دیرگاهی است که موضوع مناسب سازی فضای شهر برای معلولان مطرح می‌شود و در این راستا بررسی اینکه چقدر در این امر نهاد‌ها موفق عمل کرده اند مقالی دیگر می‌طلبد، اما باید دید در ساخت فضا‌های درمانی و فضای پیرامونی آن چقدر حقوق شهروندی بیماران لحاظ شده است؟
کد خبر: ۶۰۴۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲ 12 May 2018
 روزنامه هگمتانه  در شماره ۲۹۵۱ خود در مطلبی با عنوان 'کلینیک ویژه همدان، پایانی بر قلمدوش گیری بیماران باشد' به قلم 'صفورا کاظمیان' به بررسی وضعیت خدمات دهی به بیماران در کلینیک‌ها و ستاختمان‌های پزشکان همدان پرداخته است.

به گزارش ایرنا، در این مطلب آمده است: دیرگاهی است که موضوع مناسب سازی فضای شهر برای معلولان مطرح می‌شود و در این راستا بررسی اینکه چقدر در این امر نهاد‌ها موفق عمل کرده اند مقالی دیگر می‌طلبد، اما باید دید در ساخت فضا‌های درمانی و فضای پیرامونی آن چقدر حقوق شهروندی بیماران لحاظ شده است؟

متأسفانه کلینیک‌های شهر همدان که قرار است خدمات درمانی در آن‌ها ارائه شود گویی برای مراجعه بیماران ساخته نشده و حتی افراد سالم هم در مراجعه به این مکان‌ها با دشواری روبه رو می‌شوند.

با مراجعه به برخی از این کلینیک‌ها عمیقاً آرزو می‌کنیم که‌ ای کاش بسیاری از این ساختمان‌ها تغییر کاربری دهند؛ چرا که تقریبا هیچ یک از این کلینیک‌ها و ساختمان‌های پزشکان برای دسترسی آسان بیماران طراحی و ساخته نشده است.

باید پرسید بیمارانی که با جراحی چشم، شکستگی پا یا سایر جراحی‌های داخلی برای معاینه به پزشک مراجعه می‌کنند یا به طور خاص بیماران با ناراحتی قلبی که بالا و پایین رفتن از پله برایشان بسیار زیان بخش است بدون کمک همراه می‌توانند خود را برای معاینه به پزشک برسانند؟ حال بیماران مبتلا به ام اس را هم به این گروه بیفزایید.

به یقین در کلینیک خاتم الانبیا (ص) چنین سهولت دسترسی وجود ندارد و بیماران بدون داشتن همراهی که آن‌ها را روی دوشش حمل کند نمی‌توانند خود را برای معاینه به مطب دکتر برسانند که در این زمینه بیراه نیست اگر شیوه نظارت بر ساخت چنین کلینیک‌هایی و دلیل استقرار پزشکان در ساختمان‌هایی که دسترسی آسان برای بیمار ایجاد نمی‌کند را از نهاد‌های مسئول جویا شویم.

با توجه به روند پیر شدن جمعیت ایران و هشدار‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود و البته معلوم نیست راهکار‌های پیشنهاد شده برای این موضوع چقدر در جامعه عملی خواهد شد به نظر می‌رسد تک تک شهروندان این دغدغه را دارند که با ایجاد برخی بیماری‌های وابسته به سن برای مراجعه به اماکن درمانی چه وضعیتی خواهند داشت؛ زمانی که شاید شخص دیگری به عنوان همراه نتواند آن‌ها را تا درمانگاه یا کلینیک یا مطب پزشک همراهی کند چگونه باید خود را برای معالجه مهیا کنند؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ۳۰ خرداد سال گذشته وعده افتتاح کلینیک ویژه همدان را در شهریورماه همان سال داد که تا امروز محقق نشده است. امیدواریم ساخت کلینیک ویژه همدان پایانی بر عصر قلمدوش گیری بیماران باشد؛ البته هنوز از مناسب سازی فضای شهر برای توان‌یابان نیز ناامید نشده‌ایم، اما این پرسش ذهن را می‌فرساید که وقتی هنوز مکان‌های درمانی برای بیماران مناسب‌سازی نشده آیا امید به مناسب‌سازی دیگر فضا‌ها برای معلولان به ثمر می‌نشیند؟

روزنامه هگمتانه به مدیر مسئولی محمدرضا معتمد زاده توسط شهرداری همدان چاپ و منتشر می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار