کردند به طوری که امروز قانون مدیریت خدمات کشوری اثر خود را از دست داده است.

حاجی بابایی بابیان اینکه در مجلس به دنبال بازنگری و اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم، گفت: با این وجود، اعتقاد ما این است که نباید نظام رتبه بندی معلمان در چارچوب قانون مدیریت خدمات کشوری اجرا شود، زیرا در نظام رتبه بندی اشاره شده حقوق معلمان نباید از ۸۰ درصد حقوق هیئت علمی دانشگاه‌ها کمتر باشد و در واقع با اجرای نظام رتبه بندی مهندسی نیروی انسانی صورت می‌گیرد و برای مثال با این رویکرد در کشور معلمی را طی ۱۰ سال آینده در دوره ابتدایی با مدرک پایین‌تر از لیسانس و فوق لیسانس نخواهیم داشت.

وی دانشگاه فرهنگیان را قلب تپنده سند تحول برشمرد و گفت: تجارب بسیاری از کشور‌ها که در مقطعی از زمان، دانشگاه تربیت معلم خود را تعطیل کرده و مجددا نسبت به احیای آن اقدام کرده اند، نشان می‌دهد که نظام تربیت معلم باید به صورت ویژه فقط در دانشگاه فرهنگیان احیاء و مجدانه پیگیری شود.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: باید تمام رویکرد‌های جذب و نگهداری و ارزشیابی معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان تعریف و اجرایی شود.

وی بیان داشت: در صورت اولویت بخشیدن به دانشگاه فرهنگیان نظام جذب معلمان بر اساس نیاز سنجی علمی و منطبق بر واقعیت‌هایی موجود جامعه با ایجاد تعادل در رشته‌ها و دوره‌ها و جنسیت معلمان صورت می‌گیرد.

حاجی بابایی به تلاش‌های صورت گرفته در مجلس برای همسان سازی حقوق شاغلین و بازنشستگان نیز اشاره کرد و گفت: هر زمان گامی برای اجرای عدالت برداشتیم، هزاران تیر به سوی آن شلیک شد کمااینکه همسان سازی حقوق شاغلین و بازنشستگان سخت‌ترین مصوبات مجلس بود که امیدواریم هر چه سریع‌تر بستر‌های اجرای آن مهیا شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار